Kornit-printern går för fullt blås

Måns Ericson framför den nya textilprintern Kornit Storm HD6.

Måns Ericson säger att han har nördat ner sig fullständigt på t-shirtar ända sedan 1990-talet och har jobbat på stora globala modeföretag som Adidas i många år. Nu har han öppnat ett litet textiltryckeri med en nyinköpt Kornit Storm HD6, levererad av Indukta.

– Jag fick nys om den förra sommaren när jag började fundera på att starta något. Då bodde jag i New York och åkte och tittade på en Kornit-maskin i New Jersey. Och jag blev väldigt imponerad av vad jag såg, det är ett fantastiskt bra tryck, säger Måns Ericson som driver Every Night Studios tillsammans med tidigare dj-kollegan Nils Schéle som anställd, därav det nattlivsrelaterade namnet.

Efter flytt hem till Sverige startade han företaget i oktober förra året och hittade han en lokal centralt på Kungsholmen i Stockholm som hade tillräckligt bred garagenedfart för att klara att ta in en printer av den storleken. Den nya digitala Kornit-maskinen är av DTG-modell och används både till print on demand-beställningar och tryck på uppdrag av andra företag. Den levererades den 1 mars och efter utbildning och en inkörningsperiod så kunde maskinen tas i drift från mitten av maj.

– Sedan dess har det varit fullt blås, säger Måns.

Fördelar med digitaltryck

Kundkretsen har han hittat framför allt bland gamla kontakter från tiden inom modebranschen. Men beställningar trillar även in från till exempel restauranger, skivbolag och band, ofta via Instagram. Every Night Studios levererar för det mesta inom en vecka och kan köra 50-60 plagg i timmen. Det går att trycka på alla typer av plagg så länge de innehåller minst 50 procent bomull och har en platt tryckyta. Det blir mest t-shirts, men även långärmade tröjor, skjortor, lakan och kuddfodral.

Måns Ericson har tidigare jobbat med screentryck, men ser flera fördelar med att gå över till digitaltryck.

– Kvaliteten är det inte så stor skillnad på, men med digitaltryck kan man ha hur många olika färger som helst och färgmatchningen blir exakt. Dessutom slipper man uppsättningen på ramar. Det är enklare än screentryck.

Många klädföretag är vana vid att använda screentryck, men brukar inte vara svårflörtade när de väl får se digitalprintern och vad den kan producera, berättar Måns.

Hoppas på egna nätbutiker

Every Night Studios sköter även beställningar av tryckjobb som kommer via externa företags webbshoppar. Det finns också planer på att dra igång ett par egna nätbutiker där kunderna kan göra beställningar i mindre upplagor, som kan generera en hög vinstmarginal åt tryckeriet.

– Får vi snurr på våra egna butiker tillsammans med uppdrag åt andra företag, så kan det bli aktuellt att köpa en maskin till framöver. Vi får inte plats med den i våra nuvarande lokaler, men i så fall får vi hitta en till lokal, säger Måns Ericson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: