Tryckvolymerna har under flera månader sista året nått nya rekordhöjder hos Billes tryckeri i Mölndal trots pandemin. Nu byter de ut två av sina tre HP Indigo-maskiner för att få ännu mer tryckkapacitet. Vd:n Niklas Bille förklarar kalkylen bakom investeringen och varför de valt att fortsätta med HP Indigo istället för inkjet-tekniken.
Affischer, kort, broschyrer, böcker och kataloger duggar tätt i Billes tryckeris digitaltryck. Så pass mycket att flera månader under senaste året har visat på tryckvolymsrekord. För att få en ökad tryckkapacitet och lägre produktionskostnader förnyar de med två nya HP Indigo-pressar.
– Det sista 1,5 året, trots pandemin har vi sett många månader där vi har legat all time high i våra digitala produktionsvolymer. Vi har helt enkelt gått i taket vad vi kan producera per vecka, trots att vi har treskift och att maskinerna har gått dygnet runt från söndag kväll till fredag eftermiddag, säger Niklas Bille, vd för tryckeriet i Mölndal.
– Jag är väldigt nöjd med tryckkvaliteten i Indigo. Vi byter egentligen inte maskiner av kvalitetsskäl utan det är mer att de har gått otroligt mycket och är fem år gamla nu.
En HP Indigo 12 000 som trycker i 50/70-formatet har tjänat företaget väl under åren som gått. Arvtagaren som i fortsättningen ska ta hand om B2-formaten (50/70+) är HP Indigo 100K. Maskinen som levererats och installerats av Visutech är den första som installeras i Norden.
– 100K har väsentligt högre kapacitet än den vi hade tidigare. Vi räknar med 50 procents ytterligare produktivitet. Den går helt enkelt snabbare och trycker fler ark per timme.
Tidsbesparing med flera funktioner
6 000 ark går igenom digitalpressen i timmen. Förutom att hastigheten ökar med omkring 25–30 procent kommer maskinens nyutvecklade funktioner bli tidssparande i produktionen, enligt Niklas. 100K växlar automatiskt pall i avläggningen (Auto Pallet Replacement System) vid byte av tryckjobb utan att maskinen behöver stanna. En annan lösning, nya Gripper-to-Gripper ska säkerställa säkerställa produktionen gällande pappersmatning, registrering och färgpassning.
100K-maskinen har också funktionen Continuous Color Calibration som gör automatisk färgkalibrering under drift vilket gör att maskinen i teorin kan vara igång non-stop och även förbereda tryckjobb som ligger i körschemat.
– Nu slipper vi dessa åtskilliga stillestånd per dag samtidigt som den säkerställer en hög tryckkvalitet. Medan du står och trycker ett jobb så kan du också göra provtryck på flera kommande jobb, även när det är olika papperskvaliteter.
Två efterbehandlingslinor inline
För de mindre formaten satsar Billes på en HP Indigo 7eco som trycker med fem färgverk. Den byggs på med en In-Line Bourg Booklet Maker från C.P. Bourg för digital efterbehandling. Tillsammans med sjufärgspressen HP Indigo 7900 som finns i den digitala avdelningen sedan tidigare får de två tryckmaskiner med påkopplad broschyrhäftning.
– Vi behöver ha två inlinehäft för att hinna med de höga volymerna vi har.
Tryck med tre färger
I den nya generationen HP Indigo-pressar finns en förbättrad EPM-funktion, Enhanced Productivity Mode. EPM innebär att man trycker med tre färger i stället för fyra, CMY. Syftet är att ge tryckerier en både snabbare och mer kostnadseffektiv produktion. Niklas Bille säger att de tidigare inte har tryckt med bara CMY-färger så mycket eftersom passningen lämnade mer att önska, framför allt när det kom till att trycka svarta texter. Men nu med den nya Gripper-to-Gripper-lösningen kan de få anledning att tänka om. Huruvida de kommer att köra tre färger är något som kommer att utvärderas under hösten i samarbete med kunderna.
– Den konkreta besparingen blir 25 procent på klickkostnaden. Vi kör många miljoner klick per månad så det blir hundratusentals kronor som kan sparas i månaden beroende på hur mycket vi kan styra över till CMY. Det får vi utvärdera de kommande månaderna. Men en sak är säker, vi vill absolut inte sänka kvaliteten, säger han och tillägger att han kan tänka sig att av omkring 20–30 procent av jobben de normalt brukar köra så kommer det inte gå att se någon skillnad över huvud taget.
– Jag ser också att vi kan få ett bra IT-stöd i HP:s programvaror som kan rekommendera oss vilka jobb som kan vara lämpliga EPM-jobb. Det ska bli intressant att se vilken hjälp vi kan få av programvarorna.
– 100K-maskinen kommer att ge oss en större output och kapacitet för oss att växa ytterligare i volym. Det är också lägre kostnad per tryckt ark i 100K-maskinen än vad vi har haft tidigare. Så investeringen finansierar sig genom högre kapacitet och eventuellt visst EPM-tryck, och i grund och botten ett lägre klickpris.
Rörliga kostnader högre med inkjet
Niklas Bille säger att innan de valde HP Indigo så utvärderade de även andra tänkbara maskinalternativ, bland annat den senaste inkjet-tekniken. Han trodde själv att nästa investering skulle bli en sådan maskin. Kalkylen de gjorde, ett representativt urval på ett 20-tal vanliga tryckjobb de kör, visade dock att det inte blev en billigare produktion och att inkjet än så länge står inför många utmaningar. Den rörliga kostnaden blev högre på stor andel av jobben med en motsvarande inkjet-maskin.
– Vi kom fram till att vi hade sparat pengar på max 25 procent i våra ordervolymer med inkjet. Men 75 procent av alla jobb vi kör i vår Indigo-avdelning har så pass stor färgtäckning. Då hade det inte blivit billigare med inkjet för där betalar man ju för färgen, istället för klick per ark som går igenom HP-indigomaskinerna.
Tryckutbudet hos Billes är indelat i fyra avdelningar. De har offset i arkformatet 70/100 och offset i storformat för att göra utomhusreklam och butikskampanjer. Vidare har de en digital storformatsavdelnibng med ett flertal rull- och arkmaskiner som bearbetar diverse olika material. Den fjärde, HP Indigo-avdelningen, är den som har gått bäst under hela pandemin.
– Vi ser att jobbmixen, digitaltryck kontra offset, flyttas. Digitaltrycket är också mer effektivt med tanke på inlinehäftningen. Senaste åren har vi lagt fler upplagor där, exempelvis broschyrer, för att det blir väldigt effektivt att trycka och köra efterbehandlingen inline och på så sätt få ut helt färdiga produkter.
– Om vi för några år sedan körde upp till 200 till 300 exemplar digitalt och allt annat över det i offset, så är vi idag uppe i tusen eller ett par tusen exemplar på vissa häftade jobb. Det är helt enkelt för att det går snabbare och blir lönsammare att trycka det digitalt, säger han och tillägger att efterfrågan på variabeltryck och adresseringen också blir bidragande.
[metaslider id=”216027″]
Ytterligare kliv för miljön
Sedan 2011 kallar Billes sig för ett klimatneutralt tryckeri.
– Vi analyserade alla våra CO2-utsläpp redan för tio år sedan och klimatkompenserade genom att köpa kompensationsandelar via olika organisationer.
Det senaste året har tryckeriet gått steget längre och börjat inkludera alla varuinköp och frakter i beräkningarna av företagets CO2 utsläpp. Till exempel varuinköp som papper, färg och tryckplåtar. Och alla inköpta frakter.
– Vi kompenserar nu även fullt ut för alla våra insatsvaror i allt vi producerar. Vi tycker att vi nu med ännu större stolthet kan kalla oss ett klimatneutralt tryckeri. Nu är det inte bara våra egengenererade utsläpp det gäller utan även alla insatsvaror, och frakter.
Miljöarbetet innebär att de framgent väljer sina leverantörer med omsorg.
– VI kommer att ställa väsentligt högre krav på våra leverantörer framöver att de redovisar sina produkters miljöpåverkan, inte bara CO2-utsläpp, utan ur flera olika aspekter. Där kommer vi att vara väldigt mycket mer krävande, säger han och tillägger att han skulle bli förvånad om inte alla leverantörer till den grafiska branschen, bara inom något eller några år, landar i ett beslut att ta sitt ansvar för det de själva producerar eller säljer. Samt att de kommer klimatkompensera sina produkters genererade utsläpp och transporterna som deras leveranser innebär.
– Det är enlig mig den enda logiska lösningen på sikt, inom alla branscher.
Siktar mot 250 miljoner kronor
I bokslutet som stänger sista augusti räknar Niklas Bille med att omsättningen runt 190 miljoner kronor. Det kan jämföras med hur det såg ut innan pandemin då företaget omsatte 230 miljoner kronor tre år i rad. Han säger att de ser en ljusning i den rådande pandemin och att kunder som länge legat i stiltje har börjat lägga beställningar igen. Planen för att nå kommande årens affärsmål är att anställa ytterligare 2–3 säljare för att attrahera fler kunder.
– Målet är att först nå tillbaka till nivån vi hade innan pandemin, 230 miljoner, och därefter är målet att nå 250 miljoner i omsättning. Förhoppningsvis inom 3–4 år, säger Niklas Bille.