De samlade medieinvesteringarna ökade med drygt 13 procent under juni och juli, jämfört med samma period i fjol. Starkast lyser fackpressen med en positiv tillväxt om hela 50,6 procent, visar siffror från Sveriges Mediebyråer.
Det mesta har haft en positiv tillväxt under sommaren – fackpress, utomhus/trafikreklam, online display, TV, online video, populärpress, sociala medier, dagspress storstad, dagspress landsort samt dagspress kväll.
Det visar Sveriges Mediebyråers rapport för sommarmånaderna juni och juli som sammanställer hur mycket pengar som gått till medieköp via föreningens medlemsföretag.
Ökat sedan årets början
Den mediekategori med störst uppsving under juni och juli var fackpressen med en tillväxt om 50,6 procent, jämfört med samma period i fjol.
– Medieinvesteringarna fortsatte att öka under sommaren, uppgången om 13 procent motsvarar drygt 182 miljoner kronor. Sedan årsskiftet har medieinvesteringarna ökat med 746 miljoner kronor, motsvarande 11,6 procent, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
Han betonar dock att återhämtningen inte nått 2019 års nivåer, det vill säga före pandemin. Jämför man åren 2021 och 2019 under perioden januari till juli har medieinvesteringarna minskat med 1,3 miljarder kronor.
– Det innebär att cirka halva nedgången efter pandemin är återhämtad. Det är dock tveksamt om investeringarna hittar tillbaka till 2019 års nivåer inom en överskådlig tid, detta då marknaden fortfarande präglas av osäkerhet och att siffrorna möter rekordnivåer.
Direktreklam fortsätter rasa
Den mediekategori som backade mest under sommaren var DR/Annonsblad med en negativ tillväxt om 60 procent. Sammantaget, hittills i år, är det även DR/Annonsblad som sticker ut som den mediekategori som har gått tillbaka mest. Detta med en negativ tillväxt om 34,6 procent.
– Om vi tittar på enskilda medier är det framför allt de digitala medierna som ökat mest under sommarmånaderna. Totalt ökade medieinvesteringarna i digitala kanaler med 23 procent, framför allt drivet av online video och sociala medier. De digitala kanalerna står nu för 42 procent av de samlade medieköpen, en ökning om tre procentenheter från 2020, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, och tillägger att även det största mediet tv hade en positiv sommar med draghjälp av fotbolls-EM och OS.
– Även utomhus/trafikreklam ökade under sommaren, dock från låga nivåer; mediet är fortfarande långt efter ett normalt år – men efterfrågan under hösten rapporteras vara stor och kategorin står sannolikt inför en kraftig återhämtning under hösten.
Sveriges Mediebyråer uppger på sin sajt att de har cirka 900 personmedlemmar fördelade på 38 mediebyråer, som idag hanterar cirka 13 miljarder kronor i kommunikationsinvesteringar åt sina uppdragsgivare.