Sjung om studentskyltarnas lyckliga dar

Investeringen av planprintern Mimaki JFX200 2513ex, installerad av Signcom, har fallit väl ut. Den går varm under vårmånaderna inför stundande studentfiranden.

Våren 2020 investerade Markbladet Digitaltryck i en Mimaki JFX200 2513ex planprinter för att kunna tillverka studentskyltar. En investering som betalade sig redan första året och nu går maskinen för högtryck.

Markbladet Digitaltryck gör allt möjligt inom trycksaker, men har en stor produktionstopp av fotoböcker mellan november och januari. Nu har de även en topp under våren. Satsningen på studentskyltar påbörjades lite smått under 2019 då runt 2 000 beställningar trillade in.

– Det ökade redan förra året trots pandemin och hittills i år har vi haft runt 4 000 beställningar. Mimaki-printern betalade sig redan första året, säger vd:n Tomas Hammarström.

Han konstaterar att den gamla printern inte hade klarat de volymerna.

– Det hade aldrig funkat. Förut kunde vi printa en skylt på sju minuter, Mimakin klarar sex stycken på åtta minuter.

Brist på material

Kunderna kommer från hela Sverige och beställer via företagets hemsida fotoklok.se. Där kan man välja mellan runt 65 olika layouter, vilket är ett tjugotal fler än förra året. Skyltarna finns i en storlek: 50 x 70 centimeter.

– Vi hade en större storlek också förra året, men var tvungna att effektivisera produktionen. Vi skickar ett par hundra skyltar om dagen under toppmånaderna så det måste flyta på.

Efterfrågan på studentskyltar har varit så stor i år att Markbladet Digitaltryck till och med haft svårt att få tag i tillräckligt med material.

– Det var framför allt färg och plast som det var brist på, men det har löst sig och inga kunder har behövt vänta på sina skyltar. Vi levererar vanligtvis dagen efter vi har fått in beställningen, säger Tomas Hammarström.

Skyltpinnar och förpackningar hade företaget beställt 4 500 av, så det ska räcka säsongen ut.

Står stilla resten av året

Efter att alla studenter sprungit ut lär det inte bli någon större aktivitet för Mimaki-printern.

– Just nu har vi inget annat användningsområde för den. Vi jobbar egentligen inte mot skyltmarknaden, så det är ingen stress heller. En tanke vi haft är att tillverka till exempel grattisskyltar eller välkomstskyltar i samma storlek, men hittills har det bara stannat vid planer, säger Tomas Hammarström.

 

I år har Markbladet Digitaltryck tryckt dubbelt så många studentskyltar som första året 2019.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: