En doldis är största skylttillverkaren

PUBLICERAD: 11 maj 2021
UPPDATERAD: 11 maj
Signtronic är en av Nordens stora skylttillverkare. Att de utåt är en doldis är för att de arbetar med återförsäljare. Vd:n Filip Olin och produktionschefen Rodster Ortega-Arvidsson visar i showrummet några exempel på det som kan göras. Foto: Peter Ollén

De största skyltarna. Och de minsta. Bokstäver som är uppbyggda var för sig med bakgrundsbelysning. Eller en duk på 25 kvadratmeter som spänner över en hel fasad. Trä, metall, akryl. Specialistkunskap om svetsning och belysning. Och om vindens krafter. Det är bara en del av den kunskap som Signtronic besitter.

När du ser en skylt så är chansen stor att den är tillverkad i Sveriges största skyltfabrik, den hos Signtronic i Jönköping. Inte hört talas om dem? Det kan bero på att de nästan bara säljer genom återförsäljare i Sverige och Norge.

Det är mycket metall och akryl som rör sig genom Signtronic under en arbetsdag. Företagets egna formgivare har ofta gjort ett antal skisser och förslag innan produktionen kan starta.

– Det är så mycket man måste tänka på. Det ska fungera visuellt. Vilket betraktningsavstånd är det som gäller? Kommer det att sitta säkert under en storm? Är det färger som tål kraftigt solljus? Vilken lösning är mest ekonomisk?

Sedan 1 augusti i fjol är Filip Olin vd i Signtronic. 30 år gammal har han hunnit med både en karriär inom läkemedelsbranschen, en tidigare vända på Signtronic och ett år i Stockholm. Men 2018 återvände han och har arbetat som säljare. Redan när han kom tillbaka var målet att ta över vd-skapet från Mikael Lorentzen, som både är delägare och varit vd under 25 år.

Övertagande i pandemin

Att ta över mitt under corona, när så många lanseringar och re-branding lades på is, var kanske inte optimalt, men Filip Olin tar det med jämnmod.

– Omsättningen varierar alltid mycket från år till år. Om en kedja ska göra en omprofilering så kan det ge mycket arbete till oss. Samma sak när något stort händer, som när apoteken avreglerades och mängder av nya startades, vart och ett med sin egen profil.

– Restauranger och besöksnäringen är vanligtvis stora kunder hos oss. Men där händer inte mycket nu, innan restriktionerna släpper. Å andra sidan har vi under pandemin gjort skyltning till många padel arenor, konstaterar Filip Olin.

Effektivisera materialflöden

Den minskade orderingången under fjolåret gjorde att man behövde bromsa in. I det arbetet fick man god hjälp av en ny produktionschef, Rodster Ortega-Arvidsson. Han började 1 september och fick direkt organisera om så att materialflödena genom företaget skulle bli mer effektiva. Personalen är också flexibel och kan variera mellan många olika moment. Sammantaget gjorde effektiviseringen att företaget klarade året utan ekonomiska förluster.

– Verksamheten i Norge har varit viktig för oss. Det bolag vi äger ihop med Rune Hansen i Norge gick jättebra både i fjol och hittills under 2021. Vi producerar allting i Jönköping och har nästan dagliga transporter till Norge.

[metaslider id=”214590″]

När vi går runt i Signtronics lokaler konstaterar vi hur oerhört många maskiner och vilken bredd av material som krävs för att vara en komplett skylttillverkare. Tre stora fräsbord, där exempelvis aluminiumbokstäver fräses ur, så att led-slingorna kan fästas innan utskurna akrylbokstäver läggs på. Vidare finns en maskin som bockar till konturer till bokstäver ur aluminiumband, för den som ska ha stora bokstäver med inbyggd belysning. Sedan finns svetsning och en stor box för sprutlackering och målning.

”Egna kreativa medarbetare”

Signtronic har även storformatskrivare men många gånger är printningen något som beställaren själv gör innan skyltar levereras till kund. Här finns även ett Zünd-bord modell större, för att skära ut de många mindre skyltarna ur en större akrylskiva.

– Det är också värt att nämna att vi har egna kreativa medarbetare, som hjälper kunden att ta fram den bästa lösningen. Det bästa väljs då också utifrån hållbarhet och säkerhet. Ekonomin är också viktig och att förstå om resultatet ska ge ett diskret elegant intryck eller signalera att här är det billigt att handla. Oavsett vad så bedöms varje projekt utifrån säkerhet. Det har tyvärr hänt mer än en gång att vi behövt tacka nej till ett jobb där vi och kunden inte varit överens om säkerheten i produkten.

[metaslider id=”214596″]

Hållbart i fokus

Signtronic tänker mycket på hållbarhet – både ekonomiskt och ur miljösynpunkt. Filip Olin visar också att företaget förutom kollektivavtal har dokumentation för ESG – Environmental, social and corporate governance.

– Vi hade faktiskt förra veckan besök av en kund som ville syna detta hos oss. De kom på besök och såg att all aluminium sorterades och återvanns. Samma sak med papper, plaster och våra andra råvaror. Seriös upphandling är något vi vinner på, avslutar Filip Olin.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Snabba beslut och starka relationer bygger Tryckcentrum

Nätverksbyggande, en gnutta tur och modet att fatta många beslut. Det är några av ingredienserna som fått Tryckcentrum i Blekinge att på bara tolv år närma sig 50 miljoner i omsättning. När Sign&Print kommer på besök pågår tryckeriets nätverksdag med 420 besökare, 173 företag och 33 utställare.
DSC_7132

Det blåser kring Canons nya tillval för flatbäddsskrivare

Kunder med nuvarande Canon Arizona 1300-serien kan uppgradera sin skrivare till den senaste FLXflow-teknikversionen, inklusive tillvalsfunktionerna Float och Instant Switch.
Arizona-1300-FLXflow_Hero1

Senaste nytt

Tildetryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tildetryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

AI-teknologi för förädling i kombination med Xerox digitaltryck.
FotoJet---2024-10-03T093551.711

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1