Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Nils Englund, sälj- och marknadschef hos Expohouse säger att en butiksdesign i dag lever ungefär tre till fem år. Foto: Pressbild

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Expohouse är en helhetsleverantör inom fler områden – mässor, event och inredningsproduktion för olika typer av fysiska miljöer. Företaget är sprunget ur expobranschen men de senaste 8–10 åren har interiörsprojekten att designa, producera och inreda butiker och andra varumärkesmiljöer fått ett större uppsving för företaget. En naturlig utveckling där befintliga kunder till viss del var drivande, säger Nils Englund, sälj och marknadschef hos Expohouse.

– Genom vårt arbete med stora globala varumärken som var i behov av en bredare leverans så fick vi också frågor på inredningsproduktioner och andra exponeringslösningar till fysiska miljöer – allt från hela butikskoncept till Shop in Shops, showrooms och kundanpassad profilering till kontor och lokaler.

Allt fler försäljningskanaler

Att driva en eller flera butiker i dag är inte vad det en gång var, förklarar Englund. Förr var det där försäljningen till konsumenten skulle ske och där köpet skulle genomföras. När det nu finns flera olika försäljningskanaler får den fysiska butiksmiljön en helt ny betydelse. När somliga tvistar om ord som butiksdöd pratar Expohouse hellre om en pågående butikstransformation. Butiksytorna blir platser som varumärkesägare använder för att ytterligare knyta sitt varumärke till konsumenten.

– Förr gick konsumenten in i butiken och där gällde det att sälja till kunden. Nu gäller det att tala om att det är just det här varumärket du ska köpa. Nu handlar det om att skapa en upplevelse för kunden.

– Det här blir minst lika viktigt i kontorsmiljöer och showroom. Man inreder för att besökare ska få en bra upplevelse av bolaget eller varumärket, både för besökare och även för personal.

Produktion i egen regi

När Expohouse genomför större uppdrag innefattande allt från ombyggnation av lokaler till produktion och etablering av inredning kan projekten vara över långa perioder. Koncept med dess design och materialval mejslas fram och alla bitar ska falla på plats. Därefter tar produktionsfasen vid med allt från specialproduktioner och grafiska inredningstryck till digitala lösningar som ska in på projektytan.

– Sedan är det dags för en implementationsfas. Då går vi ofta in och anpassar lokalen med rena byggnationstjänster. Det kan vara att riva ut ett gammalt kontor, flytta badrum och göra om för att kunna supportera den nya idén med ny belysning, nya golv och väggar.

Dubbla linjer med planprintrar

Nils Englund säger att de har en komplett produktion i egen regi i Rosersberg norr om Stockholm. Dels snickeriproduktion för att bearbeta trä, plåt och andra hårda material, dels plastproduktion med laser samt ytbehandling med egen lackbox. För den grafiska produktionen finns dubbla linjer med planprintrar, en uppsjö av rullskrivare – även med integrerad skärning – för att trycka POS-material och andra typer av mjuka material.

Utöver egen produktion i Rosersberg sker volymproduktion i Värnamo med omnejd genom ett delägt produktionsbolag med fokus på sourcing.

– Sedan har vi hela logistikbiten. Vi hjälper till med packning, distribution och montering. Vi arbetar med ett stort nätverk av montörer i Norden, säger han och fortsätter:

– Vi producerar exempelvis POS-material för BMW:s nordiska återförsäljare. Det handlar om över 100 återförsäljare runtom i Norden. Vi levererar tryckta ytor, tyger för ljuslådor, olika typer av golvställ och vägginstallationer.

Kunder kräver snabba omställningar i dag och projekten byggs ofta utifrån tanken att det är föränderliga ytor.

Expo House stod för produktion och etablering av inredning och dekor för H&M:s omtalade återvinningskoncept av kläder, LOOOP. Jobbet har gjorts i samarbete med H&Ms byrå HKRITA som har blivit mycket uppmärksammat i flagskeppsbutiken på Drottninggatan i Stockholm. Foto: Pressbild

– En butiksdesign som vi ser det lever i dag i ungefär tre till fem år. Det är konstant någon typ av omgörningsfas. Man designar och producerar samtidigt som man har det gamla konceptet kvar. Sedan går man in i en transformationsfas och lever i det samtidigt som man påbörjar nästa fas.

Materialval och uttryck

Vilken typ av material som används i ett projekt hänger mycket på hur kunden vill profilera och uttrycka sig. Någon väljer att foliera alla ytor, en annan väljer tapeter eller vägginstallationer med ljuslådor i tyg.

– Stora ytor med budskap och kommunikation är populärt, både printat och digitalt. Vi bygger egna system för till exempel light boxes där vi integrerar led och printar på tyg. Det har bara ökat och ökat, både bakbelyst och icke bakbelyst. Det är ett lätt sätt att skapa kommunikativa stora budskapsytor. Det är också en teknik för att dölja saker lokaler istället för att lägga resurser på att bygga om.

– Digitalisering är såklart också en megatrend. Det sker överallt och här är vår styrka att kunna erbjuda en attraktiv fysisk miljö för att kunna bära upp tekniken. Vi integrerar mycket digital teknik i möbler och direkt när vi bygger upp den fysiska miljön, säger han och tillägger att en ”digifysisk” eller ”fygital” miljö har blivit moderna uttryck i branschen för att förklara kombinationen mellan digital teknik och inredning.

– I den fysiska miljön behöver du ofta printad media som supporterar de digitala ytorna. Det blir en hybrid. Det är det vi har slagit oss in på och blivit riktigt vassa på.

– Våra kunder kan komma till oss med en kontors- eller mässlösning och få en helhet. Vi designar, producerar och etablerar inredningen, men vi bygger också in den digitala tekniken och utvecklar mjukvara.

I den anrika tobaksbutiken 81:ans tobak på Kungsholmen kan man besöka varumärket Nordic Spirits concept store. En shop in shop designad, producerad och etablerad av Expohouse. Den specialproducerade inredningen med bakbelysta helprintade kommunikationsytor har använts för att skapa en känsla av rymd i en förhållandevis liten lokal. Foto: Pressbild

– Men det är fortfarande så att mycket utgår från en fysisk miljö. Det handlar om att skapa en så bra sömlös upplevelse som möjligt för besökaren.

Utvärderar miljövänliga material

Hållbarhetstänket genomsyrar alla branscher. Hos Expohouse är ett led i detta att utvärdera miljövänligare alternativ de kan börja erbjuda på materialsidan. Allt från hårdpressad well, pvc-fria folier, printbara tyger till att byta ut skummad pvc. Här betyder företagets nätverk av leverantörer mycket som bidrar med kompetens och materialkunskap. Nils Englund är övertygad om att det kommer att ske en stor förändring till att fler kunder väljer hållbara material. Övergången är redan påbörjad.

– Här har vi ett arbete att göra att hjälpa kunderna att föreslå lösningar och material. Och vi själva måste också sträva mot att vara hållbara så långt det går. Vi verkar i en bransch som historiskt förbrukat mycket resurser och logistiska lösningar. Detta betyder dock att det finns stora möjligheter att påverka.

Stämmer inte med budgetar

Han betonar dock att hållbarhet kan innebära dyrare materialkostnader i en övergångsperiod. Då gäller det att få kunderna att betala mer för till exempel pvc-fritt och välja hållbara material för sina stora printade ytor.

– De stora globala företagen har gedigna miljöpolicys och krav på oss som leverantörer. Men det hänger inte alltid ihop med deras budgetar. Det slutar tyvärr ofta med att de köper någonting som inte lirar med deras egna krav. Men det är bara en tidsfråga innan det såklart kommer att ändras. Dels blir materialen billigare, dels kommer det inte vara okej att handla på det sättet längre. När det väl börjar tippa över kommer det gå ganska fort och då kommer också kunderna börja kräva alternativa materialval. Då kommer det i sig driva utvecklingen framåt.

Interiördelen ökar

Nils Englund är övertygad att interiörsidan kommer att fortsätta öka. Expodelen som innan corona-pandemin stod för cirka 50 procent av omsättningen hos Expohouse har temporärt minskat, men Nils Englund ser ändå att framtiden är ljus även där när restriktionerna lättar:

– Vi ser kraftigt ökande önskemål från varumärkesägarna att komma igång igen vilket vi ser fram emot.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


De går grönt med polyestermaterial för digitaltryck

A.Berger Textiles har en lång historia, men från 1980-talet har företaget lagt fokus på polyestertextilier och en egen teknik att bestryka dem för digitaltryck. På Fespa la de ett extra fokus på polyestermaterial av återvunnen pet och sitt periodiska system som ska förenkla för kunder att beställa produkter i sortimentet.

Publicerat av: 

Bildspel: Andra dagen på Fespa

Efter en relativt lugn start på Fespa Global Print Expo så blev den andra dagen betydligt mer fartfylld med fler besökare i gångarna och montrarna. Såväl utställare som besökare vittnade om positiva tongångar och framtidstro efter en tuff tid under pandemin. Fespa-mässan pågår till fredag den 15 oktober.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]