Digital variabeldata + gamla hederliga vykort = personifierade trycksaker som ska bryta igenom mediebruset. Arkitektkopia och Futurice har tagit fram en produkt som knyter ihop den digitala och analoga världen.
Produkten utgår från så kallade data portraits, som visar data i form av en bild. Bilden ska avspegla vissa karaktäristiska drag hos avsändaren och visualisera insamlade data i stället för en klassisk porträttbild, skriver Arkitektkopia i ett pressmeddelande.
Själva idén är att trycka denna bild på framsidan av ett vykort och ge en enkelt tolkbar informationsbild av avsändaren. Syftet är att väcka uppmärksamhet med ett gammalt beprövat analogt medium i en tid då många spenderar mycket tid framför en skärm.
Starkare koppling till mottagaren
Förhoppningen är att produkten ska återspegla avsändarens personlighet och på så sätt kunna etablera en starkare koppling till mottagaren, till exempel affärskontakter.
– Detta är ett utmärkt sätt att visa hur data och teknik kan hjälpa till med att skapa mervärden i kombination med traditionella tryckta medier när de implementeras på ett smartare sätt, säger Anette Fredriksson, försäljnings- och marknadschef på Arkitektkopia.