Fördubblad omsättning om fyra år, trots att frankeringsvolymerna fortsätter att minska. Det är ambitionen för Quadients nygamla Nordenchef Niklas Lundén. Då är han ändå mer försiktig än i sitt förra jobb, där han dubblade omsättningen på tre år.
Jag skriver nygammal om Niklas Lundén, för han har faktiskt tidigare arbetat i det franskägda börsbolaget Neopost, som i fjol bytte namn till Quadient. Historien är nämligen den att Niklas arbetade för Bertil Stenbeck, som i sitt bolag sålde Neoposts postala system. Efter några år ville Neopost själva äga sin kanal så de startade ett svenskt dotterbolag, i vilket Niklas Lundén fick arbete. Det bolaget köpte även dåvarande Kontur Document Systems för att komma åt kuvertering och de grafiska systemen. På så sätt kom Niklas i kontakt med hela den bredd som Quadient har.
Niklas Lundén blev sedan headhuntad till konkurrenten Francotyp, som tillsammans med dåvarande Pitney Bowes och Neopost dominerade den svenska marknaden för postala system.
– 2015 var det absoluta toppåret för frankeringsmaskiner, berättar Niklas Lundén och konstaterar att mängden frankerad post sedan dess minskat med 30 procent för småmaskiner och med 50 procent för de stora volymerna.
Nedgången var dock inte något som bromsade Lundén.
– På tre år lyckades vi dubbla omsättningen hos Francotyp, samtidigt som vi vände från en stor förlust till motsvarande vinst.
Francotyps tyska moderbolag såg de fina resultaten i Sverige och snart hade Niklas Lundén fått kontor i Berlin och arbetade över hela Europa.
Flytt tillbaka hem
Som de flesta av oss har Niklas Lundén en familj och de ville gärna ha Niklas tillbaka till Sverige. Så efter 2,5 år utomlands så var det dags att flytta hem. I samband med det visade sig möjligheten att återvända till Neopost – namnbytt till Quadient. Denna gång som vd.
– Francotyp var generösa. De hade kunnat sätta mig i karantän i två år. Men de valde att inte sätta något stopp för min flytt till konkurrenten. Dessutom kan man aldrig kopiera ett koncept, så det som lyckades i Francotyp är inte samma sak som det vi ska lyckas med i Quadient här i Norden.
Niklas Lundén förklarar sedan hur han resonerar. 45 procent av omsättningen kommer från produkter relaterade till frankering. Det är kärnan och den ska man vara rädd om. Sedan finns den viktiga grafiska verksamheten och de postala lösningar med paketskåp som nu växer med enorm hastighet. När marknaden för paketskåp vuxit klart kommer de troligtvis att finnas i varje kvarter och köandet i tobaksaffären blir ett minne blott.
Ser tillväxt i grafiska affärsområdet
Niklas Lundén ser även en växande grafisk marknad.
– Inom grafiskt har vi en tillväxtmarknad. Jag tänker att vi kan dubbla den efter ett par år. Men vi kan inte ha samma serviceupplägg som för tio år sedan, inte ställa samma krav på kunden och de anställda. Erbjudandet måste vara rätt för företagen i dag. Så visst kan du växa organiskt även på en marknad som är tuff.
Som nybliven chef har Niklas Lundén ambitionen att dubbla Quadients försäljning i Norden. Nya koncept och erbjudande till kunderna ska bidra till att lyckas.Niklas Lundén drar sedan liknelsen till fotbollen. Pratar om att man måste bygga laget bakifrån. Tryggheten och strukturen måste finnas där. En reservdel ska inte behöva flygas in från Kina. Säljaren ska ha sitt fokus på vad som verkligen hjälper kunden. Och Niklas har helt nya tankar kring service.
– Det handlar om att särskilja och spetsa vår service utifrån mottagarna, i vårt fall kontorskunden och den professionella producerande kunden.
– Den professionella kunden förväntar sig snabb och korrekt avhjälpning på plats samt en tät dialog med oss under pågående ärende. Vi har därför slagit ihop serviceteamen för grafisk efterbehandling och distribution. Detta för att öka tillgängligheten och stärka får serviceleverans.
Support via telefon
Kontorskunder vill å andra sidan ha så liten inblandning i problemen som möjligt, enligt Lundén:
–De vill bara ha en snabb lösning. Vi ser att 90 procent av serviceproblemen kan lösas via telefon. Räcker inte det – och det rör sig om mindre maskiner – ska vi i första hand skicka en ny maskin till kunden, så vi inte tappar tid. Sedan kan service laga den andra maskinen när det ges tillfälle.
– Samtidigt som det här bättre hjälper kunden snabbare och bättre, så hjälper det oss i vårt miljöarbete. Vi klarar oss med färre tjänstebilar, vi påverkar inte miljön lika mycket och vi behöver inte så många tekniker. Det är ett sätt att vara mer attraktiva än våra konkurrenter. Vi kan hålla en högre servicenivå till lägre kostnad.
Se över erbjudandet
Avslutningsvis betonar Niklas Lundén också behovet av en ständigt pågående förändring.
– Det finns en livscykel i allting. Det som är ett nytt koncept i dag blir normalt efter några år och sedan utdaterat. Det gäller att hela tiden se över sitt erbjudande. I en moden marknad är det svårt att komma med helt nya koncept. Men vi kan vara lite bättre än våra konkurrenter och lite bättre för våra kunder, avslutar Niklas Lundén, Nordenchef för Quadient.