PVC-fritt: ”De stora företagen driver utvecklingen”

PUBLICERAD: 24 maj 2021
UPPDATERAD: 24 maj
En av de nya PVC-fria produkterna i Kavalans sortiment, FILMOeco Butterfly för dubbelsidiga applikationer. Den är även svetsbar. Foto: Pressbild

Filmolux lanserar nu det PVC-fria banderollmaterialet FILMOeco från Kavalan. Produkterna är tillverkade av PET och Kavalan lovar att de inte gulnar och att de är mer uv-beständiga än konventionella produkter.

Filmolux är ensamma i Sverige om att erbjuda Kavalans produkter. Förutom att de är PVC-fria och REACH-, RoHs och LCA-certifierade, så är koldioxidutsläppet dessutom minimerat i alla led, från råvara till produktion och transporter. Produkterna är även ftalat-fria och biologiskt nedbrytbara upp till 35 procent.

Johan Söderberg, general manager på Filmolux, säger att det finns ett stort intresse för mer miljövänliga alternativ.

– Det är de stora företagen som driver utvecklingen framåt, som till exempel H&M och Coop. Företag som har tydliga miljöpolicys som anger att de alltid ska välja PVC-fritt i första hand. De går i bräschen och ställer krav på tryckerierna, säger Johan Söderberg.

 

Spiderweb passar för fasadbanners och finns i två olika varianter som kan användas både inom- och utomhus.
Målet: PVC-fritt inom all printmedia

I sortimentet finns fem olika produktkategorier. Sunlight är för frontbelysta applikationer och Moonlight för bakgrundsbelysta applikationer. Gecko passar väggbeklädnader och dekorationer och Butterfly är avsedd för dubbelsidiga applikationer, både för inom- och utomhusbruk. Butterfly finns dessutom i en svetsbar variant och en som det går att trycka på med HP:s latexbläck. Slutligen, Spiderweb passar för fasadbanners och finns i två olika varianter som kan användas både inom- och utomhus.

Johan Söderberg.

Filmolux ägare Neschen coating har som plan att inom två år kunna erbjuda produkter utan PVC inom all printmedia.

– Jag tror att inom ett par år så kommer PVC-fria banderollprodukter och även självhäftande vinyl att dominera marknaden, säger Johan Söderberg och fortsätter:

– Miljöperspektivet är den viktigaste fördelen, framför allt för att PVC är klassat som ett gift. Det har skett en stor utveckling de senaste åren och nu finns det likvärdiga produkter på marknaden som både är miljövänliga och hållbara.

Villiga att betala mer

Trots fördelarna finns det ett men. Priset är ungefär det dubbla på PVC-fria alternativ jämfört med konventionella produkter.

– Det är den största utmaningen för att få fler att gå över till PVC-fritt. Men miljöfrågan har debatterats mycket de senaste åren och det finns en efterfrågan från de stora företagen, de är villiga att betala lite mer. Om man vill profilera sig som ett miljömedvetet företag så håller det inte att samtidigt använda produkter som innehåller PVC, säger Johan Söderberg.

Läs vidare

Epson i samarbete med rederi för att minska utsläppen

Nu hoppas printleverantören att partnerskapet ska skapa ett prejudikat inom elektroniksektorn.

båt

Så kan förpacknings- och etikettbranschen bli mer hållbar

Xeikon anordnar ett kostnadsfritt webbseminarium "Driving Sustainability Forward" som tar upp de förändringar som måste ske inom etikett- och förpackningsindustrin i kölvattnet av den nya EU-förordningen.

xeikon_webinarx

Storbildsfabriken blir Brave och tar täten för cirkulär omställning

Storbildsfabriken i Linköping byter namn och växlar upp sin satsning på cirkulära affärsmodeller och klimatberäkningar för kundernas CO₂-utsläpp. Genom sitt arbete vill de nu inspirera andra i branschen att ställa om för att värna om miljön.

Outlook-z5n5xcms

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation.

DSC0417

Senaste nytt

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Grafiska Företagen: Generellt sett ganska dystert på marknaden

Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.

Evax

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.

BeautyBoxIpack2x

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Sign&Print på plats på "Home of Print" hos Heidelberg: ✓AI-styrda flöden tar besluten i tryckerierna från 2025 ✓Digitalpressen Jetpress 50 ✓Förpackningspressen Boardmaster

DSC_7868