Print Next blickar framåt

PUBLICERAD: 2 oktober 2021
UPPDATERAD: 14 november
Ola Karlsson,delägare i Grafkom, ser fram emot möten och nätverkande under Print Next. Foto: David Linnér

28 oktober är det dags för heldagseventet Print Next. Fokus blir tre ämnen – hållbarhet, affärsutveckling samt en framtidsspaning om det ekonomiska läget efter pandemin.
– Det blir en dag full av inspiration om hur du kan utveckla ditt bolag, säger Ola Karlsson, delägare i nätverket Grafkom.

Tolv talare är inbokade till Print Next den 28 oktober. Arrangörerna bakom är nätverket Grafkom tillsammans med grafiska föreningen Nopa och Grafiska Företagen. Det är tredje året heldagseventet genomförs i fysisk form. Glädjande, enligt Ola Karlsson, delägare i nätverket Grafkom.

– Det är spännande för det är första gången vi ses igen på lång tid och får chans att träffas igen. Det finns ett enormt sug hos våra medlemmar att träffas, göra affärer och lära sig nya saker.

Ola Karlsson säger att ämnena till dagen har valts med omsorg. Mycket handlar om det som är i ropet just nu – att blicka framåt efter covid, hållbarhetsfrågor, affärsutveckling och konjunkturläget.

– Det handlar mycket om hur man ska positionera sig i branschen i en ny verklighet som det faktiskt är.

Vill inspirera besökarna

Totalt tolv experter kommer att gå upp på scenen och dela med sig av sina kunskaper under dagen. Arrangemanget leds av moderatorn Jon Forsell.

– Syftet är att inspirera de som är där och få dem att tänka själva kring hur de kan anpassa sina business kring det här.

Alla talare är spikade till Print Next, 28 oktober. Foto: Pressbilder/Kollage

Dagen startar med Susanna Spector, chefsanalytiker på Nordea Markets. Hon kommer att hålla en genomgång kring det ekonomiska läget och konjunkturutvecklingen i samhället. Det blir också ett fokus på samhället i stort och en titt på medieutvecklingen med Madeleine Thor, vd för Institutet för reklam och mediestatistik (IRM) samt kommunikationsexperten Mats Rönne från Pyramid Communication som kommer att prata om vilka förändringar som sker i medielandskapet.

Representant från skylttillverkare

För att ta ett grepp om hållbarhetsfrågorna talar Ulrika Rosén från Skyltmax, Håvard Grjotheim på Scandbook samt Roy Jensrud från det norska storförlaget Cappelen Damm. Ola Karlsson säger att ett annat hett ämne just nu är strukturomvandlingen som sker i branschen. Förändringen och behovet av att utveckla branschen var stor redan före pandemin och har stärkts under det senaste året också.

Från den växande koncernen Scandinavian Printing Group, som i sin tur ägs av tyska Onlineprinters, kommer Esben Mols Kabell till Print Next.

– Han kommer att prata kring konsolideringen i Norden och Europa och hur man kan tänka som grafisk företagare i förhållande till det här. Den tredje programpunkten 28 oktober är affärsutveckling. David André på distributionsbolaget 21grams kommer att tala om hur värdet på det tryckta mediet kan öka genom nya tjänster.

Robotar och automation

Från Robot Norge, som samarbetar med ABB, berättar Cecilie R Milenkovic bland annat om ett kundcase de gjort. En installation av en stor robotlösning hos Ålgård Offset.

– Hon kommer att prata om möjligheterna med automatisering och robotar inom just den grafiska branschen. Hon är en av få som har stor erfarenhet av detta. Dagen blir också ett ypperligt tillfälle att få chans att träffa kollegor i branschen:

– Det som sker utanför scenen är kanske ännu viktigare i tider som dessa – att få träffa kollegor i branschen, nätverka och göra affärer. Evenemanget genomförs den 28 oktober på Royal Park Hotell i Frösundavik, Stockholm:

– Vi har en lokal för 500 personer och vi kommer att ta in max 250, säger Ola Karlsson.

Fotnot: Mer information finns på Grafkoms sajt.

Läs vidare

Vinnarna klara i folietävling

Den årliga Hexis-fototävlingen fick in fler än 450 bidrag. Nu har vinnarna utsetts.
Hexis_collage_1

Så ser framtiden ut för Agfas offsetdel

Agfa har tidigare meddelat att de har för avsikt att sälja sin offsetdivision till kapitalfonden Aurelius Group. På en presskonferens förklarade de tillsammans med ett antal inbjudna specialister vad de tänker om framtiden.
agfa_value_01

Lyxprodukter inspirerade till ny pappersserie

För att kunna möta efterfrågan på högkvalitativt, färgat papper till lyxförpackningar så har Lessebo Paper lanserat en ny produktlinje vid namn Lessebo Colours.
Lessebo paper

Färskt nummer av Sign&Print

Ett nytt nummer av Sign&Print landar i brevlådorna i dagarna. Den här gången bjuds det på extra mycket läsning om olika efterbehandlingslösningar.
Signprint566

Senaste nytt

Stockholmstryckeri växlar upp

US-AB lägger i en högre växel med ett fullutrustat broschyrhäftsystem från Plockmatic och satsar samtidigt på att bredda erbjudandet med en e-handelsplattform för profiltrycksaker.
Usab3

Vinnarna klara i folietävling

Den årliga Hexis-fototävlingen fick in fler än 450 bidrag. Nu har vinnarna utsetts.
Hexis_collage_1

Spandex satsar på pvc-fri folie

Med målet att det ska vara precis lika enkelt och billigt att välja pvc-fria som traditionella folier så lanserade Spandex i dagarna sin nya serie print- och skärfolier, ImagePerfect EverGreen.
Screenshot 2022-12-07 at 12.01.51

Servicefokus och försäljningsrekord i sikte

Återförsäljaren KA Olsson & Gems ser ut att stänga verksamhetsåret med de bästa försäljningssiffrorna någonsin, enligt försäljningschefen Emil Gillmor. Förklaringen beror delvis på ett uppsving på dekor­sidan. Samtidigt vässas produktportföljen ytterligare med fler nyheter för bilfolierare.
emil