Kornit-printern går för fullt blås

PUBLICERAD: 23 augusti 2021
UPPDATERAD: 23 augusti
Måns Ericson framför den nya textilprintern Kornit Storm HD6.

Måns Ericson säger att han har nördat ner sig fullständigt på t-shirtar ända sedan 1990-talet och har jobbat på stora globala modeföretag som Adidas i många år. Nu har han öppnat ett litet textiltryckeri med en nyinköpt Kornit Storm HD6, levererad av Indukta.

– Jag fick nys om den förra sommaren när jag började fundera på att starta något. Då bodde jag i New York och åkte och tittade på en Kornit-maskin i New Jersey. Och jag blev väldigt imponerad av vad jag såg, det är ett fantastiskt bra tryck, säger Måns Ericson som driver Every Night Studios tillsammans med tidigare dj-kollegan Nils Schéle som anställd, därav det nattlivsrelaterade namnet.

Efter flytt hem till Sverige startade han företaget i oktober förra året och hittade han en lokal centralt på Kungsholmen i Stockholm som hade tillräckligt bred garagenedfart för att klara att ta in en printer av den storleken. Den nya digitala Kornit-maskinen är av DTG-modell och används både till print on demand-beställningar och tryck på uppdrag av andra företag. Den levererades den 1 mars och efter utbildning och en inkörningsperiod så kunde maskinen tas i drift från mitten av maj.

– Sedan dess har det varit fullt blås, säger Måns.

Fördelar med digitaltryck

Kundkretsen har han hittat framför allt bland gamla kontakter från tiden inom modebranschen. Men beställningar trillar även in från till exempel restauranger, skivbolag och band, ofta via Instagram. Every Night Studios levererar för det mesta inom en vecka och kan köra 50-60 plagg i timmen. Det går att trycka på alla typer av plagg så länge de innehåller minst 50 procent bomull och har en platt tryckyta. Det blir mest t-shirts, men även långärmade tröjor, skjortor, lakan och kuddfodral.

Måns Ericson har tidigare jobbat med screentryck, men ser flera fördelar med att gå över till digitaltryck.

– Kvaliteten är det inte så stor skillnad på, men med digitaltryck kan man ha hur många olika färger som helst och färgmatchningen blir exakt. Dessutom slipper man uppsättningen på ramar. Det är enklare än screentryck.

Många klädföretag är vana vid att använda screentryck, men brukar inte vara svårflörtade när de väl får se digitalprintern och vad den kan producera, berättar Måns.

Hoppas på egna nätbutiker

Every Night Studios sköter även beställningar av tryckjobb som kommer via externa företags webbshoppar. Det finns också planer på att dra igång ett par egna nätbutiker där kunderna kan göra beställningar i mindre upplagor, som kan generera en hög vinstmarginal åt tryckeriet.

– Får vi snurr på våra egna butiker tillsammans med uppdrag åt andra företag, så kan det bli aktuellt att köpa en maskin till framöver. Vi får inte plats med den i våra nuvarande lokaler, men i så fall får vi hitta en till lokal, säger Måns Ericson.

Läs vidare

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland

Han trycker HTV för MC-klubbar, Österlenturister och hårdrockare

Signs n’ Shirts trycker kläder och stickers åt allt från motorcykelklubbar och hårdrocksband till turister på Österlen. Sedan firman flyttade till en butik i Tomelilla under hösten har allt fler lokala företagare fått upp ögonen för verksamheten.
SS1

Direct Color Systems visar LED-printers på Fespa

Direct Color Systems ska demonstrera sina LED-printers på Fespa. Flatbädden UV-44 DTS släpptes förra året och är en mångsidig printer i mellanformat.
3_4View2_3846-1536x1119

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland