PVC-fritt: ”De stora företagen driver utvecklingen”

PUBLICERAD: 24 maj 2021
UPPDATERAD: 24 maj
En av de nya PVC-fria produkterna i Kavalans sortiment, FILMOeco Butterfly för dubbelsidiga applikationer. Den är även svetsbar. Foto: Pressbild

Filmolux lanserar nu det PVC-fria banderollmaterialet FILMOeco från Kavalan. Produkterna är tillverkade av PET och Kavalan lovar att de inte gulnar och att de är mer uv-beständiga än konventionella produkter.

Filmolux är ensamma i Sverige om att erbjuda Kavalans produkter. Förutom att de är PVC-fria och REACH-, RoHs och LCA-certifierade, så är koldioxidutsläppet dessutom minimerat i alla led, från råvara till produktion och transporter. Produkterna är även ftalat-fria och biologiskt nedbrytbara upp till 35 procent.

Johan Söderberg, general manager på Filmolux, säger att det finns ett stort intresse för mer miljövänliga alternativ.

– Det är de stora företagen som driver utvecklingen framåt, som till exempel H&M och Coop. Företag som har tydliga miljöpolicys som anger att de alltid ska välja PVC-fritt i första hand. De går i bräschen och ställer krav på tryckerierna, säger Johan Söderberg.

 

Spiderweb passar för fasadbanners och finns i två olika varianter som kan användas både inom- och utomhus.
Målet: PVC-fritt inom all printmedia

I sortimentet finns fem olika produktkategorier. Sunlight är för frontbelysta applikationer och Moonlight för bakgrundsbelysta applikationer. Gecko passar väggbeklädnader och dekorationer och Butterfly är avsedd för dubbelsidiga applikationer, både för inom- och utomhusbruk. Butterfly finns dessutom i en svetsbar variant och en som det går att trycka på med HP:s latexbläck. Slutligen, Spiderweb passar för fasadbanners och finns i två olika varianter som kan användas både inom- och utomhus.

Johan Söderberg.

Filmolux ägare Neschen coating har som plan att inom två år kunna erbjuda produkter utan PVC inom all printmedia.

– Jag tror att inom ett par år så kommer PVC-fria banderollprodukter och även självhäftande vinyl att dominera marknaden, säger Johan Söderberg och fortsätter:

– Miljöperspektivet är den viktigaste fördelen, framför allt för att PVC är klassat som ett gift. Det har skett en stor utveckling de senaste åren och nu finns det likvärdiga produkter på marknaden som både är miljövänliga och hållbara.

Villiga att betala mer

Trots fördelarna finns det ett men. Priset är ungefär det dubbla på PVC-fria alternativ jämfört med konventionella produkter.

– Det är den största utmaningen för att få fler att gå över till PVC-fritt. Men miljöfrågan har debatterats mycket de senaste åren och det finns en efterfrågan från de stora företagen, de är villiga att betala lite mer. Om man vill profilera sig som ett miljömedvetet företag så håller det inte att samtidigt använda produkter som innehåller PVC, säger Johan Söderberg.

Läs vidare

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Konica Minolta: Det här kan du förvänta dig av Drupa

Tryckerier som håller sig uppdaterade kring tekniska trender och innovationer kommer bäst kunna utnyttja och se potentialen, skriver Konica Minolta i ett pressmeddelande. Under Drupa kommer de visa sin syn på vart framtidens tryckteknik är på väg.
Konica-Minolta-Drupa

Spill blir helt nya produkter med Hexis nya satsning

Spill från material blir husisolering och pvc-rör när Hexis nya återvinningsprogram rullas ut i Europa. Under Fespa visar det franska företaget också en ny ultrastransparant folie och nya färger i serierna Bodyfence och Skintac.
_DSC0045

Antalis lyfter den heta PVC-frågan

Antalis har tagit fram ett white paper om PVC-plastens vara eller inte vara. Syftet är att kunna hjälpa kunderna med den svåra frågan när det är lämpligt att använda PVC och när PVC-fria alternativ är bättre.
Antalis guide

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)