Installerar Nordens första HP Indigo 100K

Niklas Bille, vd på Billes, tar i hand med Patrik Agblad, säljare på Visutech, tillsammans med Fredrik Bille, vice vd på Billes. Foto: Pressbild

Billes tryckeri i Mölndal gör en storsatsning på digitaltryck och investerar i en HP Indigo 100K och en HP Indigo 7eco. Låga körkostnader och en betydande ökning av den digitala kapaciteten med upp till 50 procent var avgörande för investeringen.

– Vi på Billes har stort förtroende för HP Indigo som är marknadsledande inom digital tryckteknologi, samt leverantören Visutech som vi har mycket god erfarenhet av. Det är för att öka produktiviteten och vår digitala kapacitet som vi nu investerar i två nya tryckpressar, säger Niklas Bille, vd och ägare av Billes tryckeri, i ett pressmeddelande.

Snabbare och mer kostnadseffektivt

Nya B2-tryckpressen HP Indigo 100K är den första som installeras i Norden. Den kan köra 6 000 ark per timme och har även andra funktioner som Auto Pallet Replacement System och Continuous Color Calibration, som gör att maskinen i teorin kan vara i gång non-stop. Den nya Gripper-to-Gripper-lösningen för pappersmatning ska ge bra registrering och stabil produktion.

Den nya generationen HP Indigo-pressar har även en förfinad EPM-funktion, Enhanced Productivity Mode. EPM innebär att man trycker med tre färger i stället för fyra, enbart CMY. Detta ska innebära en både snabbare och mer kostnadseffektiv produktion för Billes.

Det är första gången i Norden som en HP Indigo 100K och HP Indigo 7eco installeras samtidigt på samma plats. Förutom uppgraderingen av digitalpressar gör Billes även en investering i en In-Line Bourg Booklet Maker från C.P. Bourg för digital efterbehandling.

Leverans i sommar

Efter sommaren kommer Billes digitala maskinpark bestå av en HP Indigo 100K, en HP Indigo 7eco som är utrustad med fem färgverk samt en HP Indigo 7900, utrustad med sju färgverk.

– Vi nöjer oss inte med annat än högsta tänkbara tryckkvalitet och därför är valet att fortsätta med HP Indigo en självklarhet. Vi ser fram emot leveranserna från Visutech i sommar, säger Niklas Bille.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]