De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Och med de olika tryckteknikerna går det nästan att skriva ut på alla tänkbara material vilket ger tryckerier möjlighet att skapa tillväxt på nya marknader.En av dessa framtidens marknader är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.
Rachel Nunziata är snart aktuell som värd och föredragshållare i ett HP-webbinar 30 juni med temat ”Dekor – vad kommer framtiden leda till?”. Hon är expert på inredning och arbetar också med utveckling av nya marknader och produkter.
Hur påverkar digitaltrycket med dess mångsidighet och hastighet marknaden för inredning. Det vill säga den individuella utformningen av inomhus- och offentliga utrymmen?
– Först och främst tillåter digitaltrycket designern att formge och skapa saker utan några begränsningar. Snarare kan hen testa nya designkoncept och skapa nya produkter samtidigt, innan dessa sedan skrivs ut med en relativt låg risk och utan att de behöver lagerhållas. De kortare ledtiderna kommer också att fortsätta att omforma och influera marknaden.
Hon säger att det finns en fantastisk, och ännu outnyttjad möjlighet för designers och andra kreativa att använda digitaltrycket. Inte bara för att anpassa kundspecifika projekt utan också för att bygga på varumärken och företag. Mångsidigheten i digitaltrycket och möjligheten att producera on demand har gjort det möjligt att bryta ner många hinder för inträde i industriella och kommersiella miljöer samt på bostadsmarknaden.
– Det gör det också lättare för designers i dag som vill utveckla sina egna produktlinjer – och när det gäller slutkunder och människors privata bostäder så driver så att säga de digital utskrifterna demokratiseringen av design.
– Jag ser produktdesign som ett av de största tillväxtområdena för designers, men mer pedagogiskt arbete måste göras för att öka medvetenheten om de nästan obegränsade möjligheterna med digitaltryck.
Sett till den övergripande inverkan på dekor- och inredningsmarknaden kommer värdet av digital utskrift att fortsätta att anpassas till takten i världen omkring oss, enligt Rachel Nunziata. Digitaltryckets mångsidighet, hållbarhet, hastighet och direkthet leder till att digitala produktionsmetoder föredras framför de analoga.
Hur kan en leverantör av trycktjänster som är mer bekant med produktionen av bildskärmar, skyltar eller mjuka skyltprodukter för detaljhandeln utvidga sin verksamhet till att omfatta inredningstryck? Vilka är dina tips?
– I korta drag så kan du i de flesta fall redan upptäcka många möjligheter för dekorutskrift i ditt eget befintliga nätverk. Jag skulle rekommendera en tryckleverantörer att prata med sin nuvarande kundbas och öppet fråga om deras öppningsstrategier för tiden efter pandemin. En detaljerad och uppdaterad kundprofil gör det lättare för leverantörer av trycktjänster att komma in i detta marknadssegment – till exempel kan de först koncentrera sig på de så kallade lågt hängande frukterna – de uppenbara sakerna. Till exempel kan grafik med egen branding leda till en individuell design av inredning av företagskontor.
– Genom att uppgradera traditionella produkter och erbjudanden, till exempel att klä byggnader med självhäftande applikationer och väggdekorationer på en mängd olika strukturer, kan tryckleverantörer erbjuda långsiktiga dekorationslösningar. Mitt viktigaste råd är att börja där du är – bygg ditt företag, kontakta andra och utnyttja dina samarbeten med leverantörer för att förstå de tekniska aspekterna och funktionerna hos de nya maskinerna och deras applikationer.
Som leverantör av trycktjänster, hur hittar man beslutsfattarna inom området inredning? Hur ska man komma i kontakt med dem och hur gör man för att inte bara vinna en order utan också få dem att fortsätta vara kunder efteråt?
– Genom att identifiera sig med beslutsfattarna. Det börjar med att utveckla en förståelse för marknaden, försörjningskedjor och hur olika team-medlemmar kommunicerar med varandra under ett projekt. I till exempel den kommersiella sektorn kan inredningsarkitekten eller arkitekten vara den som fattar besluten. Men hantverkaren som fäster väggbeklädnaden, den individuella tapeten, spelar en lika viktig roll i övertalningen. Om ett material eller en produkt är svår att jobba med kan motsvarande feedback från honom definitivt påverka beslutsprocessen för material och produkter.
– En designers rykte är också en nyckelfaktor för att locka nya kunder. Det är därför viktigt för utskriftsleverantörer att respektera befintliga relationer. I slutändan är att tillhandahålla kunskap, förtroende och genomgående högkvalitativa tryckprodukter de viktigaste ingredienserna för att utveckla långsiktiga affärsrelationer.
Du kommer att vara värd för ett webbinar den 30 juni under temat ”Dekor – vad kommer framtiden leda till?” tillsammans med HP. Utan att avslöja för mycket, vad kan leverantörer av trycktjänster förvänta sig av att delta i detta webbinarium?
– Webbinariet blir en viktig informationskälla, inte bara för att vi går mot den post-pandemiska eran och att leverantörer av trycktjänster, reklam och liknande borde vara uppdaterade. Jag har sammanställt en del av den mest relevanta informationen om inredningstrender, koncept och nya tryckapplikationer, och jag kommer att prata om hur arkitekter och designers kommer att arbeta och utforma under de kommande åren och därefter.
– Om vi alla kan träffas igen efter pandemin kommer framtiden att vara ljus för alla. Detta gäller särskilt för leverantörer av trycktjänster, för jag tror tiden är kommen att utnyttja styrkorna med digital utskriftsteknik; dess on-demand produktion och anpassning, personalisering, demokratisering av design, nästan obegränsade applikationer och mer. Med latex- och Stitch-portföljen från HP och det stora utbudet av utskriftstekniker kan nästan alla tänkbara design och applikationer realiseras. Jag vill uppmuntra alla att delta i detta spännande, virtuella evenemang.
Fotnot: Webbinariet ”Decor – what will the future bring?” kommer att äga rum den 30 juni 2021 klockan 10.00. Intresserade deltagare registrerar sig gratis här. Evenemanget sänds från företagets nydesignade HP-Co-Working-Room och fotostudio i Barcelona.
Text: Judith Grajewski, Översättning: Claes Nordström