Försäljningen av färg sjönk under 2020

Norge och Schweiz tappade mest när det gäller försäljningen av tryckfärger, 19 procent. I Sverige handlade det om en nedgång på 9,4 procent. Illustration: EuPIA

Den europeiska sammanslutningen för tryckfärgsleverantörer, EuPIA, har nu offentliggjort den senaste statistiken för försäljning av tryckfärger i Europa. Siffrorna visar en nedgång på den svenska marknaden med drygt nio procent under förra året.

EuPIA representerar 27 tryckfärgsleverantörer som enligt deras egna uppgifter står för omkring 90 procent av försäljningen av tryckfärger i Europa. Inte helt överraskande var år 2020 generellt sett ett dåligt år för branschen och efterfrågan sjönk i stort sett alla länder. Turkiet, Tjeckien och Grekland var bland de få länder som upplevde en stigande efterfrågan under pandemiåret. Alla de stora ekonomierna såg en nedgång.

Stor skillnad mellan kategorier

Färgerna delas in i två kategorier: packaging inks (tryckfärger för förpackningar) och publication inks (som omfattar tryckfärger till tidningar, magasin och reklamtrycksaker). Och det har varit stor skillnad mellan hur hårt de två kategorierna har drabbats.

Enligt statistiken föll försäljningsvolymen på ett europeiskt plan när det gäller färg till förpackningstryck med en procent till 530 000 ton. Motsvarande siffra för tryckfärger till publikationer var nästan 20 procent eller 290 000 ton. Det innebär att förpackningsfärgerna står för 64 procent av marknaden och publikationsfärgerna för 36 procent, sett till volymen.

Norge tappar mest

Tittar man i stället på det totala värdet föll marknaden för färg till förpackningar under 2020 med två miljarder euro, vilket motsvarar en nedgång på 1,7 procent. Det samlade värdet av sålda färger för tryckta publikationer uppgick till 800 miljoner euro, och det är 18,4 procent ned jämfört med året innan.  Utifrån försäljningsvärdet utgör förpackningsfärger 71 procent av marknaden och publikationsfärger 29 procent.

Den största nedgången när det gäller tryckfärgsförsäljningen hittar man i Schweiz och Norge med 19 procent, tätt följda av Benelux-länderna som hade en nedgång på 17 procent och Storbritannien på 15 procent. I Sverige handlar det om minus 9,4 procent. Övriga grannländer uppvisar ett ännu större fall, Danmark med 10,0 procent och Finland med 13,3 procent.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Plastexperten: Tunt underlag för gröna påståenden

Emma Strömberg är plastexpert på oberoende forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet AB och docent i polymera material. Hon har tittat på om det gjorts någon specifik forskning på pvc-vinyler eller pvc-fria alternativ, men det visar sig att det är knapert med forskningsrapporter om detta.

Publicerat av: 

Återförsäljarna: ”Något slutkunderna vill ha”

Pvc är sedan länge ett populärt material för olika typer av vinyler, bland annat på grund av sin långa hållbarhet och sitt pris. På senare år har det kommit fler och fler produkter utan pvc, med varierande kvalitet och hållbarhet. Hos återförsäljarna märks efterfrågan på pvc-fritt tydligt.

Publicerat av: 

Kalmar Kuvert satsar på bredd i produktfloran

Ryggraden för mellanledsleverantören Kalmar Kuvert är som namnet lyder – tillverkning av specialkuvert från ark. Men annat i tryckväg ska också hållas ajour. Ett nytt Duplo-system för att klamra och plocka både offset- och digitaltryckta ark går nu med hög beläggning. Det gör också en maskin för att skära, biga och perforera visitkort och förpackningar.

Publicerat av: 

Digitala volymer växer som aldrig förr hos Billes

Tryckvolymerna har under flera månader sista året nått nya rekordhöjder hos Billes tryckeri i Mölndal trots pandemin. Nu byter de ut två av sina tre HP Indigo-maskiner för att få ännu mer tryckkapacitet. Vd:n Niklas Bille förklarar kalkylen bakom investeringen och varför de valt att fortsätta med HP Indigo istället för inkjet-tekniken.

Publicerat av: