Uppköpt tryckeri fick försäljningstapp

Stockholmstryckeriet AJ E-Print, som numera ingår i Scandinavian Print Group, försämrar resultatet och tappar 25 procent i omsättning, visar bokslutet 2020.

För två år sedan köptes AJ E-Print upp av Scandinavian Print Group (SPG), som i sin tur ingår i den tyska tryckerikoncernen Onlineprinters. AJ E-print flyttade under 2020 in under samma tak som EO Grafiska och Östertälje. Tryckeri som också ingår i SPG.

AJ E-Print lägger ett tufft 2020 bakom sig. Omsättningen sjönk från 2019 års omsättning 40,2 miljoner kronor till 30 miljoner – en minskning med drygt 25 procent. Rörelseresultatet backar ytterligare, från –460 000 till –2 miljoner kronor. Årets resultat  efter skatt visar röda siffror med 2 miljoner kronor. Moderbolaget SPG har lämnat en kapitaltäckningsgaranti på 3 miljoner kronor fram till sista december 2021.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: