Vogue Scandinavia samarbetar med Stora Enso för att ta fram förnybara förpackningar till deras magasin istället för att omsluta dem med plast. De kommer också bistå med tjänster för förpackningsdesign och automatisering.
När det första numret av Vogue Scandinavia publiceras i augusti i år kommer förpackningen att se annorlunda ut. Ett nytt förpackningskoncept har utvecklats för magasinen, dessutom koldioxidneutralt genom ett förnybart och klimatsmart råmaterial och med energieffektiv produktion, enligt Stora Enso som har ingått ett samarbete med Vogue Scandinavia. Återstående utsläpp kompenseras med hjälp av Stora Ensos tjänst CarbonZero i samarbete med företagets klimatkompenseringspartner South Pole.
Rådgivning om hållbarhet
Tillverkaren av förpackningslösningar i kartong skriver i ett pressmeddelande att de även kommer att bistå Vogue Scandinavia med rådgivning om hållbara material och analyser om miljöpåverkan under livscykeln. De kommer också hjälpa till med att få till en transparent hållbarhetsrapportering.
– Vi vill tillsammans med Vogue Scandinavia möta den allt mer miljömedvetna modepublikens krav på en grönare värld, säger Ulrika Lilja, kommunikations- och marknadsdirektör på Stora Enso.
De vill ta rodret
Modemagasinet har bestämt sig för att bli en ledare i tidningsvärlden inom hållbarhet. Ett spännande projekt, enligt Martina Bonnier, chefredaktör för Vogue Scandinavia.
– När jag hittade Stora Enso visste jag med en gång att de skulle bli den perfekta samarbetspartnern och hjälpa oss att nå våra mål. Stora Enso har både förstått min vision och stöttat mig fullt ut med sin ovärderliga expertis, innovationsanda och sitt engagemang.