PVC-fritt: ”De stora företagen driver utvecklingen”

En av de nya PVC-fria produkterna i Kavalans sortiment, FILMOeco Butterfly för dubbelsidiga applikationer. Den är även svetsbar. Foto: Pressbild

Filmolux lanserar nu det PVC-fria banderollmaterialet FILMOeco från Kavalan. Produkterna är tillverkade av PET och Kavalan lovar att de inte gulnar och att de är mer uv-beständiga än konventionella produkter.

Filmolux är ensamma i Sverige om att erbjuda Kavalans produkter. Förutom att de är PVC-fria och REACH-, RoHs och LCA-certifierade, så är koldioxidutsläppet dessutom minimerat i alla led, från råvara till produktion och transporter. Produkterna är även ftalat-fria och biologiskt nedbrytbara upp till 35 procent.

Johan Söderberg, general manager på Filmolux, säger att det finns ett stort intresse för mer miljövänliga alternativ.

– Det är de stora företagen som driver utvecklingen framåt, som till exempel H&M och Coop. Företag som har tydliga miljöpolicys som anger att de alltid ska välja PVC-fritt i första hand. De går i bräschen och ställer krav på tryckerierna, säger Johan Söderberg.

 

Spiderweb passar för fasadbanners och finns i två olika varianter som kan användas både inom- och utomhus.

Målet: PVC-fritt inom all printmedia

I sortimentet finns fem olika produktkategorier. Sunlight är för frontbelysta applikationer och Moonlight för bakgrundsbelysta applikationer. Gecko passar väggbeklädnader och dekorationer och Butterfly är avsedd för dubbelsidiga applikationer, både för inom- och utomhusbruk. Butterfly finns dessutom i en svetsbar variant och en som det går att trycka på med HP:s latexbläck. Slutligen, Spiderweb passar för fasadbanners och finns i två olika varianter som kan användas både inom- och utomhus.

Johan Söderberg.

Filmolux ägare Neschen coating har som plan att inom två år kunna erbjuda produkter utan PVC inom all printmedia.

– Jag tror att inom ett par år så kommer PVC-fria banderollprodukter och även självhäftande vinyl att dominera marknaden, säger Johan Söderberg och fortsätter:

– Miljöperspektivet är den viktigaste fördelen, framför allt för att PVC är klassat som ett gift. Det har skett en stor utveckling de senaste åren och nu finns det likvärdiga produkter på marknaden som både är miljövänliga och hållbara.

Villiga att betala mer

Trots fördelarna finns det ett men. Priset är ungefär det dubbla på PVC-fria alternativ jämfört med konventionella produkter.

– Det är den största utmaningen för att få fler att gå över till PVC-fritt. Men miljöfrågan har debatterats mycket de senaste åren och det finns en efterfrågan från de stora företagen, de är villiga att betala lite mer. Om man vill profilera sig som ett miljömedvetet företag så håller det inte att samtidigt använda produkter som innehåller PVC, säger Johan Söderberg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: