De talar på Oslo-mässans kreativa scen

PUBLICERAD: 11 oktober 2021
UPPDATERAD: 11 oktober
Ett fullspäckat seminarieprogram rullar under båda dagarna av Sign, Print & Promotion-mässan i Oslo. Foto: Pressbild/Kollage

Föredragen under Sign, Print & Promotion-mässan i Oslo, 20–21 oktober, har tagit form. Besökarna kommer bland annat få höra om konsten att skapa mönster för digitaltryckt textil, hur man går från konceptidé till ny varumärkesdesign, digitaltryck av tapeter samt effektvärdet av tryckt och digital reklam.

Wenche Lyche. Foto: Pressbild

Under Sign, Print & Promotion-mässan 20–21 oktober duggar det tätt mellan utställare och produktnyheter. Över hundra produkt- och maskinnyheter visas för första gången i Norge, och det bjuds även på ett antal världspremiärer. Men det finns också annat man kan varva med på mässan. Under två dagar bjuds det på ett seminarieprogram som besökarna kan lyssna till.

Mönster för digitaltryckt textil

Den första mässdagen håller Wenche Lyche en föreläsning med titeln ”Konsten att utveckla mönster för digitaltryckta textilier”. Wenche Lyche är kunnig inom design och textilier. Hon arbetar för närvarande vid Institutionen för produktdesign på Oslo Met, ansvarig för textilavdelningen. Hon undervisar även på Konsthögskolan i Tallinn.

Senior Designer Gaute Tenold Aase. Foto: Calle Huth

Under mässans andra dag föreläser seniordesigner Gaute Tenold Aase om Snøhettas arbete utvecklat ett nytt varumärke och visuell identitet för NSB, det norska dotterbolaget till SJ som bytt namn till Vy. Målet under skapandet av det nya Vy-varumärket var att förena alla aspekter av kollektivtrafiken under ett gemensamt varumärke som bättre förmedlar företagets nya identitet.

Värdet av tryckt marknadsföring

Gunn Anita Bendixsen och Børre Jensen från Posten Norge kommer att prata om effektmätning av tryckt och digital marknadsföring. Det blir också en föreläsning om digitaltryckta tapeter och väggdekorer med Per Larsson, försäljningsansvarig inom Graphic Arts hos Xeikon Scandinavia.

Gunn Anita Bendixsen och Børre Jensen, Posten Norge, kommer till mässan för att prata om värdet av tryckt och digital marknadsföring.

I flera föredrag under de två dagarna ger Eva Torstensrud hos IGM också tips och genomgångar i bland annat Adobe-programmen Indesign och Illustrator.

Framtidsvision för mässan

Hur kommer Sign, Print & Promotion-mässan i Oslo se ut om några år? Även detta blir det en föreläsning om när Sign&Prints chefredaktör Peter Ollén berättar om visionen för mässan.

Sign, Print &. Promotion-mässan arrangeras på X Meeting Point, Hellerudsletta, beläget mitt emellan flygplatsen Gardermoen och Oslo centrum. Det är gratis att anmäla sig till mässan. Alla programpunkter och hålltider finns på mässajten.

Läs vidare

Öppet hus: Color Systems premiärvisar ny DTF

Den 26 september har Color Systems öppet hus. De kommer bland annat visa upp en ny DTF-skrivare som de redan hunnit sälja flera stycken av och storformatsskrivare från flera olika varumärken.
FotoJet---2024-09-20T150250.087

Ricoh avslöjar planerna för Drupa

Ricohs planer för Drupa 2024 är färdiga. Nu avslöjar tillverkaren vad besökarna har att vänta sig.
Ricoh-messe-2024

Signcom startar inspirerande evenemangsserie

Den grafiska återförsäljaren Signcom startar en serie med sammankomster för att inspirera skylt- print- och dekortillverkare till utveckling. Första temat handlar om hur UV-print kan revolutionera företagens arbete med fönsterdekor.
Simon-Nyman

Canon lanserar tonerpress: ”Höjer ribban för produktivitet”

En nykomling väntar i imagePRESS-familjen. Den arkmatade tonerpressen sätter enligt Canon en ny standard för produktionstryck. Maskinen skriver ut 100 sidor i minuten oavsett mediatyp och har flera automatiserade funktioner för att frigöra tid för operatören. Samtidigt har urvalet av utskriftsmaterial blivit bredare.
IMG_1502

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560