Erik Åkenes, som har haft flera höga positioner inom Canon, får nu en ny roll som partnerkanalsdirektör med målet att bli marknadsledande inom print och dokumenthantering i Sverige. Det målet ska uppnås genom att växa med såväl befintliga som nya partners.
Det skriver Canon i ett pressmeddelande. Erik Åkenes har tidigare haft flera produktchefsroller, varit marknads- och kommunikationschef och även jobbat som affärsutvecklare. Han kommer senast från en tjänst som ansvarig för Canon Business Center-konceptet.
– Vi har många nöjda kunder som redan i dag drar nytta av alla de möjligheter som vi erbjuder dem. Nu vill vi få ut vårt budskap och skapa insikt hos potentiella kunder som mest tänker på att vi är duktiga på skrivare, säger Erik Åkenes.
Runt 25 partnersamarbeten
I dagsläget har Canon samarbeten med runt 25 olika partners, däribland Canon Business Center, samt ett flertal mindre partners.
– Jag vill satsa på att ha engagerade och dedikerade partners som ser värdet i Canons hela portfölj inom print och dokumenthantering. Jag tror på ett starkt partnerskap där vi tillsammans stärker både partners och Canons position på marknaden för att i slutändan få en väldigt nöjd slutkund. Vi stöttar våra partners att växa genom till exempel säljkompetens, marknadsföring eller förvärv, säger Erik Åkenes.