Affären bakom paketskåpen

Jonathan Hedlund hos Quadient framför en av företagets alla installationer av paketskåp hos en retail-kedja. Foto: Privatbild

Paketskåpen. Du ser dem på alltfler platser. Ändå har utvecklingen bara precis börjat. När det är färdigutvecklat kommer det att finnas skåp i anslutning till flertalet butiker i detaljhandeln. Men trots att det befinner sig i sin linda har Quadient redan placerat ut över 13 000 skåp.

– Fördelen med paketskåpen är så så uppenbara, säger Casper Bech Andersen, som ansvarar för utrullningen av Quadients skåp i Norden. Du slipper köa och paketen från olika aktörer kan placeras i samma skåp, så du inte behöver gå till både 7-Eleven och Ica för att hämta dina paket.

Om affären har utrymmet är det oftast lätt att räkna hem kostnaden för ett paketskåp. Hela den manuella hanteringen av paket försvinner.

– Sedan vill affärerna gärna placera skåpen längst in bredvid mjölken. Där försöker jag övertyga dem om att det inte är en bra idé, säger Casper Bech Andersen. Om någon ska hämta paket, så blir den bara irriterad över en besvärlig placering. Antingen vill man ta paketet på väg ut ur butiken eller så ska man inte handla alls den dagen, utan vill bara snabbt komma åt sin vara.

Finns olika storlekar

Quadient gör många olika storlekar skåp och varje moduler innehåller olika storlekar. Kombinationen av storlekar har framkommit genom att analysera blandningen av paket som skickas. Det finns även skåp för utomhusbruk som innehåller både värme och kyla. Värme för att klara vintern och kyla för att exempelvis kunna distribuera matlådor.
Hur stora enheter som sätts upp är något som beslutas i samråd med carriers. Med de har man också tagit fram fyra specifika storlekar på fack, som klarar 90 procent av alla paket. De är small, extra small, medium och large.

Styrkan ligger i mjukvaran

– Men den stora styrkan ligger i mjukvaran. Vi började redan 2013 i Australien, så vi har haft tid att utveckla och förfina hela systemet. Vi kan också arbeta med både egna och andras system. Och vi har exempelvis en lösning där även returer kan lämnas i paketskåpen.

Branscher och användningsområden för paketskåp är många. Foto: Privatbild

Det varierar vem som är kund. Det kan vara bostadsrättsföreningen som vill erbjuda servicen till sina boende så att de aldrig mer behöva hålla sig hemma för att vänta på ett paket.

– Det kan också vara de stora carriers, som Postnord. De tittar på hur de kan bli mer kostnadseffektiva kring den sista biten fram till slutanvändaren.

– Stora företag använder skåpen för att ge medarbetare ny it-utrustning. Här är ju säker överlämning ofta ett problem. För sjukhusen handlar det istället om att lämna material mellan avdelningar där man arbetar helt olika arbetstider.

– Det här kommer inte att stoppa förrän det finns paketskåp i varje gathörn, avslutar Casper Bech Andersen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]