Jenny går all in för det hon brinner för

Jenny Moberg på All in Screen har varit i branschen i över 20 år. Nu hoppas hon att sonen, som fyller 18 år i år, ska gå i hennes fotspår och bli delägare i företaget. Foto: All in Screen

Jenny Moberg såg framför sig att hon skulle jobba på reklambyrå. Efter att ha hoppat in som tampotryckare i pappas företag ändrades de framtidsplanerna. Nu har hon drivit tryckeri framgångsrikt i drygt 20 år, de senaste tre åren på egen hand.

– Jag har aldrig ångrat att jag valde tryckeribranschen, det är ett väldigt kreativt och flexibelt yrke, säger Jenny Moberg, ägare av All in Screen med lokaler i Sätra i södra Stockholm.

I dag sysslar företaget med allt ifrån brodyr till screen-, transfer- och tampotryck. Visionen är att vara en helhetspartner när det gäller alla typer av förädling.

Delägare som 18-åring

Historien om All in Screen tar sin utgångspunkt 1989 då Jenny Mobergs pappa Bosse Persson startade ett säljbolag med inriktning på profil- och promotionprodukter som fick namnet Tryckbolaget. Jenny blev 1998 som 18-åring kompanjon i företaget, i alla fall på papperet. Hon gick då sista året på gymnasiet och drömde om att jobba med reklam.

När Bosse Persson fick in en stor beställning på mobilskal som skulle tryckas med en företagslogga så köpte han in en maskin för tampotryck från Kina och anställde en person för att göra jobbet. Dottern Jenny hjälpte till på kvällar och helger och fick snabbt blodad tand.

– Jag blev bara inslängd i det – och tyckte det var superkul! Jag kände att det här vill jag göra, berättar Jenny som fortsatte i företaget efter studenten.

All in Screen gör allt ifrån brodyr till screen-, transfer- och tampotryck.

Fick lära sig driva tryckeri tidigt

Pappa Bosse, som även var musiker, åkte ut på spelningar och lämnade ett stort ansvar till Jenny att sköta Tryckbolaget medan han var borta. Hon fick lära sig tidigt vad det innebar att driva ett tryckeri.

– Det var nog det som gjorde att jag trivdes så bra, jag fick styra och ställa som jag ville. Jag gjorde min grej. Men pappa och jag var ett otroligt bra team, vi kompletterade verkligen varandra.

De kommande åren växte företaget med en utökad personalstyrka och flera maskininvesteringar, bland annat för screentryck och transfertryck, till ett fullutrustat tryckeri. Efter cirka tio år i branschen började tankarna snurra om att ta nästa kliv och växa ytterligare. Det resulterade i att Tryckbolaget gick samman med GT Screenpower och bildade All in Screen med nya lokaler i Sätra och totalt 20 anställda.

Från tre till en delägare

Åren som följde växte bolaget ännu mer genom uppköp av ett brodyrföretag och ett tryckeri som specialiserade sig på screentryck/plantryck för industrin. Hösten 2017 köpte Jenny och Bosse ut den tredje ägaren, Göran Handstedt som startat GT Screenpower. Några månader senare gick Bosse hastigt bort i sviterna av lungfibros.

– På bara några månader gick vi från att vara tre delägare till att jag var helt själv. Det var en tuff tid för mig, samtidigt var det självklart att driva tryckeriet vidare. Det är min passion och det enda jag jobbat med i mitt vuxna liv.

Sedan Jenny Moberg tagit över rodret så har omsättningen i bolaget ökat. Hon har även gjort en del investeringar och förbättringar i arbetsflödet. Bland annat har hon köpt in en till brodyrmaskin, en beskiktningsmaskin för ramar och annan kringutrustning. Tryck på idrottskläder och arbetskläder samt brodyr är något av det som ökat mest på senare år, säger hon.

– Vi har även fått in en del mindre projekt, till exempel designers som jobbar med små upplagor. Det är väldigt roligt att göra den typen av uppdrag, även om det ibland är tidskrävande.

Företaget har 19 anställda, varav nio är kvinnor och tio är män. Målet är att vara en jämställd arbetsplats.

Jämställd arbetsplats

Det finns planer på att växa ytterligare, det finns plats för både fler maskiner och anställda i de befintliga lokalerna. I dag har All in Screen 19 anställda, varav nio är kvinnor och tio är män.

– Det är viktigt för mig att få in fler tjejer i den här mansdominerade branschen. Jag tror att det är viktigt att jag själv som ägare är tjej, det kan nog locka fler att våga testa yrket. Det krävs lite skinn på näsan för att slå sig fram i den här branschen, men det är också riktigt roligt.

Vill ha in sonen i bolaget – cirkeln sluts

Jenny Moberg säger att hon vill hålla sig uppdaterad när det gäller utrustning, nya tekniker samt miljö och hållbarhet. Efter en nedgång under kvartal två och tre 2020 blev resultatet till slut endast ett marginellt tapp i omsättningen för helåret.

– Sista kvartalet 2020 var fantastiskt bra, så jag ser positivt på framtiden, även om jag precis som alla andra väntar på att samhället ska öppna upp igen.

– Jag vill fortsätta driva företaget framåt, jag vill investera och hålla maskinparken uppdaterad. Vi ska vara en attraktiv arbetsplats och partner. Att alltid ligga ett steg före, för att kunna erbjuda kunden det senaste. Kanske tar jag också in min son som delägare när han fyller 18 senare i år. Då är cirkeln sluten, säger Jenny Moberg.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: