Slimmat och energisnålt i skyltväg

Roger Kurkkio, vd för Reklamcentra i Luleå vill ersätta den traditionella ljuslådan med sina slimmade och energibesparande skyltsystem av akrylglas. Foto: Pressbild

Reklamcentra har fått miljöpris för sina slimmade skyltsystem som mer än halverar energiåtgången jämfört med en traditionell ljuslåda. Ägaren Roger Kurkkio, som också är innovatören bakom led-Paperflex, börjar nu få utdelning för sitt arbete på allvar och idéerna framåt är många.

Luleåföretaget Reklamcentra har funnits i över 50 år, en bred skylttillverkare och som så många andra i branschen erbjuder de det mesta inom visuell kommunikation och stripning av bilar. Men 2008 blev starten på en ny resa när Roger Kurkkio, innovatör och företagets ägare, utvecklade ett helt nytt skyltkoncept genom att använda akrylglas till led-skyltar både inomhus och utomhus som ger en tunnare och mer energisnål skyltlösning. Något de är ensamma om att göra i Sverige.

– Jag har strävat efter att ta fram en produkt där vi tänker på miljön. Det är väl därför jag har fått klimatpriset 2018 också från Energimyndigheten.

– Det största för mig har varit att skyltarna ska vara energisnåla och hållbara. Jag vill inte bara prata om det utan aktivt göra det. Det har jag gjort i så lång tid nu och äntligen känns det som att resan jag har gjort har börjat betala sig. Det har inte alltid varit så lätt ekonomiskt att genomföra det.

Så här kan en restaurangmeny se ut ovanför beställningsdisken. Foto: Pressbild

Bilder kan snabbt bytas ut

För interiörsidan har de utvecklat dubbelsidiga så kallade led-Paperflexskyltar.

– Paperflex-lösningen bygger på att man ska belysa bilder. Fotografiska bilder som lätt ska kunna bytas ut av kunden. Man kan använda dem för företagsloggor till entréer och gallerior, för butiksskyltar eller menyskyltar på restaurangen.

Skylttillverkningen sker i en CNC-fräsmaskin, och de trycker bildmotiven på backlit-film i Colorado-skrivare från Canon.

– Vi behandlar akrylglasen, fräser in belysning och sedan sätter vi en reflektorskiva på baksidan för att stabilisera själva akrylen så att den inte blir för mjuk. Sedan har vi en frontplast som är öppningsbar till viss del med magnet.

Ett 60-tal ICA-butiker runtom i Sverige inreder med Paperflex-skyltar i dag. Foto: Pressbild

Skyltarna kan tillverkas kundanpassade i olika former. Längden på dem har ingen begränsning, däremot är maximalt 1 200 millimeters höjd optimalt. Reklamcentra gör också stora gravyrfrästa fasadskyltar, ljuslådor eller profilbokstäver för utomhusbruk. Även dem är energibesparande.

Anders Svensson hos Reklamcentra. Foto: Pressbild

– Man har lärt sig med åren att klara leverera det som kunden har velat ha. Och vi har kunnat bemästra det mesta. Jag har många ess i rockfickan.

Mycket sälj genom rekommendationer

Roger Kurkkio säger att själva tekniken för att utforma sina akrylglasskyltar används i bland annat Italien, Turkiet och Asien. Skillnaden är att de gör småskyltar i A3-, och A4-format.

– Vi har gått till att göra skräddarsy skyltlösningar och anpassa dem till butiker och matvaruaffärer, exempelvis 14 meter långa och en meter höga.

– Problemet när man jobbar med stora skyltar är att få en jämn och fin belysning i själva tavlan. Det är det vi har lyckats åstadkomma med vår teknik. Vi har sålt mycket genom rekommendationer. De har tyckt att de har varit bra för du skapar en otrolig effekt oavsett om det är dagtid eller inte, säger han och tillägger att han vet att andra skyltleverantörer i Sverige har försökt göra det Reklamcentra gör men upptäckt att det blir svårt att ge sig in i konkurrensen.

 

En låg energiförbrukning

Han säger att de lysande skyltlösningarna ger en snygg inomhusmiljö, exempelvis i en mataffär – snygga bilder ovanför charkdisken eller på frukt- och grönsaksavdelningen. Anställda kan sedan enkelt öppna skylten och byta tema genom att sätta in nya bilder när det är dags för kampanjändringar eller ommöblering i butiken.

– De är väldigt fina att använda som informationstavlor också. I och med att de är belysta så förstärker det hela processen.

De flesta skyltmakare gör ljuslådor och profilbokstäver med led. Men det som gör att Reklamcentras Paperflex-teknik skiljer sig från mängden är inte bara att skyltarna får en slimmare look utan att de också förbrukar mindre el.

Reklamcentras Per-Anders Blind har flera skyltexempel med Paperflex bakom sitt skrivbord. Foto: Pressbild

– Våra drar 7–12 watt per löpmeter på denna typ av skyltar. Har du en skylt som är fem meter lång och en meter i höjd så drar den cirka 60 watt. På en motsvarande ljuslåda på marknaden så har du i snitt 30 watt per löpmeter. Det är 150 watt. Det är ganska stor energibesparing du gör – mer än hälften. Det blir pengar.

– Många varuhus, butiker och kontor har mycket glaspartier i dag. Så du kan inte sätta dit vilken skylt som helst. Du får helt enkelt inte tillåtelse att installera dem. Då kan vi hänga upp akrylglasskyltar som är gravyrfrästa på insidan och som hänger i vajerhängningar. De blir eleganta, skitsnygga och effektfulla.

Hur föddes idén med Paperflex?

– Jag tror det var mer en slump att jag gick in för att göra något annorlunda istället för att bara göra som alla andra. Men det började ta fart när Luleå Hockey skulle bygga en ny arena. Då ville de ha en lite annorlunda typ av flashigare skyltar. Så vi fick startsträckan där att göra en massa skyltar. Sedan har vi hållit på att utveckla det vidare för att hitta den rätta produktionsnivån och modifiera om verktyg för att det skulle bli bra.

Exempel på gravyrfrästa fasadskyltar med led-belysning. Foto: Pressbild

Bland kunderna finns kedjan Leos Lekland som har valt att dekorera alla sina lekland i Norden med led-Paperflex. Ett 60-tal ICA-butiker har också valt att inreda med skyltarna.

– Vi skickar grejer över land och rike. Vi är så pass unika att vi till och med får våra skyltkonkurrenter att köpa av oss. Tekniken har gjort att jag fått intresse från andra aktörer. Exempelvis inom fordonsindustrin, säger han med viss munkavle då han i nuläget inte kan yppa mer. Han avslöjar dock att det kan röra sig om affärer för många miljontals kronor med en årlig produktion tio år framåt.

Fler planer för tekniken

En uppfinnare har ofta fler idéer på lut, och så även Roger Kurkkio. Närmast hoppas han kunna sjösätta sin lansering som är tänkt att ersätta den traditionella ljuslådan. Den bygger på samma rastrerade teknik som Paperflex, att belysa stora bilder till en låg energikostnad.

– Tanken är att skyltföretagen ska kunna beställa de färdiga skyltarna av mig men att de gör texten och fronten själva.

Ett mäklarkontors skyltfönster pryds med bokstäver och Paperflex. Foto: Pressbild

Luleåföretaget har i dagsläget sju anställda. Målsättningen har inte varit att bli stora utan snarare att göra ett bra jobb och växa i en lugn takt. Roger Kurkkio siktar på att hålla nere maskinparken till att vara så ändamålsanpassad som möjligt. Men går alla idéer och affärer i lås kan han få anledning att tänka om:

– Det är klart, får man volym på mina planer så är det en process vi måste gå igenom så att vi snabbt kan leverera till en återförsäljare eller slutkund, säger Roger Kurkkio.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


De går grönt med polyestermaterial för digitaltryck

A.Berger Textiles har en lång historia, men från 1980-talet har företaget lagt fokus på polyestertextilier och en egen teknik att bestryka dem för digitaltryck. På Fespa la de ett extra fokus på polyestermaterial av återvunnen pet och sitt periodiska system som ska förenkla för kunder att beställa produkter i sortimentet.

Publicerat av: 

Bildspel: Andra dagen på Fespa

Efter en relativt lugn start på Fespa Global Print Expo så blev den andra dagen betydligt mer fartfylld med fler besökare i gångarna och montrarna. Såväl utställare som besökare vittnade om positiva tongångar och framtidstro efter en tuff tid under pandemin. Fespa-mässan pågår till fredag den 15 oktober.

Publicerat av: