Filmolux lanserar nu det PVC-fria banderollmaterialet FILMOeco från Kavalan. Produkterna är tillverkade av PET och Kavalan lovar att de inte gulnar och att de är mer uv-beständiga än konventionella produkter.
Filmolux är ensamma i Sverige om att erbjuda Kavalans produkter. Förutom att de är PVC-fria och REACH-, RoHs och LCA-certifierade, så är koldioxidutsläppet dessutom minimerat i alla led, från råvara till produktion och transporter. Produkterna är även ftalat-fria och biologiskt nedbrytbara upp till 35 procent.
Johan Söderberg, general manager på Filmolux, säger att det finns ett stort intresse för mer miljövänliga alternativ.
– Det är de stora företagen som driver utvecklingen framåt, som till exempel H&M och Coop. Företag som har tydliga miljöpolicys som anger att de alltid ska välja PVC-fritt i första hand. De går i bräschen och ställer krav på tryckerierna, säger Johan Söderberg.
Målet: PVC-fritt inom all printmedia
I sortimentet finns fem olika produktkategorier. Sunlight är för frontbelysta applikationer och Moonlight för bakgrundsbelysta applikationer. Gecko passar väggbeklädnader och dekorationer och Butterfly är avsedd för dubbelsidiga applikationer, både för inom- och utomhusbruk. Butterfly finns dessutom i en svetsbar variant och en som det går att trycka på med HP:s latexbläck. Slutligen, Spiderweb passar för fasadbanners och finns i två olika varianter som kan användas både inom- och utomhus.
Filmolux ägare Neschen coating har som plan att inom två år kunna erbjuda produkter utan PVC inom all printmedia.
– Jag tror att inom ett par år så kommer PVC-fria banderollprodukter och även självhäftande vinyl att dominera marknaden, säger Johan Söderberg och fortsätter:
– Miljöperspektivet är den viktigaste fördelen, framför allt för att PVC är klassat som ett gift. Det har skett en stor utveckling de senaste åren och nu finns det likvärdiga produkter på marknaden som både är miljövänliga och hållbara.
Villiga att betala mer
Trots fördelarna finns det ett men. Priset är ungefär det dubbla på PVC-fria alternativ jämfört med konventionella produkter.
– Det är den största utmaningen för att få fler att gå över till PVC-fritt. Men miljöfrågan har debatterats mycket de senaste åren och det finns en efterfrågan från de stora företagen, de är villiga att betala lite mer. Om man vill profilera sig som ett miljömedvetet företag så håller det inte att samtidigt använda produkter som innehåller PVC, säger Johan Söderberg.