Kraftig resultatförbättring för Parajett

Moderföretaget i koncernen, Parajett AB, gör 2020 ett positivt resultat och en rejäl resultatförbättring jämfört med föregående år.

Parajett AB erbjuder kommunikationslösningar i både tryck och digital form. I årsredovisningen för 2020 står det att de har lyckats bibehålla sin bas med flera större avtalskunder och även lyckats med nyförsäljning. Moderföretaget ökar från 233,5 miljoner kronor (2019) till 250,3 miljoner i omsättning. Rörelseresultatets rejäla upphämtning har gått från –10,8 till 3,9 miljoner kronor. På sista raden gör moderföretaget 2,5 miljoner kronor.

Mellan mars och september i fjol under coronapandemin var delar av personalstyrkan korttidspermitterade och företaget mottog bidrag från Tillväxtverket. Fokus under verksamhetsåret har fokus varit att anpassa organisationen efter de nya förutsättningarna, skriver företaget i sin verksamhetsberättelse.

För hela koncernens resultaträkning visar 2019 års omsättning 422,9 miljoner kronor. Efter verksamhetsåret 2020 sjönk den till 341,1 miljoner kronor. Rörelseresultatet går back 2 miljoner. Årets resultat hamnar på rött, -3,1 miljoner.

Koncernen består utöver moderbolaget Parajett AB av de helägda dotterbolagen Andvord Grafisk AS i Norge och Parajett Digital Solutions som startades 2020. Ett annat dotterbolag, som ägs till 75 procent, är Parajett Digital Park AB.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: