Färgguider för att digitaltrycka neonfärger

Fyra färgkartor ska hjälpa digitaltryckare att skapa neonfärger. Foto: Pressbild

Ricoh har tagit fram färgguider för att göra det enklare för användare att producera neonfärger i femfärgade digitalpressen Ricoh Pro C7200X. 1520 olika prover visar upp hur färger med neonegenskaper ser ut när de införlivas i en design.

Guiden bestående av fyra färgkartor med namnet Touch7 ger användare möjlighet att reproducera 1520 färger med neonegenskaper. Och det är med hjälp av Ricohs femfärgsskrivare Ricoh Pro C7200X som färgerna kan skapas.

Det sker i princip på två olika sätt. Genom att använda neongula och neonrosa SCR ersätts delar av den underliggande CMY med neontoner för att skapa ett renare och ljusare utbud av neonfärger. Neon Yellow och Neon Pink Overprint Guides används för att skriva ut tonern ovanpå CMY för att öka färgmättnaden. Guiden visar 1520 exempel på hur det kan se ut.

Öppnar för möjligheter

Enligt Richard Ainge, grundare och CTO för Touch7,  kan neonguiden öppna stora möjligheter för kreativa tryckare som vill erbjuda sina kunder nya visuellt kraftfulla lösningar.

– Alla färger i detta, världens första digitala neonfärgguider, använder en neon-toner för att ge ljusa, levande, kraftfulla resultat samt utökar färgspektrumet för Ricoh -skrivaren. De sträcker sig från djupmättade röda färger till subtila pastellfärger. Och produktionen av den femte färgformen är enkel och logisk.

”Enkelt att producera”

Eef de Ridder, vice president för Graphic Communications Group hos Ricoh Europe, tillägger:

– Färgguider har länge associerats med Pantone, men deras neon- och pastellfärgguider är inte lämpliga för digital produktion. Touch7-guiderna har 1 520 digitala färger och det är inte nödvändigt att blanda spotfärger. Det resulterar bara i felaktigheter, slöseri och extra kostnader. Med Touch7 -guiderna är det enkelt att producera ett visuellt imponerande och fängslande utskrivet resultat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: