”Vi älskar kvalitet i det här företaget”

PUBLICERAD: 2 juli 2021
UPPDATERAD: 2 juli

 

Ola Billmont och Niklas Helllmer hos skyltföretaget Adder i Bromma. Foto: Pressbild

Adder ser ökade affärer utomlands. De största kunderna är biltillverkare och 35 procent av försäljningen av de patenterade produkterna går i dag på export. Med sin senaste investering får de in skärning i produktionen i Bromma.

– Dels har vi patent på några av våra lösningar. Dels är designen av hög kvalitet och leveranssäkerhet något vi står för. Det är nog därför vi får de stora namnen som kunder.

Det säger Niklas Hellmer, konceptansvarig för Adder, när han ska förklara företagets kärna och den produktmix med kundanpassad tillverkning som Adder kan erbjuda. Företaget med sina tio anställda i Bromma har en dryg 30-årig historia. De finns också representerade med eget kontor och lager i München och Los Angeles. Företagsgruppen omsätter cirka 50 miljoner kronor.

– Vi är ett litet företag, väldigt fokuserade på det vi gör och riktar in oss på en samlad nischad bransch.

Design, lager, tillverkning och distribution utgår från Bromma. De största kunderna finns i bilbranschen och mycket handlar om att hjälpa kända bilmärken att hålla showroom och bilhandlare ajour med olika former av skyltsystem främst i aluminium.

– Vi arbetar oftast med slutanvändaren, men samarbetar också med andra aktörer i branschen.

Flera stora varumärken

Produktutvecklingen och designen av lösningarna, främst kundanpassade, tas fram av Adder Studio Concept. Niklas Hellmer droppar många kända varumärken de arbetar med, flera av dem har varit kunder i många år. De jobbar med Volvo Cars i 17 länder. I Tyskland har Volvo 320 återförsäljare som Adder levererar direkt till från Bromma. För Michelins räkning har Adder Studio Concept designat och producerat ett modulärt exponeringsställ för däck. Koenigsegg, Porsche, Audi, Samsung, Philip Morris, Nespresso är andra kunder – ja listan kan göras lång.

Adder har sina största kunder i bilbranschen. Foto: Pressbild

I huvudsak köper de in tryckt material och vepor till sina skyltsystem. Niklas Hellmer säger att de har ett flöde som gör att de kan addera trycksaker om det skulle finnas ett behov.

– Vi är själva inga tryckare. Vi har två maskiner, Canon Colorado, och trycker litegrann, men de stora volymerna vi trycker köper vi in.

Samarbete med tryckeri

En samarbetspartner på trycksidan är Brand Factory.

– Till Citroën i Frankrike levererar vi till samtliga återförsäljare elva gånger per år, totalt cirka 30 000–40 000 stycken vepor. Då trycker Brand Factory dessa i sin stora offset-maskin. De här veporna är ganska stora, 183 x 75 centimeter.

De senaste fem åren har Adder allt mer börjat se ökade kundaffärer utanför Sverige. Mer än 35 procent går ut på export.

– Vi följer våra kunder ut på deras marknader där de finns.

För att effektivisera tillverkningen av en av företagets populärare produkter har Adder valt att investera i Zünds skärbord G3 L2500.

– Vi har investerat i bordet av två anledningar. Vi har en mindre led-produkt. Det är en bordsdisplay som många av våra kunder har köpt och använder. I den tillverkningen ingår det skärning av en led-platta som tidigare vi har köpt externt. Men nu har vi valt att ta hem produktionen av den här ingående detaljen, säger han och tillägger att de får ett bättre resultat i form av det som Zünd-bordet gör samt att de är angelägna om att ha kontroll över hela kedjan in house.

Skärning med precision

Adder har producerat med den nya digitala skärmaskinen sedan i påskas. Betyget är gott.

– Vi är fantastiskt nöjda. Vi älskar kvalitet i det här företaget. Vi har tidigare haft en annan maskin som gjort det här, men inte alls på samma nivå. Den här precisionen vi är ute efter är ganska ovanlig i branschen. Ska du placera en vepa i våra displaysystem så måste du ha en tolerans som ligger runt max en halv millimeter, annars funkar det inte. Det är därför våra produkter som levereras blir perfekta. Ofta är det inte en norm i vår bransch.

[metaslider id=”215342″]

Niklas Hellmer uppskattar att de sparar omkring 50 procent i ren arbetstid med det nya Zünd-bordet. Det finns också ytterligare planer för vad de kan använda bordet till, men det är än i sin linda.

– På vår designavdelning sitter de och sprutar ut idéer på vad vi skulle kunna producera i det här bordet. Men än är det för tidigt. Vi fokuserar på vår befintliga tillverkning just nu.
All Adders montage och logistik sköts av en tredje part.

– De finns i våra lokaler men står inte på vår lönelista. Så har det varit i alla år, säger han och utvecklar varför:
– Om du tänker att en kund säger till oss på en torsdag att de ska byta vepor i alla sina ställ i Norden på lördag så finns det inte en möjlighet att vi skulle kunna ha den mankraften på vår lönelista. Då gäller det istället för oss att ha en flexibel partner med en logistik- och trycksaksdistributör.

Även digital skyltning

Adder har också digital skyltning i åtanke och en stativlösning har tagit fram tillsammans med Michael Young, känd möbeldesigner för bland annat biltillverkare som vill ha digitala lösningar i sina showroom.

– Vårt mål är att växa in i den digitala världen organiskt, främst inom nischen interaktiva lösningar.

– Det digitala behovet dominerar många diskussioner men exkluderar inte det tryckta mediet, säger Niklas Hellmer.

Läs vidare

Ensam är stark på vältrimmat digitaltryckeri

Trots pandemins effekter och en vattenläcka som forsade ner i verksamhetens Ricoh-maskin, står Exellent starkt. Med nya lokaler och en optimerad maskinpark ser framtiden ljus ut för enmanstryckaren Ola Alm i Stockholm.
1-Exellent

Ricoh ingår partnerskap för att utvidga storformatsportföljen

Ricoh Europe har ingått ett strategiskt partnerskap med Flora Digital, en kinesisk tillverkare av flatbädds- och bläckstråleskrivare i storformat. Tillsammans kommer de att fokusera på att utöka och diversifiera Ricoh Europes produktportfölj med smidiga storformatsystem för grafik, interiörer och industriella marknader.
Ricoh-Flora

Hasler vill erbjuda toppkvalitet till vettig prislapp

Skärbordstillverkaren Hasler har som motto att leverera produkter av högsta kvalitet till ett rimligt pris. Under hösten blev det klart att Marabu är ny försäljningspartner i Skandinavien. Sign&Print har intervjuat grundaren och vd:n Marc Hasler om företagets inträde på den skandinaviska marknaden.
Hasler 1

Dubbeltema i nya numret av Sign&Print

Årets sista nummer av Sign&Print har landat i brevlådorna. Den här gången har vi tittat närmare på hur de mindre tryckerierna jobbar, men det blir även extra mycket läsning om olika efterbehandlingslösningar.
IMG_0694

Senaste nytt

Ensam är stark på vältrimmat digitaltryckeri

Trots pandemins effekter och en vattenläcka som forsade ner i verksamhetens Ricoh-maskin, står Exellent starkt. Med nya lokaler och en optimerad maskinpark ser framtiden ljus ut för enmanstryckaren Ola Alm i Stockholm.
1-Exellent

Ricoh ingår partnerskap för att utvidga storformatsportföljen

Ricoh Europe har ingått ett strategiskt partnerskap med Flora Digital, en kinesisk tillverkare av flatbädds- och bläckstråleskrivare i storformat. Tillsammans kommer de att fokusera på att utöka och diversifiera Ricoh Europes produktportfölj med smidiga storformatsystem för grafik, interiörer och industriella marknader.
Ricoh-Flora

Muller Martini köper Hunkeler

Efter noggrant övervägande har familjerna bakom de två företagen beslutat att slå samman Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Hasler vill erbjuda toppkvalitet till vettig prislapp

Skärbordstillverkaren Hasler har som motto att leverera produkter av högsta kvalitet till ett rimligt pris. Under hösten blev det klart att Marabu är ny försäljningspartner i Skandinavien. Sign&Print har intervjuat grundaren och vd:n Marc Hasler om företagets inträde på den skandinaviska marknaden.
Hasler 1