De blir sommarens heta tryckprodukter

Sol, bad och lata dagar kryper allt närmare. Vi frågar tryckerier vilka tryckta produkter de tror kommer sälja som smör i solsken i sommartider.

 

Patrick Nermark, vd, Screenbolaget:

Vilka blir de hetaste tryckprodukterna hos er i sommar?

Patrick Nermark, vd, Screenbolaget. Foto: Pressbild

– Vi har en bred portfölj av olika produkter då vi vill vara en one-stop-shop supplier åt våra kunder. Det som alltid är hett på sommaren är T-shirts, material för stora och små event utomhus såsom beachflaggor och banderoller. I år tror vi på olika former av sommarpresenter till våra kunders anställda. Delvis på grund av den höjda nivån för presenter, men även för att nu är det dags för alla företag att visa uppskattning till sina anställda för allt som alla fått gå igenom under pandemin med ändrade scheman och övertidsarbete.

Har ni några produktnyheter inför sommaren?

– Det finns massor när det gäller present och profilreklam utan att nämna någon enskild, och det kommer nyheter hela tiden. Det jag vill trycka lite extra på när det gäller trycksaker och eventreklam är att det idag finns pvc-fria alternativ i stort sett för alla typer av produkter. Det fanns det inte för bara några år sedan, men nu finns det en efterfrågan.

Screenbolaget ser efterfrågan på mycket t-shirts, pikéer och present- och profilreklam i sommar.

Vad brukar vara storsäljare?

– Under sommaren är det olika typer av kortärmströjor som T-shirts och pikétröjor som går bra, det kan handla om till exempel tröjor till seglings- eller löparevent. Även om det inte varit så mycket events under pandemin så går det en hel del av de produkterna. Eventmaterial för utomhusbruk av olika typer är också storsäljare.

Passet Screen ”Ett uppdämt behov”
Vad väntas då sälja som smör i solsken hos Mölndalsföretaget Passet Screen? Svaret kommer snabbt från vd:n Bengt Pettersson. En stundande fotbollsfest hjälper till att bättra på försäljningen:

Bengt Pettersson, vd för Passet Screen i Mölndal. Foto: Pressbild

– T-shirts! Speciellt inför EM. Det roliga är att vi tappade en del av detta under pandemin, men nu har det börjat ta fart. Det känns som att det finns ett uppdämt behov.

– Kylväskor och andra promotionprodukter trycker vi också mycket av, säger han.
Passets förpackningsverksamhet lär också fortsätta rulla på bra i sommar.
– Det är stort med e-handelslådor, säger han och tillägger att de jobbar med flera större kunder, exempelvis Tingstad, som köper färdigtryckta lådor.
Höstkampanjer i sikte

Jonas Hellke, vd hos Storbildsbolaget i Helsingborg:

Vilka blir de hetaste tryckprodukterna hos er i sommar?

Jonas Hellke hos Storbildsbolaget. Foto: Pressbild

– Många av de stora kedjorna som vi jobbar med planerar sina höstkampanjer i god tid, så det är något vi brukar jobba med under sommaren. Traditionellt sett jobbar vi även mycket med material för utomhusevents, som beachflaggor och vepor till konserter och liknande. Det kanske blir något mindre i år, men jag tror att evenemangen börjar komma igång igen. Vi kommer även att fortsätta trycka pandemimaterial om att hålla avstånd, men kunderna har efterfrågat en lite mjukare ton i budskapet. Så det kommer vi också att arbeta med under sommaren.

Har ni några produktnyheter inför sommaren?

– Vi har inget revolutionerande på gång på produktfronten. Däremot jobbar vi mycket med pvc-fria alternativ och vårt mål har varit att ta fram ett pvc-fritt alternativ till varje material som vi erbjuder, som till exempel folier eller banderoller. Och där är vi nu. Vi ser att efterfrågan på pvc-fritt ökar och det är roligt. Tanken är att på sikt kunna fasa ut pvc-material.

Vad brukar vara storsäljare?

– Framför allt utomhusvepor, det är vår stora volymprodukt under sommaren.

Vepor och effektfulla trycksaker i Karlskrona

Karlskronabaserade Tryckcentrums vd Ulf Dunér säger vepor och banderoller när han måste välja ut något specifikt i hela erbjudandet.

– Storsäljare om man bortser från pandemin brukar så här års vara beachflaggor, banderoller och flygblad kring festivaler, marknader och event som händer i Karlskrona.

Tryckcentrums vd Ulf Dunér. Foto: Pressbild

Och produkterna börjar gå igen även i år i samband med att restriktionerna börjar lätta.

– Eventbolagen börjat med smågrejer nu så det är vepor och de bitarna som kommer tillbaka litegrann.

Promotionprodukter är också hett inför sommaren.

– Det går ganska mycket. Vi har till exempel en stor batch med solstolar med tryck som går ut nu i dagarna. Och det är en hel del väskor, bland annat kylväskor med tryck som hängs över ryggen. Det är ganska mycket klassiska sommarpresenter till personal som beställs nu med badlakan, väskor och solstolar.

Tryckcentrum har investerat i en tonerskrivare lagom till sommaren. Den ska också ge mervärde till kundernas trycksaksbeställningar.

– Den stora grejen för oss i sommar blir att vi har installerat en Xerox Iridesse.

Skrivaren är utrustad med sex färgstationer, CMYK ihop med bland annat guld, silver och clear toner. Detta för att bland annat göra inbjudningskort och foldrar med guld eller silver eller kanske ett lackat omslag.

Text: Anja Degerholm, Claes Nordström

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]