Kickoff-spel för bättre sammanhållning

Det digitala spelet “We are connected” blev en kickoff som varade i tre månader för Canon Sveriges anställda. Foto: Hello Studio

Det senaste året är det många som arbetat hemifrån. Hur skapar man teamkänsla och engagemang på distans? På Canon Sverige var svaret på den frågan ett socialt spel som varade i tre månader och där vinnarna fick donera 90 000 kronor till valfri välgörenhetsorganisation.

Innan pandemin hade Canon som tradition att anordna en kickoff-dag för sina 470 anställda i januari varje år. När inte det var möjligt behövdes ett nytt upplägg.

– Vi tog i stället fram ett lagbaserat digitalt spel som utspelat sig våren 2021 under tre månaders tid. Alla medarbetare har varit indelade i lag och tagit sig framåt på spelplanen genom att utföra 33 uppdrag på elva nivåer, säger Linn Lambert-Kryss, marknads- och kommunikationschef på Canon Sverige i ett pressuttalande.

Spelet “We are connected” är uppbyggt i fyra delar: varumärkets syfte, balans i arbetslivet, social media samt miljö och kvalitet. Deltagarna fick bland annat uppdrag som att plogga, gå en rond med en boxboll, dela med sig av sina bästa hälsotips och diskutera Canons varumärke.

Det sociala samspelet ökade

En viktig del var även att lyfta området print och medarbetarna fick först bekanta sig med “några tunga pjäser” för att på så vis få en överblick av produktbredden. Sedan blev de ombedda att leta efter saker i vardagen som skulle kunna skrivas ut av Canons produktionsskrivare.

Ett annat syfte var som sagt att öka känslan av sammanhållning mellan kollegorna i en tid då ensamt hemarbete dominerade. Under spelperioden kunde Canon se att det sociala samspelet via den interna kommunikationsplattformen Yammer ökade med 300 procent.

Det vinnande laget Canon Business Center Mälardalen skänkte sina prispengar på 50 000 kronor till BRIS. Tvåan valde att ge 30 000 kronor till Barncancerfonden och trean gav 10 000 kronor till TjejZonen.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Kodak: ”Stärk ditt företag med automatisering”

Hur kan man få ett effektivare arbetsflöde med hjälp av olika analysverktyg? Och hur kan automatisering av datainsamling och analys ske med AI och maskininlärning (ML)? Stephen Miller, Director Product Management på Kodak Workflow Software berättar hur företag kan frigöra både tid och resurser, och på så sätt nå tillväxt.

Publicerat av: