Unika vykort ska nå fram i bruset

Anette Fredriksson, försäljnings- och marknadschef på Arkitektkopia. Foto: Pressbild

Digital variabeldata + gamla hederliga vykort = personifierade trycksaker som ska bryta igenom mediebruset. Arkitektkopia och Futurice har tagit fram en produkt som knyter ihop den digitala och analoga världen.

Produkten utgår från så kallade data portraits, som visar data i form av en bild. Bilden ska avspegla vissa karaktäristiska drag hos avsändaren och visualisera insamlade data i stället för en klassisk porträttbild, skriver Arkitektkopia i ett pressmeddelande.

Själva idén är att trycka denna bild på framsidan av ett vykort och ge en enkelt tolkbar informationsbild av avsändaren. Syftet är att väcka uppmärksamhet med ett gammalt beprövat analogt medium i en tid då många spenderar mycket tid framför en skärm.

Starkare koppling till mottagaren

Förhoppningen är att produkten ska återspegla avsändarens personlighet och på så sätt kunna etablera en starkare koppling till mottagaren, till exempel affärskontakter.

– Detta är ett utmärkt sätt att visa hur data och teknik kan hjälpa till med att skapa mervärden i kombination med traditionella tryckta medier när de implementeras på ett smartare sätt, säger Anette Fredriksson, försäljnings- och marknadschef på Arkitektkopia.

 

Så här kan de personifierade vykorten se ut. Foto: Pressbild

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: