De talar på Oslo-mässans kreativa scen

PUBLICERAD: 11 oktober 2021
UPPDATERAD: 11 oktober
Ett fullspäckat seminarieprogram rullar under båda dagarna av Sign, Print & Promotion-mässan i Oslo. Foto: Pressbild/Kollage

Föredragen under Sign, Print & Promotion-mässan i Oslo, 20–21 oktober, har tagit form. Besökarna kommer bland annat få höra om konsten att skapa mönster för digitaltryckt textil, hur man går från konceptidé till ny varumärkesdesign, digitaltryck av tapeter samt effektvärdet av tryckt och digital reklam.

Wenche Lyche. Foto: Pressbild

Under Sign, Print & Promotion-mässan 20–21 oktober duggar det tätt mellan utställare och produktnyheter. Över hundra produkt- och maskinnyheter visas för första gången i Norge, och det bjuds även på ett antal världspremiärer. Men det finns också annat man kan varva med på mässan. Under två dagar bjuds det på ett seminarieprogram som besökarna kan lyssna till.

Mönster för digitaltryckt textil

Den första mässdagen håller Wenche Lyche en föreläsning med titeln ”Konsten att utveckla mönster för digitaltryckta textilier”. Wenche Lyche är kunnig inom design och textilier. Hon arbetar för närvarande vid Institutionen för produktdesign på Oslo Met, ansvarig för textilavdelningen. Hon undervisar även på Konsthögskolan i Tallinn.

Senior Designer Gaute Tenold Aase. Foto: Calle Huth

Under mässans andra dag föreläser seniordesigner Gaute Tenold Aase om Snøhettas arbete utvecklat ett nytt varumärke och visuell identitet för NSB, det norska dotterbolaget till SJ som bytt namn till Vy. Målet under skapandet av det nya Vy-varumärket var att förena alla aspekter av kollektivtrafiken under ett gemensamt varumärke som bättre förmedlar företagets nya identitet.

Värdet av tryckt marknadsföring

Gunn Anita Bendixsen och Børre Jensen från Posten Norge kommer att prata om effektmätning av tryckt och digital marknadsföring. Det blir också en föreläsning om digitaltryckta tapeter och väggdekorer med Per Larsson, försäljningsansvarig inom Graphic Arts hos Xeikon Scandinavia.

Gunn Anita Bendixsen och Børre Jensen, Posten Norge, kommer till mässan för att prata om värdet av tryckt och digital marknadsföring.

I flera föredrag under de två dagarna ger Eva Torstensrud hos IGM också tips och genomgångar i bland annat Adobe-programmen Indesign och Illustrator.

Framtidsvision för mässan

Hur kommer Sign, Print & Promotion-mässan i Oslo se ut om några år? Även detta blir det en föreläsning om när Sign&Prints chefredaktör Peter Ollén berättar om visionen för mässan.

Sign, Print &. Promotion-mässan arrangeras på X Meeting Point, Hellerudsletta, beläget mitt emellan flygplatsen Gardermoen och Oslo centrum. Det är gratis att anmäla sig till mässan. Alla programpunkter och hålltider finns på mässajten.

Läs vidare

Canon lanserar tonerpress: ”Höjer ribban för produktivitet”

En nykomling väntar i imagePRESS-familjen. Den arkmatade tonerpressen sätter enligt Canon en ny standard för produktionstryck. Maskinen skriver ut 100 sidor i minuten oavsett mediatyp och har flera automatiserade funktioner för att frigöra tid för operatören. Samtidigt har urvalet av utskriftsmaterial blivit bredare.
IMG_1502

Smarta system av aluminiumprofiler

Foga System showar loss på mässan med aluminiumprofilsystem för användning till områden som butiksinredning, mässor, utomhusreklam och industriella miljöer.
Foga4

Labelexpo flyttas fram till 2023

Den europeiska etikett- och förpackningsmässan Labelexpo Europe var planerad att genomföras 26–29 april i Bryssel. Nu meddelar arrangören att mässan flyttas fram till september 2023. Bristen på leveranser av komponenter och material i spåren av pandemin och den pågående situationen i Ukraina pekas ut som orsaker till att mässan flyttas fram.
labelexpo-3

Fespa Sweden höll höstmöte

Studiebesök, middag och socialt samkväm var på tapeten när branschföreningen Fespa Sweden fick möjlighet att träffas fysiskt igen.
DSC_0093

Senaste nytt

Stockholmstryckeri växlar upp

US-AB lägger i en högre växel med ett fullutrustat broschyrhäftsystem från Plockmatic och satsar samtidigt på att bredda erbjudandet med en e-handelsplattform för profiltrycksaker.
Usab3

Vinnarna klara i folietävling

Den årliga Hexis-fototävlingen fick in fler än 450 bidrag. Nu har vinnarna utsetts.
Hexis_collage_1

Spandex satsar på pvc-fri folie

Med målet att det ska vara precis lika enkelt och billigt att välja pvc-fria som traditionella folier så lanserade Spandex i dagarna sin nya serie print- och skärfolier, ImagePerfect EverGreen.
Screenshot 2022-12-07 at 12.01.51

Servicefokus och försäljningsrekord i sikte

Återförsäljaren KA Olsson & Gems ser ut att stänga verksamhetsåret med de bästa försäljningssiffrorna någonsin, enligt försäljningschefen Emil Gillmor. Förklaringen beror delvis på ett uppsving på dekor­sidan. Samtidigt vässas produktportföljen ytterligare med fler nyheter för bilfolierare.
emil