På offensiven i Blekinge

Tryckcentrums vd Ulf Dunér har målet att de ska vara den ledande leverantören av tryckta media i Sydöstra Sverige. Foto: Pressbild

Tryckcentrum fortsätter sin expansion. Produktionen efter tidigare uppköp samlades runt årskiftet i en nybyggd fastighet i Karlskrona. Nu är nästa förvärv genomfört – ett skyltföretag i Sölvesborg.

Tryckcentrum började 2021 med att samla produktionen och ta sin nybyggda fastighet i Torskors i Karlskrona i bruk. Alla tidigare varumärken Skylt och dekor, Tryckcentrum och förra årets förvärv RC-reklam har förenats i ett namn och en ny logotype – Tryckcentrum i Blekinge AB. Företaget har också fått en ny hemsida för att stärka varumärket.

Förvärv i Sölvesborg

Men förändringarna tar inte slut där. Redan är nästa förvärv ett faktum. Sölvesborgsföretaget A-Skylt har köpts upp, en del av Skyltkedjan 4Sign. Sammanslagningen innebär enligt Tryckcentrums vd Ulf Dunér en viktig förstärkning av konkurrenskraften i hela Blekinge. Företaget har mer än fördubblat sin omsättning de senaste åren. Målet är att vara den ledande leverantören av tryckta media i Sydöstra Sverige.

– Våra två företag arbetar båda med starkt kundfokus. Vi kompletterar varandra på många områden och förvärvet innebär en viktig förstärkning av konkurrenskraften i hela länet, säger Ulf Dunér i ett pressmeddelande.

I Sölvesborgsproduktionen finns ett välutvecklat digitaltryckeri med skyltproduktion. Verksamheten kommer att bestå samtidigt som de också kommer att bistå med kompetens till Tryckcentrum i Karlskrona.

Investerar i tonerskrivare

Mitt i affären har Tryckcentrum i Karlskrona installerat en helt ny digitalpress. Det handlar om Xerox tonerskrivare Iridesse som ska ge mer effekt till trycksaker som inbjudningskort, omslag och broschyrer.

Xerox Iridesse har sex färgstationer och kan trycka med guld, silver och lack. Foto: Pressbild

Ulf Dunér säger till Sign&Print att de tidigare hade två Xerox Versant, modell 3100 och 2100, som producerade tillsammans med påkopplad efterbehandling från Plockmatic. Den sistnämnda Versant-maskinen har nu lämnat huset för att göra plats för Iridessen. Med skrivaren får de sex färgstationer, där CMYK tar upp sina fyra och de resterande två kan plussas på med bland annat guld, silver, clear toner.

– En ny produkt hos oss är att vi nu kan erbjuda guld, silver och lack. Vi har många kunder som efterfrågar det. Det blir absolut lite nya produkter – ett inbjudningskort med guld eller silver eller kanske ett lackat omslag. Huvudanledningen till att vi byter ut en av tryckpressarna är egentligen den vanliga produktionen volymmässigt. Men sedan kommer vi åt de extra färgerna. Det är trevligt att kunna erbjuda lite mer grädde på moset till kunderna.

– Iridessen har en väldig tunn offsetliknande kvalitet med mycket djup. Den har en färg innan och efter CMYK så att man kan variera med till exempel guld eller silver två typer av lack.

”Vi känner att mängden ökar”

Hur känner ni inför sommarens försäljning?

– Vi känner att mängden ökar. Trycket ökar i och med att folk blir vaccinerade och det börjar släppa. Trycket blir större på telefon och mejl. Det är mycket småordrar som börjar öka nu. Men sedan har vi alltid haft en stabilitet i våra stora kunder och det rullar på som vanligt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: