De talar på Oslo-mässans kreativa scen

Ett fullspäckat seminarieprogram rullar under båda dagarna av Sign, Print & Promotion-mässan i Oslo. Foto: Pressbild/Kollage

Föredragen under Sign, Print & Promotion-mässan i Oslo, 20–21 oktober, har tagit form. Besökarna kommer bland annat få höra om konsten att skapa mönster för digitaltryckt textil, hur man går från konceptidé till ny varumärkesdesign, digitaltryck av tapeter samt effektvärdet av tryckt och digital reklam.

Wenche Lyche. Foto: Pressbild

Under Sign, Print & Promotion-mässan 20–21 oktober duggar det tätt mellan utställare och produktnyheter. Över hundra produkt- och maskinnyheter visas för första gången i Norge, och det bjuds även på ett antal världspremiärer. Men det finns också annat man kan varva med på mässan. Under två dagar bjuds det på ett seminarieprogram som besökarna kan lyssna till.

Mönster för digitaltryckt textil

Den första mässdagen håller Wenche Lyche en föreläsning med titeln ”Konsten att utveckla mönster för digitaltryckta textilier”. Wenche Lyche är kunnig inom design och textilier. Hon arbetar för närvarande vid Institutionen för produktdesign på Oslo Met, ansvarig för textilavdelningen. Hon undervisar även på Konsthögskolan i Tallinn.

Senior Designer Gaute Tenold Aase. Foto: Calle Huth

Under mässans andra dag föreläser seniordesigner Gaute Tenold Aase om Snøhettas arbete utvecklat ett nytt varumärke och visuell identitet för NSB, det norska dotterbolaget till SJ som bytt namn till Vy. Målet under skapandet av det nya Vy-varumärket var att förena alla aspekter av kollektivtrafiken under ett gemensamt varumärke som bättre förmedlar företagets nya identitet.

Värdet av tryckt marknadsföring

Gunn Anita Bendixsen och Børre Jensen från Posten Norge kommer att prata om effektmätning av tryckt och digital marknadsföring. Det blir också en föreläsning om digitaltryckta tapeter och väggdekorer med Per Larsson, försäljningsansvarig inom Graphic Arts hos Xeikon Scandinavia.

Gunn Anita Bendixsen och Børre Jensen, Posten Norge, kommer till mässan för att prata om värdet av tryckt och digital marknadsföring.

I flera föredrag under de två dagarna ger Eva Torstensrud hos IGM också tips och genomgångar i bland annat Adobe-programmen Indesign och Illustrator.

Framtidsvision för mässan

Hur kommer Sign, Print & Promotion-mässan i Oslo se ut om några år? Även detta blir det en föreläsning om när Sign&Prints chefredaktör Peter Ollén berättar om visionen för mässan.

Sign, Print &. Promotion-mässan arrangeras på X Meeting Point, Hellerudsletta, beläget mitt emellan flygplatsen Gardermoen och Oslo centrum. Det är gratis att anmäla sig till mässan. Alla programpunkter och hålltider finns på mässajten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *