Tufft för direktreklamen

I ett pressmeddelande säger IRM, som mäter reklam, att det aldrig skett en så stor uppryckning som under första halvåret i år. Sign&Print kontaktar vd Madeleine Thor för att höra mer specifikt hur det gått för våra delar av branschen.

– Direktreklamen har tyvärr inte återhämtat sig. Under förra året så minskade intäkterna med 16%, det var det största tappet som vi registrerat för kategorin sedan starten på mätningarna. Under det första halvåret 2021 så fortsätter tappet som är knappt 4 procent jämfört med samma period förra året.

– För utomhus så blev 2020 särskilt tufft, i spåren av pandemin så föll intäkterna med 30%. Nu i det första halvåret 2021 så faller intäkterna med 12% relativt det första halvåret 2020, men vi ser en vändning i det andra kvartalet, avslutar Madeleine Thor, VD för IRM.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Plastexperten: Tunt underlag för gröna påståenden

Emma Strömberg är plastexpert på oberoende forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet AB och docent i polymera material. Hon har tittat på om det gjorts någon specifik forskning på pvc-vinyler eller pvc-fria alternativ, men det visar sig att det är knapert med forskningsrapporter om detta.

Publicerat av: 

Återförsäljarna: ”Något slutkunderna vill ha”

Pvc är sedan länge ett populärt material för olika typer av vinyler, bland annat på grund av sin långa hållbarhet och sitt pris. På senare år har det kommit fler och fler produkter utan pvc, med varierande kvalitet och hållbarhet. Hos återförsäljarna märks efterfrågan på pvc-fritt tydligt.

Publicerat av: 

Kalmar Kuvert satsar på bredd i produktfloran

Ryggraden för mellanledsleverantören Kalmar Kuvert är som namnet lyder – tillverkning av specialkuvert från ark. Men annat i tryckväg ska också hållas ajour. Ett nytt Duplo-system för att klamra och plocka både offset- och digitaltryckta ark går nu med hög beläggning. Det gör också en maskin för att skära, biga och perforera visitkort och förpackningar.

Publicerat av: 

Digitala volymer växer som aldrig förr hos Billes

Tryckvolymerna har under flera månader sista året nått nya rekordhöjder hos Billes tryckeri i Mölndal trots pandemin. Nu byter de ut två av sina tre HP Indigo-maskiner för att få ännu mer tryckkapacitet. Vd:n Niklas Bille förklarar kalkylen bakom investeringen och varför de valt att fortsätta med HP Indigo istället för inkjet-tekniken.

Publicerat av: