Ricoh utmanar med vattenbaserad bläckskrivare i B2-format

Ricoh menar att deras nya B2-press ska underlätta transformationen från offset till digitaltryck. Foto: Pressbild

Ricoh presenterar sin första vattenbaserade B2-bläckstråleskrivare med duplex-kapacitet. Den nya skrivaren är utrustad med ny bläck- och härdningsteknik och kan skriva ut på praktiskt taget vilken typ av papper som helst, inklusive bestrukna offsetkvaliteter – utan att använda primer.

Hemlighetsmakeriet är stort kring den nya skrivaren och på Ricohs virtuella pressevent tilläts journalisterna endast använda information från ett produktblad till sin mediarapportering. Detta trots att mer information och bilder framkom under eventet.

Ricoh lanserar Pro Z75 eftersom de anser att B2-inkjetmarknaden är både stor och intressant och att ingen annan har löst uppgiften med hög hastighet och stor medieflexibilitet.

Format och kvaliteter

Enligt tillverkaren ska B2-bläckstråleskrivaren underlätta övergången från offset till digitalt. Formatet är i grunden B2 + (585 millimeter x 750 millimeter), men det kan skrivas ut på nio olika europeiska standardpappersformat (från A3 till B2 +) för att minska slöseriet med specialformat. Papperet matas in via två pappersfack eller en pallinmatare som tillval.
Papperskvaliteterna kan vara inkjet-bestruket och obestruket papper mellan 60-400 gram per kvadratmeter, och bestruket offsetpapper mellan 73-400 gram per kvadratmeter.

4 500 ark per timme

Upp till 300 gram per kvadratmeter, oavsett papperskvalitet i övrigt, är hastigheten 4500 ark per timme. I duplex-körning reduceras hastigheten till hälften. Upp till 400 gram per kvadratmeter är hastigheten 3 000 respektive 1 500 ark per timme. Hastigheten har uppnåtts genom att Ricoh har byggt vidare på sin erfarenhet  inom digital utskrift, som bland annat innebär en modifiering av skrivhuvuden från VC 70000 samt helt nya färg- och torktekniker. Den nyutvecklade torktekniken förhindrar också att papperet skrynklas eller vecklas under utskriftsprocessen. Detta gäller särskilt det tunnare papperet.

Bildkvalitet

Pro Z75-skrivaren har en upplösning på 1200 x 1 200 dpi som också har variabel droppstorlek. Det ger maximal bildkvalitet oavsett hastighet och media. Skrivaren har en speciell utmatare för testutskrifter vilket innebär att användaren inte behöver avbryta en jobbsekvens i en variabel utskrift.

Hållbarhet och service

Ricoh säger att maskinen är byggd med samma hållbarhet som en offsetpress – i gjutjärn och med stålram. Den ska kunna klara i genomsnitt 1,25 miljoner B2-utskrifter per månad med toppbelastningar på upp till 2,6 miljoner utskrifter per månad.
Även skrivhuvudena är byggda i rostfritt stål och Ricoh förväntar sig att de flesta servicetjänster kommer kunna hanteras på distans eller av användaren själv. Pro Z75 har ett antal automatiska servicerutiner inbyggda för att hålla produktionstiden hög.

Tillgänglighet

Den som är intresserad av en Ricoh Pro Z75 får vara tålmodig. Skrivaren förväntas gå in i beta- och fälttester under sommaren 2021. Ricoh siktar på att göra skrivaren kommersiellt tillgänglig under andra kvartalet 2022.

Text: Søren Winsløw, Översättning: Claes Nordström

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: