Blickar framåt med nya investeringar

Jonas Sandberg laddar KB Medias nya Canon Colorado 1650. En av tre investeringar på kort tid för företaget.

Hur hanterar man en kris som en global pandemi? Ligger lågt och skalar ner, eller investerar och satsar inför ljusare tider? Lars ”Lasse” Sandberg, vd och ägare av KB Media i Halmstad, är definitivt av den senare sorten.

Under våren har KB Media investerat i ett skärbord från kinesiska Jwei och en Canon Colorado, båda installerade av återförsäljaren Primotek. Företaget har dessutom helt gått över till affärssystemet Haikom MIS som också säljs av Primotek.

– Det är med en dåres envishet vi gör de här investeringarna, säger Lasse och skrattar.

Precis när pandemin bröt ut flyttade KB Media till helt nya lokaler vid södra infarten i Halmstad. Ett tvåvåningshus med produktion på första plan och administration och på andra våningen.

– Som tur var gjorde vi vissa marknadsanpassningar redan innan pandemin, berättar Lasse.

 

Jeanette Bengtsson visar den nya versionen av Haikom MIS, som KB Media numera använder.

Går över helt till Haikom

Nu satsar KB Media alltså framåt. Företagets nya Canon Colorado 1650 används bland annat för att trycka affischer och vepor.

– Vi har även upptäckt att den fungerar fantastiskt bra för att trycka på självhäftande vinyl för bland annat bil- och fönsterdekor.

KB Media har sedan länge redan använt molnbaserade Haikom, men även andra system. Från och med den 1 juni är det dock enbart Haikom MIS om gäller.

– Det innebär att vi har allt på samma ställe, ett komplett affärssystem; webbportal, webbshop, kundregister, vi kan nu se hela flödet från offert till produktion samt alla artiklar, priser och kalkyler. Det är väldigt positivt, säger Lasse Sandberg.

Hans Öberg, sales director på Primotek, säger att han är glad för KB Medias förtroende att satsa på Haikom:

– Med Haikom MIS kommer KB Media att automatisera interna och externa processer. Framför allt att ge priser till kunder som räknas ut på ett korrekt sätt med rätt täckningsbidraget för varje affär. Hela lösningen kommer att förenkla för KB Media och deras kunder.

Oscar Evaldsson vid det nya Jwei-skärbordet.

Flera uppdrag åt anrikt hotell

Skärbordet Jwei LSTII 0806, i formatet 800×600, innebär också nya möjligheter. Trycksaksprodukter som passar för Jwei-bordet är till exempel askar, visitkort med rundade hörn och hål.

I Halmstad pågår för tillfället renoveringen av anrika Hotell Mårtensson. KB Media har fått i uppdrag att producera flertalet olika trycksaker till hotellet, bland annat nyckelkortshållare som stansas i Jwei-skärbordet. Men även menyer, affischer och gatupratare med mera.

I uppdraget ingår även att leverera bokstäver och siffror i svartförzinkad stål som visar namn och nummer på hotellrum och konferensrum.

– Vi tillverkade jiggar för att få siffrorna att sitta på samma höjd och avstånd. Det är inte helt givet när det handlar om 6 millimeter tjockt stål som är 5-8 centimeter höga.

Uteservering för champagnebar

Andra uppdrag som KB Media utfört nyligen är utsmyckning av uteserveringar för bland annat Halmstads champagnebar A Little Party.

– Tillsammans med champagnebarens ägare sammanställde vi ord som alla har med champagne att göra, till exempel märken, platser och druvor, ord som symboliserar champagne och gjorde ett kollage av dem. Orden trycktes sedan med ”KB DOT”-teknik på transparent material med ett grovt vitt raster som vi därefter monterade på glaspartierna på uteserveringen. Ett uppdrag som blev mycket uppskattat.

 

Unika kundanpassade produkter

Andra exempel på uppdrag som KB Media har är tillgänglighetsanpassade gatupratare åt Halmstad City och exempelvis en 5 x 6 meter stor skylt med LED-belyst ljuslåda på toppen som välkomnar besökarna i Hallands Hamnar.

Produkter som är kundunika och specialproducerade är KB Medias melodi.

– Folk rycker i oss för att de tycker att vi gör fräcka grejer. Vi är lite eljest, som norrlänningarna säger. Min drivkraft är att få de där goa kickarna som man får av nöjda kunder, avslutar Lasse Sandberg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Kodak: ”Stärk ditt företag med automatisering”

Hur kan man få ett effektivare arbetsflöde med hjälp av olika analysverktyg? Och hur kan automatisering av datainsamling och analys ske med AI och maskininlärning (ML)? Stephen Miller, Director Product Management på Kodak Workflow Software berättar hur företag kan frigöra både tid och resurser, och på så sätt nå tillväxt.

Publicerat av: