Posterlounge växer med konsttryck

Företagets grundare Falk Teßmer, Mandy Reinmuth och Florian Teßmer ser fram emot flytten 2022 till en större produktionsanläggning.

Tyska e-handelsföretaget Posterlounge, även representerade i Sverige, fokuserar på högkvalitativa konsttryck från sitt egna tryckeri. Företaget har vuxit stadigt sedan de la grunden för 17 år sedan och planerar nu att flytta till större lokaler.

Posterlounge har alltid varit baserade i Leipzig. Med tiden har lokalerna blivit alltför trånga.

– Varje år har vi kunnat hyra utrymme och investera i ytterligare teknik och personal.

– Men på grund av platsbristen på den aktuella platsen bestämde vi oss för en ny fastighet för en tid sedan, förklarar Florian Teßmer som grundade Posterlounge med sin bror Falk Teßmer och hans partner Mandy Reinmuth för drygt 17 år sedan.

Ett nytt fastighetskomplex byggs för närvarande i stadsdelen Neuschönefeld i Leipzig, där Posterlounge, blir den framtida hyresgästen. Företaget har onlinebutiker i 15 europeiska länder och sysselsätter 65 personer. Med de större lokalytorna på hela 6 700 kvadratmeter ser Falk Teßmer, en av de två vd:arna, att tillväxten kan fortsätta de kommande fem till tio åren.

Nättryckeriet hade runt 300 000 beställningar under fjolåret. Foto: Pressbild

– Dessutom var och är vårt mål att förena hela laget på en plats. Det faktum att vår administration och produktion arbetar hand i hand har gjort oss så framgångsrika de senaste åren, säger han.

Går som tåget i pandemin

På tal om framgång: Medan många företag kämpade med minskad orderingång under de inledande månaderna av pandemin, hade Poster Lounge en motsatt utveckling. Efter en något begränsad orderingång i början av krisen ökade efterfrågan på konst och affischtryck och gav dem till och med en försäljningsökning. År 2020 gjordes cirka 300 000 beställningar i företagets eget tryckeri som är komplett med efterbearbetning. Den totala omsättningen var 14 miljoner euro.

Ägartrion pekar speciellt ut den internationella tillväxten under de senaste tre åren.

– Utländska affärer står redan för 60 procent av försäljningen. Och den positiva trenden förstärktes ytterligare under pandemin, säger Florian Teßmer och pekar ut en ökad acceptans för näthandel samt trenden att investera och piffa upp sin egna hemmiljö som möjliga förklaringar. ”Att leva och bo är det nya resandet, säger han och tror samtidigt att e-handeln kommer fortsätta att öka på lång sikt.

Inte som andra nätbutiker

Vad gör då Poster Lounge så speciella? Medan ”klassiska” nättryckerier oftast för över slutkundens individuella bilddata till en fotoprodukt – till exempel en mugg, en canvasbild eller en fotobok – så valde Posterlounge redan från starten att gå en annan väg. De vill få in konst i hemmen, såsom högkvalitativa konst- och affischtryck. Posterlounge har mer än 80 000 motiv från kända och nya konstnärer inom fotografi, måleri, film och musik. De har även bildarkiv och licensbyråer i sin portfölj. De har också ingått licensavtal med filmbolag som Warner Bros och Universal Studios.

 

Välkända motiv, men ändå individualiserade

Produkterna från Posterlounge kan fortfarande designas individuellt. Kundens önskemål avgör om utskriften görs på papper, duk, akrylglas, trä, skumplast eller aluminium. De har också en egen ramverkstad där högkvalitativa bildramar skapas för alla format. Akrylglasbilder, linnedukar och affischtryck har varit efterfrågade på senare tid. Men andra material ökar också.

– Varje motiv finns i olika material och i olika format. Vi skriver bara ut på beställning i en print on demand-process och producerar därmed hållbart, förklarar Mandy Reinmuth.

För att klara det ökande antalet order växer också maskinparken på Posterlounge med jämna mellanrum. I tryckproduktionen förlitar sig företaget främst på Canons teknik. Och det gäller inte bara Colorado 1640-skrivare och flatbäddsskrivare från Arizona 6170XT-serien utan också en Canon imagePRESS för mini-utskrifter och liknande. Trycken bearbetas sedan med bland annat skär- och fräsmaskiner från Zünd, och linnedukproduktion baseras på teknik från Imaging Solutions.

Företaget tillverkar ramarna själva i sin ramverkstad. Foto: Pressbild

Trots att flyttlasset ännu inte har gått investeras en miljon euro i verksamheten under innevarande år, om allt går enligt plan. Bland annat ska större lagerytor hyras och maskinparken med tryck- och efterbehandlingsutrustning utökas.

En modern arbetsplats

Poster Lounges nya adress i Leipzig rymmer två byggnader. De satsar inte bara på solceller för energiförsörjningen och laddstationer för e-fordon och e-cyklar utan också på generösa avkopplingsområden för de anställda. Det kommer finnas en separat idrottsplats, grönområden, takterrass och moderna sociala rum – till exempel där anställda kan umgås med sina barn.

När den nya platsen tas i bruk våren 2022 är planen att arbetsstyrkan ska öka. Cirka 40 nya jobb kommer gradvis att skapas på Posterlounge och teamet kommer att öka till över 100 anställda. Ägartrion är medvetna om att en sund tillväxt kräver mer än en modern produktionsplats och kraftfulla maskiner.

– Vårt produktionsteam måste naturligtvis växa med oss, och för detta behöver vi digitaltryckare, orderplockare och rammakare. Men områdena IT, marknadsföring och support kommer också att behöva mer personal i framtiden, betonar Florian Teßmer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Plastexperten: Tunt underlag för gröna påståenden

Emma Strömberg är plastexpert på oberoende forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet AB och docent i polymera material. Hon har tittat på om det gjorts någon specifik forskning på pvc-vinyler eller pvc-fria alternativ, men det visar sig att det är knapert med forskningsrapporter om detta.

Publicerat av: 

Återförsäljarna: ”Något slutkunderna vill ha”

Pvc är sedan länge ett populärt material för olika typer av vinyler, bland annat på grund av sin långa hållbarhet och sitt pris. På senare år har det kommit fler och fler produkter utan pvc, med varierande kvalitet och hållbarhet. Hos återförsäljarna märks efterfrågan på pvc-fritt tydligt.

Publicerat av: 

Kalmar Kuvert satsar på bredd i produktfloran

Ryggraden för mellanledsleverantören Kalmar Kuvert är som namnet lyder – tillverkning av specialkuvert från ark. Men annat i tryckväg ska också hållas ajour. Ett nytt Duplo-system för att klamra och plocka både offset- och digitaltryckta ark går nu med hög beläggning. Det gör också en maskin för att skära, biga och perforera visitkort och förpackningar.

Publicerat av: 

Digitala volymer växer som aldrig förr hos Billes

Tryckvolymerna har under flera månader sista året nått nya rekordhöjder hos Billes tryckeri i Mölndal trots pandemin. Nu byter de ut två av sina tre HP Indigo-maskiner för att få ännu mer tryckkapacitet. Vd:n Niklas Bille förklarar kalkylen bakom investeringen och varför de valt att fortsätta med HP Indigo istället för inkjet-tekniken.

Publicerat av: