Positiva siffror: ”Mediemarknaden är tillbaka”

Kategorin onlinevideo gjorde sin bästa månad någonsin under maj. Foto: Pixabay

Medieinvesteringarna i onlinevideo slog rekord under maj månad. Det ser även ljusare ut för utomhusmediet, som haft det tufft under pandemin. Samtidigt backar direktreklam och annonsblad rejält.

Det visar Sveriges Mediebyråers majrapport som sammanställer hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Resultaten presenteras i ett pressmeddelande från organisationen.

Maj 2020 var en svag månad till följd av pandemin. I år ser det betydligt bättre ut för nästan alla medietyper. Under hela månaden ökade investeringarna med 50,5 procent, jämfört med samma period förra året. Totalt sett har det skett en ökning med tio procent hittills i år.

– För andra månaden i rad sker en mycket kraftig återhämtning för medieinvesteringarna. Under maj uppgick investeringarna till drygt 1,3 miljarder kronor, vilket är en ökning med 50,5 procent jämfört med samma månad föregående år, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

All time high för onlinevideo

Ökningen kan delvis ha sin förklaring i en kalendereffekt med ytterligare en faktureringsdag. Bortser man från denna effekt så ligger investeringarna ändå på 35-40 procent, enligt Daniel Eriksson.

– Mediemarknaden är definitivt tillbaka, säger han.

Den kategori som uppvisar mest positiva siffror är onlinevideo som hade en tillväxt på 103,4 procent under maj. Det är den högsta månadsnoteringen någonsin. Denna kategori tycks ha påverkats minst av pandemin. Flera mediekategorier hade en stark månad, så som radio, utomhus/trafikreklam, tv, dagspress storstad, online display, sociala medier, populärpress, fackpress och dagspress kväll.

Utomhusmarknaden på väg tillbaka

Radio ökar med 73 procent, trots trots fallande lyssnarsiffror. Utomhusreklam är en annan kategori som sticker ut.

– Vill också lyfta utomhusmediet som har drabbats mycket kraftigt av pandemin, med avbokningar och minskad orderingång. I maj ökade kategorin med över 70 procent, dock från en mycket låg nivå. Utomhusmarknaden är på väg tillbaka med ökad orderingång och flera fulltecknade veckor, men är fortfarande en bit ifrån läget före pandemin, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

Nedåt för DR och annonsblad

Det finns även kategorier där det inte går lika bra. De som visade negativa siffror under maj var: DR/annonsblad, sök, dagspress landsort och bio. Allra tuffast var det för DR/annonsblad som backade med 20,3 procent och det är även den kategori som backat mest i år med en negativ tillväxt på 27,2 procent.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Kodak: ”Stärk ditt företag med automatisering”

Hur kan man få ett effektivare arbetsflöde med hjälp av olika analysverktyg? Och hur kan automatisering av datainsamling och analys ske med AI och maskininlärning (ML)? Stephen Miller, Director Product Management på Kodak Workflow Software berättar hur företag kan frigöra både tid och resurser, och på så sätt nå tillväxt.

Publicerat av: