Tar nästa steg i förpackningssatsning

PUBLICERAD: 7 oktober 2021
UPPDATERAD: 7 oktober
Nya digitalpressen Kodak ASCEND släpps i början av 2022. Foto: Pressbild

För två år sedan lanserade Kodak sex nya produkter vid ett stort släpp. Nu är det dags igen, den här gången lanseras fyra nyheter, framför allt nya digitalpressen Kodak ASCEND.

Produktnyheterna presenterades i samband med en digital presskonferens den 6 oktober. Huvudnumret var digitalpressen Kodak ASCEND som riktar sig till förpackningsindustrin och detaljhandeln, två växande marknader. Det är den första EP-pressen (electrophotographic) som är avsedd för utskrifter på tunga substrat upp till 762 micron med iögonfallande CMYK-färger och foliering i en enda körning. Den klarar längder upp till 122 centimeter och kan köra 7 200 A4-ark i timmen.

Kodak lovar att ASCEND ska vara mer flexibel än traditionella pressar och med högre produktivitet än flatbäddsskrivare med inkjet-system. Den använder miljövänliga KODACHROME dry inks, anpassade även till matförpackningar, och finns med 13 olika möjligheter till att förädla tryckta produkter.

– Det är en press för korta serier med produkter som ska stå ut, men utan att det är tidskrävande och komplext att trycka dem. Det här är en väldigt spännande nyhet, sammanfattar Jeff Perkins, ansvarig för digital print hos Kodak, släppet av den nya digitalpressen.

Kodak PROSPER Digital Varnish kan integreras med Kodak PROSPER S-series och Plus Imprinting Systems.
Vattenbaserat lack

Det är inte den enda maskinnyheten som presenterades. Även nya Kodak PROSPER Digital Varnish visades upp för världen för första gången. Denna efterbehandlingsmaskin erbjuder digital bestrykning av pappersbaserade förpackningar inline med vattenbaserat lack. Den kan användas till inomhusskyltar, falskartong och för kampanjmaterial till detaljhandeln i korta serier. Lacken ger, enligt Kodak, en varaktig matt finish.

Nya PROSPER Digital Varnish kan integreras med Kodak PROSPER S-series och Plus Imprinting Systems. Lacken appliceras bara på de ytor som krävs och det behövs inte några särskilda plåtar för att göra spotlack. Sammantaget ska detta vara ett mer kostnadseffektivt alternativ när det gäller såväl avfall och påverkan på miljön, jämfört med traditionella metoder. Det vattenbaserade alternativet är mer miljövänligt än bestrykningar med solvent och uv.

Molnbaserat MIS-system

På mjukvarusidan presenterades Kodak PRINERGY On Demand Access, ett molnbaserat MIS-system som riktar sig även till små och medelstora tryckföretag som vill automatisera sitt flöde i större utsträckning. En skalbar produkt som erbjuder full anslutning till digitala pressar och säkerhet genom Microsoft Azure. PRINENERGY On Demand Access omfattar kvalitetskontroll i preflight, färghantering, filhantering, backup och styrning.

– Vår utmaning var att ta fram en lösning där företagen kan flytta sina data upp i molnet, utan att det blir för stora kostnader. Och det har vi gjort med Kodak PRINERGY On Demand Access, säger Todd Bigger, ansvarig för mjukvara hos Kodak.

 

En förbättrad Mobile CTP Control App ska ge färre driftstopp.
Uppdaterad version av app

Kodak presenterade även en förbättrad Mobile CTP Control App för en mer effektiv tillverkning av plåtar. Den uppdaterade versionen har fler kontroll- och övervakningsfunktioner för upp till tio enheter. Detta ska minska behovet av personal på plats för att hantera jobb som står i kö, statusuppdateringar och på så sätt minska antalet driftstopp. Appen ger tillgång till såväl realtidsdata som historiska data.

”Starkare än på många år”

Vd:n Jim Continenza medverkade också under presskonferensen för att berätta lite om statusen för Kodak som företag.

– I dag står vi starkare ekonomiskt än vi har gjort på många år. Och det är jag väldigt stolt över, för det har inte varit en lätt resa, säger Jim Continenza.

Under senare år har det bland annat gjorts en omorganisation och det har satsats mycket på innovation. En utveckling som ska fortsätta, bland annat genom vidareutveckling av Kodaks processfria plåtar Sonora X.

– Vårt engagemang ligger inom print, det är i vårt dna, säger säger Jim Continenza.

Hjälpa kunder i skiftande bransch

Fokus under omorganisationen har varit att utgå från kunden.

– Vi har frågat våra kunder vad som krävs för att de ska bli framgångsrika. Vår uppgift är att hjälpa dem att anpassa sig i en skiftande bransch, berättar Jeff Zellmer, ansvarig för försäljning och strategi.

Kodak ASCEND kommer att finnas tillgänglig i Nordamerika, Storbritannien och Europa under kvartal två 2022 och Kodak PROSPER Digital Varnish är ute på marknaden i slutet av 2021. Kodak PRINERGY On Demand Access släpps i början av 2022. Kodak Mobile CTP Control App är redan nu tillgänglig i hela världen och kan laddas ner med både Android och iOS.

Läs vidare

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Summa släpper ny version av mjukvara för flatbäddsskärare

Nu kommer en ny version av programmet Go Produce Flatbed Edition 3.0 som är skräddarsytt för skärmaskiner av flatbäddsmodell i F-serien.
_DSC0105

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)