Stabilare produktion efter maskinbyte

Dan Eriksson, platschef på V-TAB:s anläggning i Norrahammar, framför företagets Swissqprint Nyala 3. Foto: V-TAB

Nya möjligheter som tapetproduktion och att trycka med vitt. Det har investeringen av en Swissqprint Nyala 3 inneburit för V-TAB i Norrahammar, som satsar på att växa ytterligare inom skylt och reklam.

Installationen av uv-flatbäddsprintern för storformat gjordes av återförsäljaren Nize Equipment för ungefär 2,5 år sedan. Något som gjort stor skillnad för V-TAB.

– Framför allt har produktionen blivit stabilare. Det är inga överraskningar utan maskinen gör det den ska. Vi kan hålla produktionsplanen och har koll på våra kostnader, säger Dan Eriksson, platschef på V-TAB:s anläggning i Norrahammar utanför Jönköping.

Annat var det med den tidigare maskinen som orsakade upprepade produktionsstopp och oförutsägbara kostnader på grund av detta. Så när det var dags för en ny investering gick företaget noga igenom och jämförde olika maskiner utifrån till exempel färgförbrukning och driftskostnader som service och underhåll.

Mindre manuellt arbete

Efter ungefär ett halvår i produktionen uppgraderades Nyalan med en rullfunktion och vitt bläck. Detta för att bland annat kunna möta efterfrågan hos kunder inom detaljhandeln, en bransch där V-TAB levererar både interiör och exteriör kommunikation till stora svenska kedjor.

En annan fördel med investeringen av Nyala 3 är att företaget sparat arbetskraft.

– Nu görs mer jobb i maskinen och mindre manuellt arbete. Numera kan vi trycka vitt och ha en mer effektiv produktion utav till exempel tapeter.

Förutom tapeter producerar V-TAB även bland annat fasadskyltar, kampanjmaterial och folieringar. På anläggningen i Norrahammar arbetar totalt 55 personer, varav 30 jobbar med skylt och reklam och 25 på tryckeriet, som i huvudsak trycker direktreklam.

 

Investeringen i Nyalan innebär att maskinen kan göra mer av det som tidigare gjordes manuellt.

Mindre men mer effektiv maskinpark

Framöver väntar en del förändringar. V-TAB håller på att byta affärssystem och rationaliserar produktionen genom att minska antalet maskiner.

– Det handlar om att utveckla de maskinerna vi har, till exempel genom ökad grad av automation och ställa om produktionen utifrån det.

Även om antalet maskiner ska slimmas så väntar ytterligare investeringar i höst. Vilken typ det handlar om vill Dan Eriksson inte avslöja än, men det ska vara ett komplement till de befintliga maskinerna säger han.

– Enligt vår investeringsplan så byter vi ut maskinerna efter 3–5 år. För att kunna vara med och konkurrera så ska vi kunna uppgradera innan maskinen har gjort sitt, det är en snabb utvecklingen på det området.

I maskinparken finns i dag förutom Nyalan även bland annat två stycken Epson SC 80660, en Xeikon Durst P-10, ett skärbord från Zünd och lamineringsutrustning.

Större miljöfokus

För många företag i branschen har 2020 varit ett tufft år. Dan Eriksson säger att V-TAB varit relativt förskonade eftersom man har många kunder inom dagligvaruhandeln. En negativ effekt i spåren av pandemin är dock högre materialpriser.

– Fraktpriserna har stigit och det innebär i sin tur att priserna på material ökar. Men det ger också en möjlighet att ställa om och använda material med mindre miljöpåverkan. Det är en tydlig trend som vi ser och vi jobbar hela tiden med att minska klimatavtrycket.

Nyligen rensade V-TAB ut alla icke nödvändiga kemikalier, vilket resulterade i att nästan hälften kunde plockas bort. Ytterligare ett led i företagets miljöarbete.

“En stor marknad där V-TAB vill verka”

I vintras sade V-TAB:s vd, Peder Schumacher, i en intervju med Sign&Print att dagstidningssegmentet kommer att fortsätta att ha vikande volymer, men att bland annat skylt- och reklammaterialsdelen kommer bli allt viktigare och att företaget vill stärka sin marknadsposition inom detta område. Något som påverkar anläggningen i Norrahammar i allra högsta grad.

– Det finns en stor marknad där V-TAB vill verka och målet är att växa inom skylt och reklam. I takt med att printdelen minskar så satsar vi på våra andra ben, säger Dan Eriksson.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Kodak: ”Stärk ditt företag med automatisering”

Hur kan man få ett effektivare arbetsflöde med hjälp av olika analysverktyg? Och hur kan automatisering av datainsamling och analys ske med AI och maskininlärning (ML)? Stephen Miller, Director Product Management på Kodak Workflow Software berättar hur företag kan frigöra både tid och resurser, och på så sätt nå tillväxt.

Publicerat av: