fredag 12. augusti – vecka 32
Två nya produkter blir en del av Arctic Papers förpackningserbjudande. Foto: Pressbild
Papperstillverkaren Arctic Paper lanserar dels ett kraftpapper utan optiska vitmedel som utlovar bra våtstyrka, dels ett mattbestruket flexibelt förpackningspapper för flexo- och offsettryck.
G-Flexmatt beskrivs av Arctic Papers som deras ”bidrag att erbjuda marknaden hållbara alternativ i en värld med mindre förpackningsmaterial av plast.” Förpackningspapperet har en matt yta med karaktär som enligt tillverkaren ska ge bildåtergivningen i flexo- och offsettryck ett mycket naturligt uttryck. Papperets styrkeegenskaper bygger på en blandning av korta och långa jungfrufiber. G-Flexmatt tillverkas vid Arctic Paper Grycksbo i Sverige.
För produktioner av påsar, emballering och förpackning av livsmedel med mera släpps även ett nytt kraftpapper i Munken Kraft-sortimentet. Munken Natural WS är ett våtstarkt, maskinkalendrerat och blekt kraftpapper med en naturlig vit nyans, enligt tillverkaren.
– Vi ser fantastiska förändringar i förpackningsmarknaden. Bara för att nämna en av många nya möjligheter använder fler och fler förlag kuvert tillverkade av papper istället för plastomslag vid postala utskick av magasin och har möjlighet att utnyttja pappersförpackningen för visuell kommunikation. Vi tycker utvecklingen är mycket spännande och arbetar hårt med nya fiberbaserade lösningar som kan användas av förpackningsindustrin i många olika segment för att skapa en bättre värld, säger Vencel Toth, försäljningschef för Arctic Paper Packaging Papers, i ett pressuttalande.
Papperstillverkaren meddelar vidare att produktnamnen i Munken Kraft-sortimentet kommer att ändras. Munken Kraft M2 och K2 blir kort och gott Munken Kraft. Munken Kraft High White blir nya namnet på Munken Kraft M1 och K1.
Alla åldersgrupper engagerar sig i kundkommunikation som hamnar i brevlådan, inklusive generation Z och millennials, visar en brittisk undersökning beställd av Royal Mail.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 11. augusti, 2022
Sign&Print skrev förra året om Grizzly i Östersund som då köpte – inte bara en utan två – HP latex-skrivare. I början av sommaren var det dags för nästa investering, en flatbäddsskrivare från Epson, och i höst ska maskinparken förnyas ytterligare.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Efter rekordsiffror i maj backade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges mediebyråers medlemmar, under juni och juli med 8,3 procent jämfört med förra sommaren. Kategorin utomhus/trafikreklam fortsätter dock att öka medan DR/annonsblad uppvisar dystra siffror.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Storbildsbolaget i Helsingborg är ute på en intensiv tillväxtresa. I slutet av året går flytten till nya moderna lokaler och för att stärka upp på personalsidan har fem nyanställda börjat på företaget under våren.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. augusti, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige