”Vi har utvecklat förpackningstrycket till en hög nivå”

Magnus Johansson, vd för Mixi Print, berättar om senaste årens satsningar på förpackningstrycket med ett nytt lager och en ny offsetpress. Foto: Claes Nordström

Offsettryck av konst-och fotoböcker och andra klammerhäftade produkter regerar i Olofström. Men det är legotryck av förpackningar som nått nya höjder på senare år.
– Det är en bra mix vi har, konstaterar Magnus Johansson, vd för Mixi Print.

I september 2019 tog Magnus Johansson över vd-stolen hos Mixi Print i Olofström. Hans far Sven-Eric startade Mixi Print 1982 och har fortfarande en aktiv roll i företaget . Generationsväxlingen tog vid ett halvår innan coronapandemin lamslog industrin och samhället i stort några månader.

– Det har varit en berg- och dalbana i och med corona, men vi har klarat oss relativt bra 2020 jämfört med 2019. En jämförelse mellan helåren så tappade vi 10 procent. Marknaden gick ner 20 procent så där ligger vi lite bättre till, säger Magnus Johansson som kan familjeföretaget utan och innan.

Från att ha jobbat extra som ung under skoltiden har Magnus jobbat i företaget drygt tio år innan han blev vd.

Färgrika konst- och fotoböcker

Mixi Print är ett renodlat offsettryckeri. Ett normalår omsätter företaget omkring 25 miljoner kronor. Böcker med högkvalitativt tryck står för cirka en femtedel.

– Vi producerar mycket böcker med färg i. På så sätt har många konstnärer, formgivare och museer hittat oss för att få hjälp med konst- och fotoböcker. Vi hjälper kunder med färgjustering och rastrering, för att det skall bli samma kvalité och originallikt, säger han och tillägger att det inte är ovanligt att dessa kunder vill stå bredvid tryckpressen när böckerna trycks.

 

 

Två Manroland-pressar i 70/100-formatet, en med fyrfärg och en med fem färger och vattenlackverk, är företagets arbetshästar på trycksidan. För produkter som skall klammerhäftas har Mixi Print en modern utrustning med stor kapacitet.

– Fyra personer arbetar i bokbinderiet och gör allt utom limbindningar. Vi tar hjälp av Förlagshuset Nordens Grafiska i Malmö när det är hårda böcker som ska göras.

La grunden 2016

Mixi Print lade grunden 2016 för att börja trycka förpackningar. Då investerades det i en femfärgs offsetpress med vattenlack. Magnus Johansson säger att satsningen blev väldigt uppskattad av flera kartongfabriker vilket gjorde att de blev trångbodda. Lösningen blev att de köpte granntomten och byggde ett lager och logistikcenter på 1 000 kvadratmeter.

– När man trycker förpackning så är det skrymmande, förklarar han.

Beslutet att flytta lagret har enligt Magnus Johansson gett dem en effektiv maskinpark med två trycklinjer och avdelningar för prepress och efterbearbetning.

GL Tryck i Kristianstad förvärvades 2016 och i samband med detta flyttades produktionen över till Olofström med fyra anställda.

–Mixi Print har personal med gedigen erfarenhet och stor kunskap, vilket gör oss till en väl sammansatt grupp med korta ledtider.

I snart två år har de använt Summa Kalkylsystems affärssystem för att kunna ha kontroll på hela produktionskedjan.

– Vi har fått en helt annan kontroll vad produkterna finns i produktionen. Vi kan följa ett jobb, vilken avdelning det finns på, vad som ligger för tryck och vad som har tryckts. Från offert till kundreskontra.  Därmed får vi en annan uppföljning av efterkalkylen, vilket är mycket viktigt.

25 procent inom förpackning

Magnus Johansson ser att förpackningstrycket är växande. Uppåt 25 procent av allt tryck hos Mixi Print är inom förpackning och med maskinparken de har i dag skulle de även klara en ökad efterfrågan.

– Det är en stabil bas vi har med förpackningar. Vi kör ren legotryckning. Ingen efterbehandling. I så fall skulle jag få konkurrera med mina kunder. Det ska man inte göra.

– Vi har utvecklat förpackningstrycket till en hög nivå. Och där kommer vi ligga för stunden.

 

 

Trenden hos många varumärkesägare i dag –att fasa ut plast och ersätta med wellpapp eller kartong  har också varit till draghjälp.

–  Vi trycker produkter nu som jag vet gick i plastförpackningar tidigare men nu har blivit omlagda till att gå i pappersförpackningar. Papper förmultnar, går att återvinna och är bättre för miljön än vad plasten är.

Medelupplagor runt 5 000

Med de två offsetpressarna i 70/100-formatet får de också andra tryckerier som kunder.

– Vi har tryckerikunder som själva har SRA3-formatet. De vänder sig till oss när de behöver större format.

Magnus Johansson är övertygad om att offsettekniken och inte digitaltekniken fortsatt kommer att vara kärnan hos Mixi Print.

–Vi har en medelupplaga på 4 500–5 000 exemplar så den är rätt hög. Det går fortfarande att trycka billigare med offset.

Magnus Johansson framför lagret som byggdes för runt fem år sedan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: