Storbildsbolaget jagar större volymer på textilsidan och det klingar automatisering i hela företaget. På maskinsidan står de numera rustade med ett Zünd-bord som ger dem precision i skärningen och en tiodubblad volymproduktion jämfört med det de tidigare fick ut när de jobbade för hand.
Efterbearbetningen av textilier hos Storbildsbolaget i Helsingborg har genom åren gjorts för hand vilket har inneburit mycket klippande, skärande och syarbete. Den tiden är nu förbi. Företaget har investerat i ett 3 x 3 meter stort skärbord från Zünd ämnat för att ta hand om allt textiltryck. Vd:n Jonas Hellke och affärsutvecklaren Fredrik Borg poängterar att satsningen på textil görs för att effektivisera och öka textilproduktionen.
– Den absoluta kontrollfunktionen får vi i skärbordet plus att vi ökar kapaciteten i tillverkningen. Ambitionen vi har är att vi ska bli riktigt stora på textil, säger Jonas Hellke.
För de tryckta textilierna står en 3,2 meter bred HP latexskrivare och sublimeringsskrivaren EFI Vutek FabriVu 340 som har en maxhastighet på 250 kvadratmeter i timmen. En fixeringsmaskin, Kalender Monti, för sublimeringstryck kompletterar. Därefter är textilrullarna redo att flyttas på vagn till avdelningen för efterbearbetning.
Minskar manuellt arbete
Jonas Hellke uppskattar att uppåt 90 procent av handarbetet försvinner med det nya Zündbordet. Maskinen är utrustad med kameratekniken Eye in the sky. Efter att den printade textilrullen har lyfts in i maskinens iläggare så identifierar systemet automatiskt alla planlagda skärjobb. Flera olika ordrar från den uppåt 100 kilo tunga tygrullen kan skäras ut samtidigt på bordet och operatören kan under tiden fokusera på andra uppgifter.
[metaslider id=”214565″]
Det nya bordet minimerar också riskerna för fel i tillverkningen av produkterna, enligt Hellke.
– Kvalitetssäkringen är otroligt viktig för oss. Vi jobbar med kundupplevelser och dessa är olika för olika människor. Det är så många förväntningar på det vi gör. Kan vi då kvalitetssäkra basala saker som att produkten kommer i tid, är printad på rätt material, i rätt format och passar där den ska användas så har man kommit sjukt långt i vår bransch, för det är inte helt självklart.
2 500 kvadratmeter per dygn
I dag trycks 10 000 kvadratmeter textil i månaden, men resurser finns för att trycka 2 500 kvadratmeter – per dygn. Ren textilproduktion, printade kvadratmeter textil, står för cirka 15 procent av Storbildsbolagets omsättning. Ytterligare fem procent plussas på om man adderar hårdvaran, exempelvis ljuslådor.
– Vi har både sublimeringsskrivaren och latexskrivaren så det är ingen kapacitetsbrist vi har.
Hellke uppskattar att uppåt 90 procent av handarbetet försvinner med det nya Zündbordet.
Storbildsbolaget har befunnit sig i en automatiseringsresa under en längre tid. Det började med allt från web to print-lösningar till automatisering av filflöden till produktionen.
– Någonstans när man börjar bryta ner processerna, när du har koll på dem och vet vad det tar i tid, då vet du också hur mycket resurser du måste sätta till. Vi vet hur lång tid det tar att printa en bild, skära den och efterbearbeta den. Det har vi koll på.
Resan fortsätter och de har fem uppsatta projektmål som de jobbar med för närvarande. Mycket går i digitaliseringens tecken. Bland annat håller verksamhetssystemet samt produktionssystemet Optimus Dash på att uppdateras. Vid sidan av detta arbetar de med ett marknadsföringsprojekt för att skapa synlighet, att nå ut och ha en bra dialog med kunder, befintliga som nya, berättar affärsutvecklaren Fredrik Borg.
– Parallellt med detta är vi också i startgroparna med att bygga en ny webbshop. Dels att anpassa den till våra kunder så att de får en personlig sida där de kan marknadsföra sina produkter, dels att bredda till fler webbshoppar för att kunna vara tillgängliga 24 timmar om dygnet – att kunna jobba med fler kunder på samma tid vi gör i dag.
Automatisera filflöden
20 procent av det samlade orderflödet trillar in den digitala vägen. En av företagets största kunder har 1 100 produkter i sin webbutik.
– De kan göra sitt original i webbshoppen, orderlägga den och då ligger den färdig för produktion.
Ett annat projekt hos Storbildsbolaget handlar om automatisering av filflöden, en investering på 1,5 miljoner kronor:
– Ju fler ordrar vi konverterar till webbordrar desto mindre och fler blir ordrarna. Det innebär att vi måste automatisera vårt flöde ännu mer.
Det handlar om att samla ihop jobb så att de fyller en rulle och sedan printa dem som ett jobb.
– När en tygrulle är full, då printar vi den. De produktionsplaneras som ett jobb och sedan delas jobben upp i distributionen. Det gör att vi kan bli kostnadseffektiva även vid småordrar.
Jonas Hellke säger att de har en klar tillväxtplan, trots att covid-19-pandemin satte vissa käppar i hjulen.
– Innan covid låg vi på 25 procents tillväxt. Vi ligger runt 40 miljoner i omsättning och vårt mål är 60 miljoner i omsättning på tre år.
Hur realistiskt är det?
– Det är väldigt realistiskt. Med den takten vi hade (från oktober 2019 till mars 2020, reds anm.) innan covid så ligger vi i linje med vårt mål. Vi har en medveten strategi att vara en partner till branschen. Det innebär att ju mer vi kan hjälpa våra kollegor – papperstryckerier, utställare eller skyltföretag – genom att vara en duktig partner i Sverige, desto mindre behöver man söka sig till andra länder för att köpa samma typ av produkter, säger han och tillägger att totalekonomin till och med kan bli bättre i Sverige när man ser till faktorer som ledtider, kvalitet och leveranssäkerhet.
Hellke säger att för att bli stora på textil krävs att de får in större volymaffärer. Stora ordervolymer kan dock innebära mindre betalt per enhet. Där kommer uppstyrda processer och ett bra produktionsflöde bli nyckeln:
– Vi vet vad det kommer att kosta, vi kan hålla vår leveranssäkerhet och vara konkurrenskraftiga.
”Är strået vassare”
I samband med att det nya skärbordet kom på plats passade företaget också på att uppgradera sitt sex år gamla Zündbord som står på avdelningen för skivmedia.
– Vi har uppgraderat med tillägget V-cut just för tjocka skivor, att kunna skära ut hörn för att skapa snygga konstruktioner, säger Fredrik Borg.
Erfarenheten av att producera med det gamla Zündbordet gör att de också känner sig trygga med sin senaste investering som har samma inställningar och mjukvara.
– Alla talar väl för sin sjuka morsa men jag tycker nog ändå Zünd är strået vassare än andra. Vi måste ha industrimaskiner här, normalt går de minst åtta timmar om dagen. Då är det viktigt med service och den biten.
Ett lärorikt år
Som så många andra företag under pandemin fick de höja blicken mot nya intäktskällor. Bland annat har de pumpat ut 300 000 golvdekaler med avståndshänvisningar för butiker och gallerior det senaste året. Jonas Hellke har drivit företag sedan han var 23 år gammal. När han blickar tillbaka på pandemiåret 2020 hymlar han inte om att det har varit jobbigt, men summerar det också som händelserikt, och inte minst lärorikt.
– Jag tror aldrig jag har lärt mig så mycket någonsin som jag gjorde under året. Och jag tror aldrig vi har fattat så många beslut så snabbt. Vi har verkligen bidragit allihopa på företaget. Peppar peppar så har vi klarat oss fantastiskt bra. Vi backade bara fem procent i omsättning och gör vårt bästa resultat någonsin.