
För tre år sedan började Addbrand byta ut och förnya sina digitala plattformar. Två webbshoppar är på plats och nu senast en ny hemsida. Framöver är det logistiken som står i fokus.
– Det ställs helt andra krav idag, jämfört med för bara några år sedan. Företagsledningen tog ett strategiskt beslut om att investera och det är väldigt spännande att se resultatet av det växa fram, säger marknadschefen Johannes Råsbrandt i ett pressutskick om den digitala förnyelsen hos Addbrand.
Den digitala utvecklingen har skett i olika steg hos Addbrand. Först lanserades A-store en plattform med produkter, priser och historik riktad till återförsäljare. I våras släpptes Addbrands nya Web2print, webbshoppen som återförsäljarna säljer till sina kunder. Det tredje steget är nu genomfört – lanseringen av en ny hemsida.
– För tre år sedan insåg vi att om vi ska kunna hålla den service som våra kunder vill ha, och kommer att kräva i framtiden, så måste vi byta ut och förnya våra plattformar, säger Addbrands marknadschef Johannes Råsbrant.
En nordisk hemsida
Nya hemsidan är nordisk och lirar därmed med alla språk i tryckerikoncernen, kompatibel med både kunderna och den egna produktionen. Det handlar exempelvis om flödesscheman, system som ska prata med varandra, logistik och utvecklingsmöjligheter.
”Riktigt användarvänlig sida”
Råsbrandt säger att det kändes logiskt att släppa hemsidan samtidigt som deras norska bolag bytte namn från Lyche till Addbrand Norway.
– Nu har vi en modern och riktigt användarvänlig sida där våra kunder kan klicka sig från land till land, hitta alla nödvändiga kontakter, logga in i våra shoppar och hitta all viktig information.
Logistik blir viktigt
Nästa steg i den digitala utvecklingen är än så länge inget företaget vill kommunicera utåt, men Råsbrandt ger ändå en fingervisning om vad det rör sig om:
– När man växer så blir så klart logistiken viktigare och viktigare. Så mycket kan jag berätta att det är ett område där vi kommer lägga mycket resurser framöver!