Sjung om studentskyltarnas lyckliga dar

Investeringen av planprintern Mimaki JFX200 2513ex, installerad av Signcom, har fallit väl ut. Den går varm under vårmånaderna inför stundande studentfiranden.

Våren 2020 investerade Markbladet Digitaltryck i en Mimaki JFX200 2513ex planprinter för att kunna tillverka studentskyltar. En investering som betalade sig redan första året och nu går maskinen för högtryck.

Markbladet Digitaltryck gör allt möjligt inom trycksaker, men har en stor produktionstopp av fotoböcker mellan november och januari. Nu har de även en topp under våren. Satsningen på studentskyltar påbörjades lite smått under 2019 då runt 2 000 beställningar trillade in.

– Det ökade redan förra året trots pandemin och hittills i år har vi haft runt 4 000 beställningar. Mimaki-printern betalade sig redan första året, säger vd:n Tomas Hammarström.

Han konstaterar att den gamla printern inte hade klarat de volymerna.

– Det hade aldrig funkat. Förut kunde vi printa en skylt på sju minuter, Mimakin klarar sex stycken på åtta minuter.

Brist på material

Kunderna kommer från hela Sverige och beställer via företagets hemsida fotoklok.se. Där kan man välja mellan runt 65 olika layouter, vilket är ett tjugotal fler än förra året. Skyltarna finns i en storlek: 50 x 70 centimeter.

– Vi hade en större storlek också förra året, men var tvungna att effektivisera produktionen. Vi skickar ett par hundra skyltar om dagen under toppmånaderna så det måste flyta på.

Efterfrågan på studentskyltar har varit så stor i år att Markbladet Digitaltryck till och med haft svårt att få tag i tillräckligt med material.

– Det var framför allt färg och plast som det var brist på, men det har löst sig och inga kunder har behövt vänta på sina skyltar. Vi levererar vanligtvis dagen efter vi har fått in beställningen, säger Tomas Hammarström.

Skyltpinnar och förpackningar hade företaget beställt 4 500 av, så det ska räcka säsongen ut.

Står stilla resten av året

Efter att alla studenter sprungit ut lär det inte bli någon större aktivitet för Mimaki-printern.

– Just nu har vi inget annat användningsområde för den. Vi jobbar egentligen inte mot skyltmarknaden, så det är ingen stress heller. En tanke vi haft är att tillverka till exempel grattisskyltar eller välkomstskyltar i samma storlek, men hittills har det bara stannat vid planer, säger Tomas Hammarström.

 

I år har Markbladet Digitaltryck tryckt dubbelt så många studentskyltar som första året 2019.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]