På offensiven i Blekinge

Tryckcentrums vd Ulf Dunér har målet att de ska vara den ledande leverantören av tryckta media i Sydöstra Sverige. Foto: Pressbild

Tryckcentrum fortsätter sin expansion. Produktionen efter tidigare uppköp samlades runt årskiftet i en nybyggd fastighet i Karlskrona. Nu är nästa förvärv genomfört – ett skyltföretag i Sölvesborg.

Tryckcentrum började 2021 med att samla produktionen och ta sin nybyggda fastighet i Torskors i Karlskrona i bruk. Alla tidigare varumärken Skylt och dekor, Tryckcentrum och förra årets förvärv RC-reklam har förenats i ett namn och en ny logotype – Tryckcentrum i Blekinge AB. Företaget har också fått en ny hemsida för att stärka varumärket.

Förvärv i Sölvesborg

Men förändringarna tar inte slut där. Redan är nästa förvärv ett faktum. Sölvesborgsföretaget A-Skylt har köpts upp, en del av Skyltkedjan 4Sign. Sammanslagningen innebär enligt Tryckcentrums vd Ulf Dunér en viktig förstärkning av konkurrenskraften i hela Blekinge. Företaget har mer än fördubblat sin omsättning de senaste åren. Målet är att vara den ledande leverantören av tryckta media i Sydöstra Sverige.

– Våra två företag arbetar båda med starkt kundfokus. Vi kompletterar varandra på många områden och förvärvet innebär en viktig förstärkning av konkurrenskraften i hela länet, säger Ulf Dunér i ett pressmeddelande.

I Sölvesborgsproduktionen finns ett välutvecklat digitaltryckeri med skyltproduktion. Verksamheten kommer att bestå samtidigt som de också kommer att bistå med kompetens till Tryckcentrum i Karlskrona.

Investerar i tonerskrivare

Mitt i affären har Tryckcentrum i Karlskrona installerat en helt ny digitalpress. Det handlar om Xerox tonerskrivare Iridesse som ska ge mer effekt till trycksaker som inbjudningskort, omslag och broschyrer.

Xerox Iridesse har sex färgstationer och kan trycka med guld, silver och lack. Foto: Pressbild

Ulf Dunér säger till Sign&Print att de tidigare hade två Xerox Versant, modell 3100 och 2100, som producerade tillsammans med påkopplad efterbehandling från Plockmatic. Den sistnämnda Versant-maskinen har nu lämnat huset för att göra plats för Iridessen. Med skrivaren får de sex färgstationer, där CMYK tar upp sina fyra och de resterande två kan plussas på med bland annat guld, silver, clear toner.

– En ny produkt hos oss är att vi nu kan erbjuda guld, silver och lack. Vi har många kunder som efterfrågar det. Det blir absolut lite nya produkter – ett inbjudningskort med guld eller silver eller kanske ett lackat omslag. Huvudanledningen till att vi byter ut en av tryckpressarna är egentligen den vanliga produktionen volymmässigt. Men sedan kommer vi åt de extra färgerna. Det är trevligt att kunna erbjuda lite mer grädde på moset till kunderna.

– Iridessen har en väldig tunn offsetliknande kvalitet med mycket djup. Den har en färg innan och efter CMYK så att man kan variera med till exempel guld eller silver två typer av lack.

”Vi känner att mängden ökar”

Hur känner ni inför sommarens försäljning?

– Vi känner att mängden ökar. Trycket ökar i och med att folk blir vaccinerade och det börjar släppa. Trycket blir större på telefon och mejl. Det är mycket småordrar som börjar öka nu. Men sedan har vi alltid haft en stabilitet i våra stora kunder och det rullar på som vanligt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]