En doldis är största skylttillverkaren

Signtronic är en av Nordens stora skylttillverkare. Att de utåt är en doldis är för att de arbetar med återförsäljare. Vd:n Filip Olin och produktionschefen Rodster Ortega-Arvidsson visar i showrummet några exempel på det som kan göras. Foto: Peter Ollén

De största skyltarna. Och de minsta. Bokstäver som är uppbyggda var för sig med bakgrundsbelysning. Eller en duk på 25 kvadratmeter som spänner över en hel fasad. Trä, metall, akryl. Specialistkunskap om svetsning och belysning. Och om vindens krafter. Det är bara en del av den kunskap som Signtronic besitter.

När du ser en skylt så är chansen stor att den är tillverkad i Sveriges största skyltfabrik, den hos Signtronic i Jönköping. Inte hört talas om dem? Det kan bero på att de nästan bara säljer genom återförsäljare i Sverige och Norge.

Det är mycket metall och akryl som rör sig genom Signtronic under en arbetsdag. Företagets egna formgivare har ofta gjort ett antal skisser och förslag innan produktionen kan starta.

– Det är så mycket man måste tänka på. Det ska fungera visuellt. Vilket betraktningsavstånd är det som gäller? Kommer det att sitta säkert under en storm? Är det färger som tål kraftigt solljus? Vilken lösning är mest ekonomisk?

Sedan 1 augusti i fjol är Filip Olin vd i Signtronic. 30 år gammal har han hunnit med både en karriär inom läkemedelsbranschen, en tidigare vända på Signtronic och ett år i Stockholm. Men 2018 återvände han och har arbetat som säljare. Redan när han kom tillbaka var målet att ta över vd-skapet från Mikael Lorentzen, som både är delägare och varit vd under 25 år.

Övertagande i pandemin

Att ta över mitt under corona, när så många lanseringar och re-branding lades på is, var kanske inte optimalt, men Filip Olin tar det med jämnmod.

– Omsättningen varierar alltid mycket från år till år. Om en kedja ska göra en omprofilering så kan det ge mycket arbete till oss. Samma sak när något stort händer, som när apoteken avreglerades och mängder av nya startades, vart och ett med sin egen profil.

– Restauranger och besöksnäringen är vanligtvis stora kunder hos oss. Men där händer inte mycket nu, innan restriktionerna släpper. Å andra sidan har vi under pandemin gjort skyltning till många padel arenor, konstaterar Filip Olin.

Effektivisera materialflöden

Den minskade orderingången under fjolåret gjorde att man behövde bromsa in. I det arbetet fick man god hjälp av en ny produktionschef, Rodster Ortega-Arvidsson. Han började 1 september och fick direkt organisera om så att materialflödena genom företaget skulle bli mer effektiva. Personalen är också flexibel och kan variera mellan många olika moment. Sammantaget gjorde effektiviseringen att företaget klarade året utan ekonomiska förluster.

– Verksamheten i Norge har varit viktig för oss. Det bolag vi äger ihop med Rune Hansen i Norge gick jättebra både i fjol och hittills under 2021. Vi producerar allting i Jönköping och har nästan dagliga transporter till Norge.

När vi går runt i Signtronics lokaler konstaterar vi hur oerhört många maskiner och vilken bredd av material som krävs för att vara en komplett skylttillverkare. Tre stora fräsbord, där exempelvis aluminiumbokstäver fräses ur, så att led-slingorna kan fästas innan utskurna akrylbokstäver läggs på. Vidare finns en maskin som bockar till konturer till bokstäver ur aluminiumband, för den som ska ha stora bokstäver med inbyggd belysning. Sedan finns svetsning och en stor box för sprutlackering och målning.

”Egna kreativa medarbetare”

Signtronic har även storformatskrivare men många gånger är printningen något som beställaren själv gör innan skyltar levereras till kund. Här finns även ett Zünd-bord modell större, för att skära ut de många mindre skyltarna ur en större akrylskiva.

– Det är också värt att nämna att vi har egna kreativa medarbetare, som hjälper kunden att ta fram den bästa lösningen. Det bästa väljs då också utifrån hållbarhet och säkerhet. Ekonomin är också viktig och att förstå om resultatet ska ge ett diskret elegant intryck eller signalera att här är det billigt att handla. Oavsett vad så bedöms varje projekt utifrån säkerhet. Det har tyvärr hänt mer än en gång att vi behövt tacka nej till ett jobb där vi och kunden inte varit överens om säkerheten i produkten.

Hållbart i fokus

Signtronic tänker mycket på hållbarhet – både ekonomiskt och ur miljösynpunkt. Filip Olin visar också att företaget förutom kollektivavtal har dokumentation för ESG – Environmental, social and corporate governance.

– Vi hade faktiskt förra veckan besök av en kund som ville syna detta hos oss. De kom på besök och såg att all aluminium sorterades och återvanns. Samma sak med papper, plaster och våra andra råvaror. Seriös upphandling är något vi vinner på, avslutar Filip Olin.

En kommentar till “En doldis är största skylttillverkaren”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: