Tryckt kartong omsluter modemagasin

 

Modemagasinet Vogue omsluts med kartong istället för med plast. Foto: Pressbild

Vogue Scandinavia samarbetar med Stora Enso för att ta fram förnybara förpackningar till deras magasin istället för att omsluta dem med plast. De kommer också bistå med tjänster för förpackningsdesign och automatisering.

När det första numret av Vogue Scandinavia publiceras i augusti i år kommer förpackningen att se annorlunda ut. Ett nytt förpackningskoncept har utvecklats för magasinen, dessutom koldioxidneutralt genom ett förnybart och klimatsmart råmaterial och med energieffektiv produktion, enligt Stora Enso som har ingått ett samarbete med Vogue Scandinavia. Återstående utsläpp kompenseras med hjälp av Stora Ensos tjänst CarbonZero i samarbete med företagets klimatkompenseringspartner South Pole.

Rådgivning om hållbarhet

Tillverkaren av förpackningslösningar i kartong skriver i ett pressmeddelande att de även kommer att bistå Vogue Scandinavia med rådgivning om hållbara material och analyser om miljöpåverkan under livscykeln. De kommer också hjälpa till med att få till en transparent hållbarhetsrapportering.

Vogue är världens äldsta publicerade modemagasin. Foto: Pressbild

– Vi vill tillsammans med Vogue Scandinavia möta den allt mer miljömedvetna modepublikens krav på en grönare värld, säger Ulrika Lilja, kommunikations- och marknadsdirektör på Stora Enso.

De vill ta rodret

Modemagasinet har bestämt sig för att bli en ledare i tidningsvärlden inom hållbarhet. Ett spännande projekt, enligt Martina Bonnier, chefredaktör för Vogue Scandinavia.

– När jag hittade Stora Enso visste jag med en gång att de skulle bli den perfekta samarbetspartnern och hjälpa oss att nå våra mål. Stora Enso har både förstått min vision och stöttat mig fullt ut med sin ovärderliga expertis, innovationsanda och sitt engagemang.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Udda fågel i tryckeribranschen: ”Vi gillar problemlösning”

Hos Passet Screen sköter Bengt Pettersson det analoga trycket och sonen Anders kör digital storformat. Deras två avdelningar bidrar till synergieffekter och specialtryck dem emellan. Plantrycket växer och har svängt mer åt att trycka förpackningslådor till e-handeln, men på senare år har digitaltrycket seglat upp försäljningsmässigt hack i häl.

Publicerat av: 

Plastexperten: Tunt underlag för gröna påståenden

Emma Strömberg är plastexpert på oberoende forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet AB och docent i polymera material. Hon har tittat på om det gjorts någon specifik forskning på pvc-vinyler eller pvc-fria alternativ, men det visar sig att det är knapert med forskningsrapporter om detta.

Publicerat av: