Kostnadsbesparande åtgärder präglade 2020 för marknadsföringsbyrån Retail House Sweden som fick se det sammanlagda försäljningsvärdet reduceras med 50 procent.
Affärsidén för marknadsföringsbyrån Retail House Sweden är uppdelat på tre affärsområden för att på olika sätt för ut kommunikation och hjälpa varumärken och handel att nå sina ”shoppers” där köpbeslut fattas.
Retail House Swedens omsättning rasade med 50 procent jämfört med året innan och stannade på 20,4 miljoner kronor. Rörelseresultatet hamnade på –941 000 kronor. Årets resultat efter skatt blev drygt 45 000 kronor.
I bokslutet för 2020 skriver Retail House Sweden har minskat sina kostnader med 50 procent. Samtliga kunder avbokade i mars förra året när coronan kom vilket ledde till att företaget fick genomföra en rad kostnadsbesparande åtgärder, bland annat åtta varslade personer, framgår i bokslutet.
Företaget har också haft korttidspermittering och fått omställningsstöd.