tisdag 16. augusti – vecka 33
Roger Henriksson är vd för Papperskungen som erbjuder kontorsmaterial, emballage och hygienartiklar via webbutik. En ny printer har tagit plats i verksamheten för att bistå med olika typer av tryckt emballage. Foto: Privatbild
Kurvan pekar uppåt för olika typer av emballageprodukter hos Papperskungen. Nu bygger de vidare med en inkjetprinter för att möta efterfrågan på förpackningar med personaliserat tryck i korta serier.
Papperskungen med säte i Timrå har bedrivit webbutik sedan 1994 och har i dag runt 30 000 artiklar i sitt produktsortiment. Olika typer av emballage står i dag för runt 40 procent av omsättningen. Roger Henriksson, vd på företaget säger att många av kunderna är e-handlare på jakt efter förpackningar. Han är övertygad om att de kommer att fortsätta att växa inom detta segment.
– Det är det vi ökar mest på.
En vanlig beställning hos Papperskungen kan handla om upp till 200 stycken tryckta standardlådor.
– Vi ser ett behov av att kunna hjälpa små och medelstora företag att trycka bland annat kartonger, bärkassar och vadderade kuvert.
För att möta efterfrågan på tryckt emballage har företaget investerat i en Postmark printer, modell AP1170, Inkjetsystemet har en integrerad friktionsmatare, justerbart mottagningsfack samt vakuumtransportör. Matningsbredden är 20 tum men det hindrar inte att ta sig an större media en så då den har en utdragbar design. Printern skriver ut med ett Fixed Imager 1000 huvud från HP i fyrfärg med pigmenterat bläck som är vattentåligt.
– Det är vattenbaserat snabbtorkande bläck, intygar Henriksson och tillägger att alla absorberande materialtyper kan gå i printern – exempelvis trä, textil, papper och kartong. Roger Henriksson säger att printern skriver ut 30 meter i minuten och kunderna kan även få personaliserat tryck. 100 emballagelådor tar cirka tio minuter.
– Vi gör ganska unika tryck till kunderna och det är en bra förklaring till varför vi valde den här printern.
Ofta handlar det för Papperskungen att producera mindre serier, ungefär upp till 1 000 exemplar.
– De sista fem åren har vi gjort en storsatsning på emballage. Det är därför detta nu kommer i fas med denna maskinen.
Henriksson säger att fördelarna med att beställa tryckta förpackningar från Papperskungen blir många för kunderna. De behöver inte köpa stora volymer och slipper dyr lagerhållning:
– Ofta vill kunderna ha standardiserade e-handelslådor. Men då får kunden dyra startkostnader i stans och kliche, vi tar bara ut en mindre startkostnad för upplägg av trycket i maskinen.
Postmark-printern såldes och installerades av Sigraphic. Det är första gången Papperskungen väljer maskinleverantören och Roger Henriksson förklarar varför:
– De kändes proffsiga och seriösa. Det har också visat sig att de inte har lämnat något till slumpen. Vi är väldigt nöjda med dem, säger han och tillägger att maskinpriset blev 100 000 kronor billigare än vad motsvarande offert vi fick från en annan tillverkare.
Hastighet, kvalitet och tillförlitlighet. Det är tre ord som Ricoh använder för att beskriva nya Ricoh Pro VC7000e, en helautomatisk press som bygger vidare på tidigare rullskrivare i serien med kontinuerlig inkjetteknik.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 12. augusti, 2022
Alla åldersgrupper engagerar sig i kundkommunikation som hamnar i brevlådan, inklusive generation Z och millennials, visar en brittisk undersökning beställd av Royal Mail.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 11. augusti, 2022
Sign&Print skrev förra året om Grizzly i Östersund som då köpte – inte bara en utan två – HP latex-skrivare. I början av sommaren var det dags för nästa investering, en flatbäddsskrivare från Epson, och i höst ska maskinparken förnyas ytterligare.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Efter rekordsiffror i maj backade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges mediebyråers medlemmar, under juni och juli med 8,3 procent jämfört med förra sommaren. Kategorin utomhus/trafikreklam fortsätter dock att öka medan DR/annonsblad uppvisar dystra siffror.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Storbildsbolaget i Helsingborg är ute på en intensiv tillväxtresa. I slutet av året går flytten till nya moderna lokaler och för att stärka upp på personalsidan har fem nyanställda börjat på företaget under våren.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. augusti, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige