Canon ska nå de stora massorna

Canons nya storformatsskrivare är en instegsmodell som tar plats i Colorado-serien. Foto: Pressbild

Canons Colorado-familj får en ny medlem. Det är en 1,6 meter bred instegsmodell av rulle till rulle-skrivaren. Maskin kommer i ett grundutförande, men som lätt ska kunna uppgraderas med tre tilläggsmoduler när användaren så vill. Något Canon menar är framtiden. Dubbelsidig utskrift, extra mediarulle och matt och glossy-utskrifter ska bara vara ett samtal bort och ske utan kompromisser.

Om du inte behöver det så köper du det inte. Ring eller kontakta istället Canon för att uppgradera med tilläggsfunktioner när du har ett behov, resonerar tillverkaren med sitt senaste produktsläpp, Canon Colorado 1630.

Tillverkaren tog inkjetskrivaren Canon Colorado 1640 med sin speciellt utvecklade UV-gel-teknik  till marknaden 2017 för att ge ett större värde till storformatskunderna. En mångsidig produktionsskrivare för att kunna printa på en hel drös med applikationer. Vi pratar vägg- och golvbeklädnader, folier, laminat, affischer, tapeter och så vidare som produceras i en printhastigheten från 20 upp till 157 kvadratmeter i timmen,  hög kvalitet runt 40.

Mer valfrihet till användaren

Drygt två år senare kom den uppgraderade 1650-maskinen där Canon lyssnat på sina kundernas behov och gav dem valfriheten att skriva ut olika mediatyper med matt eller blank finish. Den så kallade FLXfinish-tekniken. Användaren kan skriva ut matt på blankt papper, blankt på blankt eller matt på matt. En annan uppdatering i maskinen var duplex-funktionen. Dubbelsidiga utskrifter öppnade upp för fler applikationer – skyltar i butiker och broschyrer och banderoller där man eftersöker tryck på två sidor.

Canon passade också på att vässa sin UV-gel-teknik för att göra bläcket mer tänjbart. Det upplevdes förr av användare att UV-gelen var hård och att färgen sprack vid sträckning av vissa medier. Bläcken kombinerar enligt Canon det bästa från eko solvent-, latex-, och uv-bläck.

Tapetprint med efterbehandling inline

Under 2020 lanserade Canon UVgel Wallpaper Factory tillsammans med sin samarbetspartner Fotoba. I tapetfabriken kopplas storformatsskrivaren ihop med en modulbaserad efterbehandlingslina för att skapa skräddarsydda tapeter i ett flöde – automatisk rullmatning till skrivaren, utskrift, skärning i anpassade storlekar och längder, upprullning och tejpning.

Matteus Celinski, landschef hos Canon Sverige, säger att det har funnits efterfrågan på en 1,6 meter UVgel-skrivare som kan betjäna alla utskriftsleverantörer. Nu hörsammar de kunderna. Foto: Pressbild

– Sedan Colorado-serien lanserades 2017 har tekniken haft en stor påverkan på marknaden och med mer än 2 000 installationer runt om i världen, som står för 25 miljoner kvadratmeter utskrifter hittills, så har den feedback vi fått varit extremt positiv. Drivkraften för oss på Canon Production Printing är att kunna hjälpa våra kunder och partner att bredda sina applikationsmöjligheter och få tillväxt i affärsverksamheten, säger Matteus Celinski landschef för Canon Sveriges affärsområde Professional printing products.

Ny instegsmodell för lätt produktion

Nu är det alltså dags för Canon att ta en instegsmodell av Colorado-skrivaren till marknaden. Canon motiverar lanseringen med att det ger kunderna möjlighet att få en sänkt investeringskostnad och att de kan inrikta sig på mindre volymer men ändå få en mångsidig rulle till rulle-skrivare som i grunden gör det storebrodern Colorado 1650 gör. Det är till exempel snabba bläckbyten och automatiska funktioner som övervakning av munstycken, underhåll av skrivhuvuden och frammatning av media. Matteus Celinski motiverar varför de har valt att släppa en instegsmodell:

– Vi har sett en allt större efterfrågan på en 1,6 meter UVgel-skrivare som kan betjäna alla utskriftsleverantörer. Och det är precis därför vi nu lanserar tillskottet 1630 till skrivarfamiljen Colorado. Här får kunderna en väldigt automatiserad, robust och stabil skrivare med moduluppbyggd design, som erbjuder stor flexibilitet och som har en attraktiv investeringsnivå.

Basmodell med tilläggsmöjligheter

Bläcktekniken med UVgel-460-bläck är samma, liksom mediaflexibiliteten och utskriftskvaliteten 1800 dpi. Bläckflaskorna rymmer 700 milliliter. I det snabbaste utskriftsläget är maxhastigheten 111 kvadratmeter per timme. För de riktigt högkvalitativa utskrifterna kommer hastigheten upp i 29 kvadratmeter per timme. Utskrifterna torkar direkt.

Colorado 1630 är uppbyggd i moduler. Kunden får en basmodell som vid behov kan konfigureras med tilläggsmoduler som kommer som standard i Colorado 1650. Om upplagorna ökar kan en medierulle läggas till. Har användaren behov av matta eller blanka ytfinisher finns tilläggsmodulen FLXfinish med tillverkarens speciella led-härdningsteknik. Alternativet ’utskrift på insidan’ ger möjlighet att skriva ut på både in- och utsidan av rullen. Oavsett vilken eller vilka tilläggsmoduler som kunden vill ha för stunden så kan samtliga aktiveras fjärrstyrt och on-demand, utan att en servicetekniker behöver komma på besök. Ett samtal bort, du uppger vad du behöver och sedan är du redo att sätta igång, utlovar Canon.

Håll styr via app

Användarna kan numera också kontrollera alla Colorado-skrivare fjärrstyrt med Canons app Remote Control. Med appen skickar skrivaren statusmeddelanden till användarnas mobila enheter med uppdateringar om skrivarstatus, varningar och fel. Något som exempelvis kan vara till hjälp när maskinen körs oövervakad dygnet runt.

Listpriset för basmodellen av skrivaren är 36 000 euro, närmare 370 000 kronor. Colorado 1630 finns redan nu tillgänglig på marknaden.

Colorado säljs via partner

Under presseventet när 1630-maskinen presenterades meddelade Canon att försäljningen allt mer sker via företagets globala partnernätverk. I Sverige finns återförsäljarna Primotek och Color Systems. Den globala försäljningsstrategin framåt för Canon är att 80 procent av försäljningen av Colorado-serien – framför allt 1630-modellen – i allt större utsträckning kommer ske via partnernätverket. På flatbäddssidan med Arizona-serien står istället Canons direktförsäljning för 50 procent.

Tillväxt i sikte

Företaget redovisar att försäljningen av skrivarna i Colorado-serien har ökat rejält över fyra år i EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern och Afrika). Mellan 2018 och 2020 ökade försäljningen från 29 till 61 procent. Tillverkaren prognosticerar att nå 80 procent för 2022. Bläckförsäljningen ökar också stadigt. För åren 2019 till 2020 växte försäljningen med 36 procent. Kurvan pekar också uppåt när det gäller printvolymerna för Colorado-serien. Första kvartalet 2021 visar på en ökning med 40 procent.

Försäljnings- och marknadschefen Wouter Derichs presenterade Canon Colorad0 1630 under ett digitalt pressevent och pratade även om Canons förväntade tillväxtprognos. Foto: Skärmdump

Tapeter är ett tillväxtområde:

– Vi kan dra slutsatsen att det finns stora möjligheter på den globala marknaden för digitaltryckta tapeter för oss, våra partner, samt kunder och potentiella kunder. Den marknaden i EMEA-regionen växer med cirka 12 procent för 2020 och i år, säger Wouter Derichs, försäljnings- och marknadschef i EMEA-regionen för Canons affärsområde inom storformatsgrafik.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: