Exakta siktar mot full effekt

PUBLICERAD: 3 maj 2021
UPPDATERAD: 3 maj
Exakta vill vara partner till e-handelsaktörer i tillväxt, enligt koncernchef Håkan Larsson. Foto: Anja Degerholm

Förvärven har duggat tätt och storleken har betydelse för Exakta. Men nu är organisk tillväxt kopplat till e-handelskunder strategin framåt, säger koncernchef Håkan Larsson till Sign&Print i en stor intervju.

Från 2016 fram till 2020 har Exaktas företagsuppköp ångat på. Fem förvärv har gjorts och omsättningen har ökat från 192 till 482 miljoner kronor. Håkan Larsson, koncernchef, förklarar varför de har valt att bygga muskler:

– Vi tror att storlek är en viktig faktor för att kunna ha en effektiv produktion och för att kunna vara med och priskonkurrera, säger han och utvecklar:

– Vi har en bild av att vi är i en bransch som är krympande även utan corona. Den här fragmenterade branschen med massor av olika aktörer med små tryckerier i varje stad håller på att förändras och kommer att förändras mycket. Vi tror att det kommer att gå ännu snabbare.

Har samlat tryckproduktionen

För drygt ett år sedan centraliserades produktionen i Norra hamnen i Malmö. Olyckligt nog hann de knappt flytta in förrän coronaviruset började spridas på allvar i Sverige. Oavsett, flytten var absolut nödvändig, enligt Larsson:

– Vi har väl egentligen inte sett den fulla effekten av det här äventyret. Men det var besvärligt att ha fem olika anläggningar i Malmö. Transporter hit och dit, dålig koll och förvaring av grejer. Det har blivit en helt annan kontroll och styrning av verksamheten. Sedan vill vi ha den fulla effekten, men det tror jag inte vi får förrän coronan är slut.

Exakta liksom många andra i branschen fick känna av ett 2020 med kräftgång. Printdelen i koncernen, Exakta Print, omsätter 330 miljoner kronor, ett tapp om 80 miljoner kronor jämfört med bokslutet 2019. Övriga verksamheter har å sin sida vuxit med 60 miljoner, enligt Håkan Larsson som säger att de ändå har klarat sig ganska bra utifrån omständigheterna.

– Det har varit ett turbulent år, inte bara för oss och branschen, utan hela världen. Det är klart att när vi gick in i april i fjol så fanns det mycket osäkerhet. Sedan har frågetecknen efterhand rätats ut. Dels har marknaden visat att den finns där, även om vi tappar mycket. Dels har vi också fått stöd i olika omfattning från stat och regering. Det har varit viktigt för branschen som helhet.

Tar rygg på e-handelskunder

Att växa genom förvärv har Exakta visat prov på de senaste åren. Det finns inget som säger att det inte skulle kunna fortsätta men strategin ligger numera på organisk tillväxt.

– Vårt huvudfokus var tidigare att vi skulle bli större. Nu är vårt huvudfokus att vi ska transformera vår volym mot där vi kan se tillväxt. Det vi nu gör då är att vi är väldigt aktiva i vårt säljarbete mot de som jobbar med e-handel – att vi tar rygg på dem och kan växa tillsammans med dem och få ett nära partnerskap. Vårt sekundära fokus är att vi fortfarande tror att man behöver vara ganska stor. Så dyker det upp något, så absolut, säger han.

Slåss på internationell marknad

Håkan Larsson förklarar att tryckerikartan håller på och har ritats om. Förr var tryckerier mest verksamma på sin lokala marknad och blickade knappt över kommun- och länsgränserna. De senaste åren har det blivit mer nationell konkurrens, framför allt internationell konkurrens. Det är något Exakta själva har fått erfara:

– Vi har till exempel tappat mycket bokproduktion till utlandet för att de är mycket effektivare på att producera och har ett lägre löneläge. En bok kräver många mantimmar. En folder är mycket mer maskinell. Det gör att vi kan behålla de jobben i huset.

En annan stor förändring som tryckerier måste förhålla sig till är att e-handeln på allvar har gjort sitt intåg. Här gäller det att vara på tårna för att möta konkurrensen, enligt Larsson. Han säger att utvecklingen kan uppfattas både som ett hot och en möjlighet. Men för Exaktas del är det definitivt det senare – att kunna erbjuda e-handelsaktörer produkter som de kan producera.

– Det är där framtiden finns. Den finns på andra ställen också, men i vår besvärliga bransch, där det trycks mindre och har varit så under många år, så är det viktigt att hitta områden där vi kan hitta en tillväxt. Vi är ganska säkra på e-handeln kopplat till trycksaker och den typen av produkter. Där är en stark tillväxt och kommer att vara under många år framöver.

– De har ofta valt att inte ha en egen produktion utan behöver en partner i Norden, och den positionen vill vi ha.

Korta ledtider i effektiv produktion

E-handelskunder i tillväxt, som företrädelsevis arbetar med en e-handelslösning med tryckta produkter som skyltar och trycksaker, är alltså Exaktas mål att nå. Larsson påtalar att kunderna på e-handelsmarknaden kan vara väldigt fragmenterade, men den röda tråden är att de verkar på en konsumentmarknad och har en växande volym. Där vill Exakta vara en partner med sina korta ledtider.

– VI är en leverantör i huvudsak. De har ofta en e-handelslösning som är framgångsrik och växande. De behöver oss för det är inte lätt att ha en leverantör som kan producera ett brett spann och göra det effektivt i ett automatiserat flöde. Du går inte till vilket tryckeri som helst för att göra det.

[metaslider id=”214510″]

Digitalt storformatstryck står för ungefär tio procent av försäljningen. Offset och digitalt tar hälften var av den stora majoriteten.

Hur kommer trycket utvecklas på sikt?

– Månad för månad så tar inkjet och digitaltryck en större andel. Det ökar dramatiskt. Den trycktekniken som digitaltryck och inkjet står för kan vara mer personifierad. Det vi producerar i dag är mycket ett eller ett fåtal exemplar av en trycksak som en privatperson ska ha efter sin semesterresa.

Även om offset fortfarande är en effektiv produktionsmetod och kommer finnas kvar för de större upplagorna så understryker Håkan Larsson att trycktekniken minskar i rask takt. Och det har visat sig gå ännu mer nedåt under pandemiåret.

– Offset har funnits länge, är beprövad och det är en fantastisk kvalitet i det som levereras ut om du har stora upplagor. Men det kommer att fortsätta minska, det är den bistra verkligheten vi kommer att leva under.

Branschen tappar i omsättning

I hela koncernen arbetar i dag cirka 250 anställda. Förutom Malmö, finns verksamheter i Borås, Karlstad, Lidköping, Stockholm och Hässleholm. Håkan Larsson säger att själva essensen i Exaktas framgångsrecept har varit och är att styra försäljningen dit de känner att tillväxten finns.

– Vi kan liksom inte bara sitta och vänta på kunder. Det finns en känsla i min mage att konkurrenter sitter och väntar på att coronan ska ta slut så att kunderna kommer tillbaks. Jag tror aldrig de kommer tillbaka utan vi måste vara jätteaktiva nu och när corona är slut för att lyckas. Det finns ingenting som gör att det kommer tillbaks per automatik. Det förutsätter att man är aktiv i sin försäljning och att man springer på rätt bollar.

Han säger å andra sidan att tryckeribranschen är tuff. Att tryckeribranschen har tappat tio procent på omsättningen tolv år i streck talar sitt tydliga språk.

– Det är ganska brutalt. Och det har gjort att branschen har förändrats fullständigt på ett decennium.

– Vi har lyckats växa, även organiskt i den här miljön. Men all framgång är en färskvara så det gäller att hela tiden att tänka; nu är vi här, vad är nästa steg?

Automatisera mikroordrar

Exakta erbjuder både kundunikt anpassade webbshoppar, men också allmänna. Exakta Store är ett exempel som säljer profilprodukter till gemene man. Visst servar Exakta fortfarande traditionella kunder, men det automatiserade flödet som håller koll på alla mikroordrar som kommer in, är det som ökar mest.

Företagets prepress-lösning Prinect från Heidelberg ihopkopplat med Business manager är viktiga verktyg, liksom applikationsprogrammeringsgränssnittet (API) som ser till att alla system pratar med varandra. ”Det är jättespännande. Däri ligger framtiden”, säger Larsson:

– I december när vi har en peak så producerar vi 10 000 ordrar per dygn. Vi jobbar mycket med automatisering av ordrarna. Det är inte bara Prinect som är nyckeln, det sitter i API:n mellan kundens system och våra system och sedan rakt ut i våra maskiner.

[metaslider id=”214515″]

Bokdistributören Publit är ett exempel på en automatiserad kund där Exakta står för trycket av böcker ner till enstycksbeställningar, med både mjuka och hårda omslag. Hårdbandsböcker i stora tryckvolymer produceras billigare utomlands. Men hårdbandsböcker i enstycksproduktion kommer garanterat att produceras i Sverige, enligt Larsson:

– Detta är väldigt kopplat till e-handel. Du har varit på semester, tagit dina foton och vill skapa ett minne som du kan titta tillbaka på. Då skapar man enkelt en bok.

– Jag gissar att vi är unika i Sverige på den här typen av hårdbandsproduktion. Efterfrågan är ökande. Sedan finns det absolut utmaningar. När du ska göra unika format och sidomfång så krävs det att du har flexibla maskiner och duktiga medarbetare som får detta att lira.

Satsning på inkjet

Håkan Larsson vill inte gå in maskinspecifikt på vilka investeringar som har gjorts.

– Rent generellt har vi investerat i inkjet-teknik, rulle till rulle. Det gör att när rullen är färdigtryckt så kan du ha en ganska stor automatiseringsgrad i processen efter för att få ut färdiga produkter. Det är spännande och vår stora förändring. Ledordet är automatisering i vår verksamhet.

Håkan Larsson, koncernchef för Exakta. Foto: Anja Degerholm

Han säger att Exakta alltid har haft en kultur att vara nyfikna på ny teknik. Det gäller bara att använda det rätt:

– Sedan är det inte alltid bäst att vara först. Det gäller att ha en lagom balans när man gasar och bromsar. Sedan är vår storlek också en faktor för att kunna göra de här investeringarna som för de flesta andra är helt omöjliga att göra även om de skulle vilja.

Hur ser era ekonomiska mål ut de kommande åren?

– Vi har ingen femårsplan. Vi jobbar med ett lönsamhetsmått med vinstmarginal som vi vill uppnå. Det är viktigare än omsätta x antal miljoner. Sedan är vi fullt medvetna om att blir vi för små så kommer vi att få svårt att tjäna pengar. Vi måste balansera detta. Men det är viktigt att vi har en lönsamhet för det är det som gör att vi har en kassa som vi kan investera vidare med. När du tullar på lönsamhet så börjar du bli farligt ute.

Vad blir viktiga faktorer för dig att ta itu med framåt?

– Det handlar mycket om att vi skapar en kultur som får människor att tycka det är kul att gå till jobbet. Den andra delen är att vi måste säkerställa att vi har en bra kassa. Det är jätteviktigt speciellt i dessa tider så att vi kan förverkliga våra drömmar, investera i maskiner vi behöver och de människor vi behöver. Det är en oerhört central del för alla företagare, säger Håkan Larsson.

Läs vidare

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

De ska leverera skyltar åt allmännyttan

Allmännyttans inköpsfunktion, HBV, har skrivit ramavtal med fyra företag för leverans av utomhus- och inomhusskyltar till sina medlemmar hos Sveriges allmännyttiga bostadsbolag. Här är vinnarna!

1731077484687

Veteran bland gratistidningar slutar med hemdistribution

Västerås Tidning, som är en av landets äldsta gratistidningar, slutar dela ut tidningen i brevlådan. Istället satsar man på fler utplacerade tidningsställ.

FotoJet---2024-12-06T101427.170

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Senaste nytt

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx