Unika vykort ska nå fram i bruset

Anette Fredriksson, försäljnings- och marknadschef på Arkitektkopia. Foto: Pressbild

Digital variabeldata + gamla hederliga vykort = personifierade trycksaker som ska bryta igenom mediebruset. Arkitektkopia och Futurice har tagit fram en produkt som knyter ihop den digitala och analoga världen.

Produkten utgår från så kallade data portraits, som visar data i form av en bild. Bilden ska avspegla vissa karaktäristiska drag hos avsändaren och visualisera insamlade data i stället för en klassisk porträttbild, skriver Arkitektkopia i ett pressmeddelande.

Själva idén är att trycka denna bild på framsidan av ett vykort och ge en enkelt tolkbar informationsbild av avsändaren. Syftet är att väcka uppmärksamhet med ett gammalt beprövat analogt medium i en tid då många spenderar mycket tid framför en skärm.

Starkare koppling till mottagaren

Förhoppningen är att produkten ska återspegla avsändarens personlighet och på så sätt kunna etablera en starkare koppling till mottagaren, till exempel affärskontakter.

– Detta är ett utmärkt sätt att visa hur data och teknik kan hjälpa till med att skapa mervärden i kombination med traditionella tryckta medier när de implementeras på ett smartare sätt, säger Anette Fredriksson, försäljnings- och marknadschef på Arkitektkopia.

 

Så här kan de personifierade vykorten se ut. Foto: Pressbild

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: