Print Next blickar framåt

Ola Karlsson,delägare i Grafkom, ser fram emot möten och nätverkande under Print Next. Foto: David Linnér

28 oktober är det dags för heldagseventet Print Next. Fokus blir tre ämnen – hållbarhet, affärsutveckling samt en framtidsspaning om det ekonomiska läget efter pandemin.
– Det blir en dag full av inspiration om hur du kan utveckla ditt bolag, säger Ola Karlsson, delägare i nätverket Grafkom.

Tolv talare är inbokade till Print Next den 28 oktober. Arrangörerna bakom är nätverket Grafkom tillsammans med grafiska föreningen Nopa och Grafiska Företagen. Det är tredje året heldagseventet genomförs i fysisk form. Glädjande, enligt Ola Karlsson, delägare i nätverket Grafkom.

– Det är spännande för det är första gången vi ses igen på lång tid och får chans att träffas igen. Det finns ett enormt sug hos våra medlemmar att träffas, göra affärer och lära sig nya saker.

Ola Karlsson säger att ämnena till dagen har valts med omsorg. Mycket handlar om det som är i ropet just nu – att blicka framåt efter covid, hållbarhetsfrågor, affärsutveckling och konjunkturläget.

– Det handlar mycket om hur man ska positionera sig i branschen i en ny verklighet som det faktiskt är.

Vill inspirera besökarna

Totalt tolv experter kommer att gå upp på scenen och dela med sig av sina kunskaper under dagen. Arrangemanget leds av moderatorn Jon Forsell.

– Syftet är att inspirera de som är där och få dem att tänka själva kring hur de kan anpassa sina business kring det här.

Alla talare är spikade till Print Next, 28 oktober. Foto: Pressbilder/Kollage

Dagen startar med Susanna Spector, chefsanalytiker på Nordea Markets. Hon kommer att hålla en genomgång kring det ekonomiska läget och konjunkturutvecklingen i samhället. Det blir också ett fokus på samhället i stort och en titt på medieutvecklingen med Madeleine Thor, vd för Institutet för reklam och mediestatistik (IRM) samt kommunikationsexperten Mats Rönne från Pyramid Communication som kommer att prata om vilka förändringar som sker i medielandskapet.

Representant från skylttillverkare

För att ta ett grepp om hållbarhetsfrågorna talar Ulrika Rosén från Skyltmax, Håvard Grjotheim på Scandbook samt Roy Jensrud från det norska storförlaget Cappelen Damm. Ola Karlsson säger att ett annat hett ämne just nu är strukturomvandlingen som sker i branschen. Förändringen och behovet av att utveckla branschen var stor redan före pandemin och har stärkts under det senaste året också.

Från den växande koncernen Scandinavian Printing Group, som i sin tur ägs av tyska Onlineprinters, kommer Esben Mols Kabell till Print Next.

– Han kommer att prata kring konsolideringen i Norden och Europa och hur man kan tänka som grafisk företagare i förhållande till det här. Den tredje programpunkten 28 oktober är affärsutveckling. David André på distributionsbolaget 21grams kommer att tala om hur värdet på det tryckta mediet kan öka genom nya tjänster.

Robotar och automation

Från Robot Norge, som samarbetar med ABB, berättar Cecilie R Milenkovic bland annat om ett kundcase de gjort. En installation av en stor robotlösning hos Ålgård Offset.

– Hon kommer att prata om möjligheterna med automatisering och robotar inom just den grafiska branschen. Hon är en av få som har stor erfarenhet av detta. Dagen blir också ett ypperligt tillfälle att få chans att träffa kollegor i branschen:

– Det som sker utanför scenen är kanske ännu viktigare i tider som dessa – att få träffa kollegor i branschen, nätverka och göra affärer. Evenemanget genomförs den 28 oktober på Royal Park Hotell i Frösundavik, Stockholm:

– Vi har en lokal för 500 personer och vi kommer att ta in max 250, säger Ola Karlsson.

Fotnot: Mer information finns på Grafkoms sajt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: