
Kurvan pekar uppåt för olika typer av emballageprodukter hos Papperskungen. Nu bygger de vidare med en inkjetprinter för att möta efterfrågan på förpackningar med personaliserat tryck i korta serier.
Papperskungen med säte i Timrå har bedrivit webbutik sedan 1994 och har i dag runt 30 000 artiklar i sitt produktsortiment. Olika typer av emballage står i dag för runt 40 procent av omsättningen. Roger Henriksson, vd på företaget säger att många av kunderna är e-handlare på jakt efter förpackningar. Han är övertygad om att de kommer att fortsätta att växa inom detta segment.
– Det är det vi ökar mest på.
En vanlig beställning hos Papperskungen kan handla om upp till 200 stycken tryckta standardlådor.
– Vi ser ett behov av att kunna hjälpa små och medelstora företag att trycka bland annat kartonger, bärkassar och vadderade kuvert.
Inkjetprinter har installerats
För att möta efterfrågan på tryckt emballage har företaget investerat i en Postmark printer, modell AP1170, Inkjetsystemet har en integrerad friktionsmatare, justerbart mottagningsfack samt vakuumtransportör. Matningsbredden är 20 tum men det hindrar inte att ta sig an större media en så då den har en utdragbar design. Printern skriver ut med ett Fixed Imager 1000 huvud från HP i fyrfärg med pigmenterat bläck som är vattentåligt.
– Det är vattenbaserat snabbtorkande bläck, intygar Henriksson och tillägger att alla absorberande materialtyper kan gå i printern – exempelvis trä, textil, papper och kartong. Roger Henriksson säger att printern skriver ut 30 meter i minuten och kunderna kan även få personaliserat tryck. 100 emballagelådor tar cirka tio minuter.
– Vi gör ganska unika tryck till kunderna och det är en bra förklaring till varför vi valde den här printern.
Fördelar för kunder
Ofta handlar det för Papperskungen att producera mindre serier, ungefär upp till 1 000 exemplar.
– De sista fem åren har vi gjort en storsatsning på emballage. Det är därför detta nu kommer i fas med denna maskinen.
Henriksson säger att fördelarna med att beställa tryckta förpackningar från Papperskungen blir många för kunderna. De behöver inte köpa stora volymer och slipper dyr lagerhållning:
– Ofta vill kunderna ha standardiserade e-handelslådor. Men då får kunden dyra startkostnader i stans och kliche, vi tar bara ut en mindre startkostnad för upplägg av trycket i maskinen.
Ett billigare pris
Postmark-printern såldes och installerades av Sigraphic. Det är första gången Papperskungen väljer maskinleverantören och Roger Henriksson förklarar varför:
– De kändes proffsiga och seriösa. Det har också visat sig att de inte har lämnat något till slumpen. Vi är väldigt nöjda med dem, säger han och tillägger att maskinpriset blev 100 000 kronor billigare än vad motsvarande offert vi fick från en annan tillverkare.