Tryckt kartong omsluter modemagasin

 

Modemagasinet Vogue omsluts med kartong istället för med plast. Foto: Pressbild

Vogue Scandinavia samarbetar med Stora Enso för att ta fram förnybara förpackningar till deras magasin istället för att omsluta dem med plast. De kommer också bistå med tjänster för förpackningsdesign och automatisering.

När det första numret av Vogue Scandinavia publiceras i augusti i år kommer förpackningen att se annorlunda ut. Ett nytt förpackningskoncept har utvecklats för magasinen, dessutom koldioxidneutralt genom ett förnybart och klimatsmart råmaterial och med energieffektiv produktion, enligt Stora Enso som har ingått ett samarbete med Vogue Scandinavia. Återstående utsläpp kompenseras med hjälp av Stora Ensos tjänst CarbonZero i samarbete med företagets klimatkompenseringspartner South Pole.

Rådgivning om hållbarhet

Tillverkaren av förpackningslösningar i kartong skriver i ett pressmeddelande att de även kommer att bistå Vogue Scandinavia med rådgivning om hållbara material och analyser om miljöpåverkan under livscykeln. De kommer också hjälpa till med att få till en transparent hållbarhetsrapportering.

Vogue är världens äldsta publicerade modemagasin. Foto: Pressbild

– Vi vill tillsammans med Vogue Scandinavia möta den allt mer miljömedvetna modepublikens krav på en grönare värld, säger Ulrika Lilja, kommunikations- och marknadsdirektör på Stora Enso.

De vill ta rodret

Modemagasinet har bestämt sig för att bli en ledare i tidningsvärlden inom hållbarhet. Ett spännande projekt, enligt Martina Bonnier, chefredaktör för Vogue Scandinavia.

– När jag hittade Stora Enso visste jag med en gång att de skulle bli den perfekta samarbetspartnern och hjälpa oss att nå våra mål. Stora Enso har både förstått min vision och stöttat mig fullt ut med sin ovärderliga expertis, innovationsanda och sitt engagemang.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]