”Återhämtningen sker snabbt nu”

Online video är den kategori som ökar mest, inte bara under augusti månad utan även ackumulerat under året. Foto: Pixabay

Mediebyråbarometern för augusti 2021 har nu släppts. Siffrorna visar att medieinvesteringarna som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar ökade med 4,6 procent, jämfört med samma period förra året. Mest positivt ser det ut för online video medan direktreklam/annonsblad fortsätter att tappa.

Upphämtningen efter det tuffa pandemiåret 2020 ser ut att fortsätta och flera mediekategorier uppvisar positiv tillväxt. De som ökar mest är bio, sök, online video, utomhus/trafikreklam, sociala medier, populärpress, radio och online display. Den kategori som gått bäst hittills i år är online video med 35,9 procent upp.

– För sjätte månaden i rad ökar medieinvesteringarna, i augusti med 4,6 procent. Ackumulerat, hittills i år, ligger ökningen på 13,2 procent. Augusti blev, återigen, de digitala kanalernas månad och totalt ökade de digitala köpen med 11 procent – drivet av online video och sociala medier. Marknaden är ännu inte fullt återhämtad efter pandemin – nuvarande omsättning ligger 12 procent under noteringen 2019. Kommande månader kommer att bli mycket spännande att följa, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Kämpigt för direktreklamen

Den kategori som har det tuffast är DR/annonsreklam som tappar 37,9 procent jämfört med samma månad förra året. Även när man tittar på det ackumulerade resultatet hittills i år är det en kategorin som backar mest med 34,5 procent.

Totalt förmedlades under augusti månad nästan 1,1 miljarder kronor. Överlag ser det betydligt ljusare ut i år jämfört med förra året.

– Annonsmarknadens återhämtning sker snabbt nu, rekylen från 2020 är mycket stark. Utomhusbolagen, som hade ett mycket tufft 2020, har stor orderingång under hösten, TV-stationerna är ofta slutsålda, radionätverken rapporterar stark efterfrågan och slutsålda veckor. Vi ser också att budpriserna digitalt stiger. En full återhämtning till nivåerna som gällde före pandemin kan ske snabbare än förväntat, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Plastexperten: Tunt underlag för gröna påståenden

Emma Strömberg är plastexpert på oberoende forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet AB och docent i polymera material. Hon har tittat på om det gjorts någon specifik forskning på pvc-vinyler eller pvc-fria alternativ, men det visar sig att det är knapert med forskningsrapporter om detta.

Publicerat av: 

Återförsäljarna: ”Något slutkunderna vill ha”

Pvc är sedan länge ett populärt material för olika typer av vinyler, bland annat på grund av sin långa hållbarhet och sitt pris. På senare år har det kommit fler och fler produkter utan pvc, med varierande kvalitet och hållbarhet. Hos återförsäljarna märks efterfrågan på pvc-fritt tydligt.

Publicerat av: 

Kalmar Kuvert satsar på bredd i produktfloran

Ryggraden för mellanledsleverantören Kalmar Kuvert är som namnet lyder – tillverkning av specialkuvert från ark. Men annat i tryckväg ska också hållas ajour. Ett nytt Duplo-system för att klamra och plocka både offset- och digitaltryckta ark går nu med hög beläggning. Det gör också en maskin för att skära, biga och perforera visitkort och förpackningar.

Publicerat av: 

Digitala volymer växer som aldrig förr hos Billes

Tryckvolymerna har under flera månader sista året nått nya rekordhöjder hos Billes tryckeri i Mölndal trots pandemin. Nu byter de ut två av sina tre HP Indigo-maskiner för att få ännu mer tryckkapacitet. Vd:n Niklas Bille förklarar kalkylen bakom investeringen och varför de valt att fortsätta med HP Indigo istället för inkjet-tekniken.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]