Stema ökar färgvalet

Daniel Larsson är marknadschef hos Stema i Borås. Där har man fått lättare att göra små serier med metalliskt tryck och med vitt. Och allt kan Svanenmärkas. Foto: Peter Ollén

Stema i Borås omsätter årligen 100 miljoner kronor på kreativa lösningar till sina kunder. Det är allt ifrån skyltar på Ica, via stripning av bilar till utskick av marknadsföring. För det senare har de nu i vår installerat en ny maskin som ger möjlighet att göra trycksaker med upp till sex färger. 

Marknadschef Daniel Larsson är entusiastisk. Digitaltryck har de haft länge och färg trycks hela tiden. Men möjligheten att trycka digitalt med många färger har i praktiken hittills varit en dröm.

– Den stora produktionsmaskinen iGen5 köptes med förhoppning att kunna trycka lack och specialfärger. Det blockerade dock maskinen i flera timmar när färgbytet skulle göras. Därför får den nu fokusera på att göra avhandlingar och trycka vanlig färg. I nya Iridesse kan däremot färgbyte göras på under en kvart, berättar marknadschef Daniel Larsson.

Robert Högberg visar exempel där man tryckt med vitt och lack på ett svart papper i den nya Iridesse från Primotek.

Stema Go är verktyget som många kunder använder för att designa och beställa tryck av det mesta. Genom att komplettera digitaltrycket med en ny maskin, kallad Xerox iridesse, har ” det mesta” ökats ytterligare. Förutom de traditionella fyra färgerna kan maskinen snabbt förses med ytterligare två kassetter med valfritt silver, guld, vitt eller lack.

Genom att utnyttja personalisering kan till exempel ett namn skrivas unikt och sedan förses med lack i en arbetsgång. Silver i bakgrunden med en färg över gör även att den färgen ser metallisk ut. Och allt kan göras inom ramen för Svanenmärkning.

Du kan alltså göra en otroligt komplex produkt i några hundra exemplar – något som tidigare varit fullständigt omöjligt, men väl i linje med Stemas strategi att ha mycket korta starttider och ha lätt för att göra eleganta, korta upplagor.

 80-tal kunder

– Ett 80-tal kunder använder nu Stema Go. Majoriteten nyttjar det för traditionellt tryck, men det finns även de som utnyttjar det för alla våra affärsområden. Det är allt ifrån att vi trycker när de beställer, att vi lagerhåller sådant som vi inte trycker, att vi digitalt lagerhåller dokument för kunderna att själva skriva ut samt on demand-produktion.

– Notblad är en stor daglig produktion av print on demand. Vi får beställningar fram till klockan 9 och levererar samma dag. Där krävs att vi har väl fungerande flöden, säger Daniel Larsson.

– Annars gör vi en oerhörd mängd av broschyrer, kurspärmar, utbildningsmaterial, visitkort, tidningar och många löpande utskick.

 

Stema Go är det verktyg som ett 80-tal kunder använder för att lägga jobb direkt till tryck. Varje dag kommer exempelvis stora beställningar på noter.

Svart är svart

Daniel Larsson visar ett svart tryck från Iridesse. Ingen bandning syns. Det är verkligen svart.

– Det var helt avgörande i vårt val av nya skrivare att den skulle ha något extra. Det var lite det vi hoppades på för 5 år sedan när vi köpte iGen5, även det en Xerox-maskin. Men med våra korta serier så kunde vi inte räkna hem en timmes omställningstid, så det har blivit att den bara producerar basvaror.

Försättsblad med tumgrepp läggs in i Stemas Iridesse. Bladen matas sedan fram så de hamnar precis rätt i boken.

I Iridesse tar det max 15 minuter att byta toner och färgverk. Det gör att möjligheterna här kommer att utnyttjas när man väl får chansen att besöka respektive ta emot besök av kunder igen.

– Våra kunder har inte efterfrågat femte och sjätte färgen. Men vi har en ökande efterfrågan på förädling av det tryckta arket. Kunderna är villiga att betala mer för något som sticker ut – stansning, laminering, sleeking, extra färger och liknande. Kunderna vill ha det breda utbudet. Även om de inte alltid efterfrågar det, så vet de att det finns när något extra krävs. Det ger trygghet och möjligheter.

Stema har investerat i maskiner för små och korta serier. Det ska vara snabba intag. Med hundratals upplagor på vardera ett par tusen tryck så kan vi inte lägga 2 000 kronor på intag i en lamineringsmaskin.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: