Hot Screen i Fjärås utanför Kungsbacka är ett av Sveriges mest lönsamma tryckerier. De senaste åren har företaget haft en årlig tillväxt på 15–20 procent, en utveckling som ledningen tror kommer att fortsätta. Under oktober månad installeras den åttonde produktionslinjen – och fler väntar.
Sedan Fredrik Skanselid tog över som ägare och vd 2014 har boksluten visat på tillväxt varje år. I år kommer Hot Screen troligen landa på en tredubblad omsättning jämfört med 2014. Inför 2020 var budgeten satt till 107 miljoner kronor. Det var innan en global pandemi lamslog världen, men trots det blev utfallet 102 miljoner kronor.
– Vi är ödmjuka inför det faktum att pandemin kom emellan och att vi gör ett så bra resultat trots det. Vi är glada över att vi inte behövde permittera personalen, säger Fredrik Skanselid.
Företaget förberedde permitteringar förra sommaren efter en trög senvår och den kvarvarande personalen sysselsatte sig med bland annat lagerinventering, service och underhåll. Men knappt hann man dra i nödbromsen innan personalen istället fick jobba övertid för att hinna med. Så permitteringspengarna betalades tillbaka och produktionen kunde ånga på igen.
– Vi hade klarat budgeten om vi inte hade haft ett tapp under våren 2020, säger försäljnings- och marknadschefen Fredrik Axelsson.
Vill elektrifiera fler produkter
Hittills i år har det också varit uppåt och bolaget räknar med en tillväxt på åtminstone 20 procent i år, vilket i faktiska siffror innebär en omsättning på runt 130 miljoner kronor.
Vägen dit har präglats av flera stora förändringar. Bland annat har man byggt upp en säljorganisation med fem anställda, satt upp en webbshop som numera tar runt 60 procent av beställningarna samt utvecklat egna produkter. Det har även gjorts satsningar på certifieringar som till exempel ISO 9001/14 001 och Oeko-Tex.
– Vi har flera stora koncerner som kunder och för dem är det viktigt att vi kan dokumentera att vi står för kvalitet och miljötänk, säger Fredrik Skanselid.
– Det ger ett bra rykte som i sin tur kan generera nya kunder. Årligen tillkommer cirka 200 nya kunder, säger Fredrik Axelsson.
Utvecklingen av nya egna värmetransfers och värmepressar innebär också ett tillskott i kassan. Lanseringen av FLEX Heat Transfer 2017 innebar att enbart denna produkt gick från noll till 20 procent av företagets omsättning. Nyligen släpptes Hot 1000 E, en eldriven instegsmaskin för kunder som tidigare jobbat med så kallade ”handjagare”. Nu tittar man på att elektrifiera flera av företagets maskiner.
Växa på andra marknader
För två år sedan flyttade Hot Screen in i nya lokaler och utökade ytan från 1300 till 4000 kvadratmeter. I januari 2020 utökades golvytan med ytterligare 4000 kvadratmeter. Tidigare i år installerades produktionslinje nummer sju och i oktober ska linje åtta vara på plats.
– Vi har redan börjat titta på när vi kan lägga till en nionde linje. Vi är väldigt nöjda med att vi har kommit så här långt, det trodde vi aldrig i mars 2020, säger Fredrik Skanselid.
I produktionen jobbar man tvåskift, mellan klockan 06 och 23, och personalen utökas ständigt. I snitt har mellan fem och sju personer anställts årligen de senaste sex åren.
För att kunna växa ytterligare har Hot Screen börjat snegla på andra branscher och marknader. Företaget har sedan 2017 ett dotterbolag i Finland och är även etablerat i Norge med planer på att öppna ett fysiskt kontor även där inom kort. Tyskland är en annan intressant marknad.
– Tack vare att vi har stora koncerner som kunder så kan vi följa med dem när de expanderar, säger Fredrik Skanselid.
Utrymme för ytterligare expansion
Totalt finns det plats för 13 produktionslinjer med fyra CTS-maskiner och fyra tvättmaskiner. Vid full kapacitet skulle omsättningen kunna landa på 350–360 miljoner kronor.
Hur snart kan Hot Screen nå dit?
– Inom fem–sex år skulle jag tro, så säg 2028. Våra medarbetare är vår största tillgång på den här resan. Alla vill verkligen framåt och kommer med bra idéer för hur vi ska utvecklas på bästa sätt, säger Fredrik Skanselid.