Fackpressen gick starkt i sommar

PUBLICERAD: 10 augusti 2021
UPPDATERAD: 10 augusti
Medieinvesteringarna visar uppgång men är ännu långt från 2019 års nivåer, enligt Sveriges Mediebyråer. Foto: Pixabay

De samlade medieinvesteringarna ökade med drygt 13 procent under juni och juli, jämfört med samma period i fjol. Starkast lyser fackpressen med en positiv tillväxt om hela 50,6 procent, visar siffror från Sveriges Mediebyråer.

Det mesta har haft en positiv tillväxt under sommaren – fackpress, utomhus/trafikreklam, online display, TV, online video, populärpress, sociala medier, dagspress storstad, dagspress landsort samt dagspress kväll.

Det visar Sveriges Mediebyråers rapport för sommarmånaderna juni och juli som sammanställer hur mycket pengar som gått till medieköp via föreningens medlemsföretag.

Ökat sedan årets början

Den mediekategori med störst uppsving under juni och juli var fackpressen med en tillväxt om 50,6 procent, jämfört med samma period i fjol.

– Medieinvesteringarna fortsatte att öka under sommaren, uppgången om 13 procent motsvarar drygt 182 miljoner kronor. Sedan årsskiftet har medieinvesteringarna ökat med 746 miljoner kronor, motsvarande 11,6 procent, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

Han betonar dock att återhämtningen inte nått 2019 års nivåer, det vill säga före pandemin. Jämför man  åren 2021 och 2019 under perioden januari till juli har medieinvesteringarna minskat med 1,3 miljarder kronor.

– Det innebär att cirka halva nedgången efter pandemin är återhämtad. Det är dock tveksamt om investeringarna hittar tillbaka till 2019 års nivåer inom en överskådlig tid, detta då marknaden fortfarande präglas av osäkerhet och att siffrorna möter rekordnivåer.

Direktreklam fortsätter rasa

Den mediekategori som backade mest under sommaren var DR/Annonsblad med en negativ tillväxt om 60 procent. Sammantaget, hittills i år, är det även DR/Annonsblad som sticker ut som den mediekategori som har gått tillbaka mest. Detta med en negativ tillväxt om 34,6 procent.

– Om vi tittar på enskilda medier är det framför allt de digitala medierna som ökat mest under sommarmånaderna. Totalt ökade medieinvesteringarna i digitala kanaler med 23 procent, framför allt drivet av online video och sociala medier. De digitala kanalerna står nu för 42 procent av de samlade medieköpen, en ökning om tre procentenheter från 2020, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, och tillägger att även det största mediet tv hade en positiv sommar med draghjälp av fotbolls-EM och OS.

– Även utomhus/trafikreklam ökade under sommaren, dock från låga nivåer; mediet är fortfarande långt efter ett normalt år – men efterfrågan under hösten rapporteras vara stor och kategorin står sannolikt inför en kraftig återhämtning under hösten.

Sveriges Mediebyråer uppger på sin sajt att de har cirka 900 personmedlemmar fördelade på 38 mediebyråer, som idag hanterar cirka 13 miljarder kronor i kommunikationsinvesteringar åt sina uppdragsgivare.

 

Läs vidare

Elanders avvecklar verksamhet

Det innebär 900 miljoner kronor i minskad omsättning.

LGI

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Priset på el är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna just nu.

FotoJet---2024-12-12T113241.082

Vår nya tjänst Packindx ger dig koll på prisutveckling på material

Nu lanserar AGI Media en helt ny innovativ tjänst för att ge företag chans att hålla kolla på prisutvecklingen på material.

adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Antalis aviserar prishöjningar

Anledningen är ökande kostnader på råmaterial och produktionskostnader hos leverantörer.

FotoJet---2024-09-11T091420.197

Senaste nytt

NIZE equipment visar Nyala 5

Vill du uppleva all high-end-teknologi från NIZE Equipment på nära håll? Nu har du chansen! Under två dagar bjuder återförsäljaren in till öppet hus på sitt democenter där du kan komma riktigt nära och se maskinerna i aktion.

nize_fespa_02

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens

Här är nya kategorierna i Packnorth Award

Nu är Packnorth Award 2025 öppnad. Sedan den första februari kan bidrag sändas in till Nordens största förpackningstävling.

PA-1

GS-facket lämnar X

Beslutet att lämna plattformen ska ses som en markering "mot den utveckling som skett på plattformen och som en markering mot dess ägare".

dbe8100a-c25c-456b-b72c-294edbfc4b3f