Paketskåp gör det lekande lätt för e-handelsföretag

Anja Lytzen, grundare till Lirum, Larum Leg ser positiva effekter av att kunder kan hämta upp sina nätbeställningar från ett paketskåp. Foto: Pressbild

Danska företaget Lirum Larum Leg är nu är inne på sitt 15:e år med att erbjuda ett sortiment av leksaker, inredningsprodukter till barnrum och utrustning för nyfödda barn. All försäljning sker via webbutik. I december valde företaget att satsa på att ställa upp paketskåp utanför lagret i Hornbæk på Nordsjälland för att skapa flexibilitet för kunder såväl som personal. Ett lyckat drag, enligt grundaren och entreprenören Anja Lytzen.

– Vi packar och skickar beställningar från vårt lager i Hornbæk. Vårt koncept bygger på ett stort produktsortiment med högkvalitativa produkter och är känt för en mycket hög servicenivå, säger Anja Lytzen om sitt företag Lirum Larum Leg som har affärsidén att sälja leksaker och allt som hör barn i åldrarna 0–10 till via en webbutik.

Anja säger att de har många kunder från närområdet som kommer och hämtar upp sina beställningar. Men i samband med coronapandemin blev de tvungna att tänka annorlunda. Till att börja med placerades en container utomhus för att dela ut upphämtningsordrarna till kunderna på så vis. Sedermera gick de steget längre och installerade paketskåp utanför lagret i Hornbaek, bland annat för att skapa trygghet för personalen och kunderna.

– Samtidigt ville vi göra det mer flexibelt för våra kunder när de kunde hämta sina beställningar – så det begränsades inte av våra öppettider, säger hon och tillägger att de är kända för att erbjuda kostnadsfri packning av varorna som i många falla handlar om presentgåvor. Lösningen med paketskåp gör det smidigt för kunder att beställa med kort varsel och hämta upp sina paket när det passar dem till exempelvis för en födelsedag eller ett barndop till helgen.

Paketskåpet utanför lagret i Hornbæk rymmer 52 skåpsluckor och levererades och installerades av Quadient Danmark. Foto: Pressbild

 

– Så på alla sätt var tanken på paketskåp perfekt för oss. På det sättet finns det stor flexibilitet för våra kunder medan jag tar hand om mina anställda i förhållande till risken för att bli utsatt för coronasmittan. Sist men inte minst är det också tidsbesparande för mina anställda att inte behöva leverera ordrarna.

Installation av Quadient i Danmark

Paketskåpet som rymmer 52 skåpsluckor levererades och installerades av Quadient i slutet av december, mitt i Lirum Larum legs högsäsong. Redan första dagen fylldes och tömdes skåpet på paket flera gånger för att kunderna var snabba att hämta ut sina ordrar, enligt Anja.

– Det är väldigt smart, och vi är verkligen glada för att ha det.

Avbrotten blir färre

Hur tänker ni er att affären ser ut långsiktigt? Är det lönsamt i sig att ha paketskåp och att vara paketutlämnare?

– Våra kunder är mycket glada över att kunna hämta beställningar när det passar dem. Jag är inte säker på att det är helt lönsamt än – men känslan av att inte ha de många avbrotten varje dag för mina anställda gör dem lyckligare och känner sig mer effektiva i sitt arbete.

Lirum, Larum, leg säljer leksaker och allt som hör barn i åldrarna 0–10 till via en webbutik.

Planer på godisbutik

Anja Lytzen har fler idéer på lut och planerar att ge en nystart åt sina föräldrars gamla affärsverksamhet. Även den med ett lokalt lager i Hornbæk. Föräldrarnas numera nedlagda godisbutik med inriktning på att sälja lösgodis ska få nytt liv – på nätet.

– Jag håller på att starta en ny webbshop och där kommer vi att ha ett paketskåp redan från början för att tillgodose kundens flexibilitet.

– Nu under corona är det mer hygieniskt för kunder än att stå inne i en butik och plocka lösgodis. Så då tänkte jag; det här måste jag pröva för nu har jag bedrivit e-handel i 15 år. Så jag gör om mina föräldrars gamla släktbutik till att bli online, säger Anja Lytzen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]