Maskinaffär klar på Innovation Week

Det gjordes affärer under Heidelberg Innovation Week, 13–15 oktober. Heidelbergs svenska representanter Oscar Hugosson och Lars Lindberg flankerar Filip och Stig-Göran “Jojo” Ringqvist på Tellogruppen. Tryckeriet har investerat i Heidelbergs digitalpress Versafire EP och arbetsflödet Prinect. Foto: Claes Nordström

Tellogruppen investerar i Heidelbergs högvolymspress Versafire EP. Det blev helt klart på Heidelbergs kundevent Innovation Week. Företaget kommer framåt komplettera sitt offsettryck med bland annat digitaltryckta broschyrer i CMYK som görs med hjälp av efterbehandling inline från Plockmatic.

Familjeföretaget Tellogruppen i Söderköping har realiserat sina tankar på en ny digitalpress. Och när far och son från företaget, Stig-Göran “Jojo” och Filip Ringqvist, var plats på under Heidelbergs kundevent Innovation Week och i den nya utställningshallen i Wiesloch-Walldorf befäste de officiellt att det skulle bli fyrfärgspressen Versafire EP. För broschyrframställningen kompletterar företaget med efterbehandlingslösningar som levereras av Plockmatic. Filip Ringqvist, vd för Tellogruppen, förklarar anledningen till valet av högvolymsmaskin:

– Jag skulle säga att det är helhetslösningen med Bookletmakern för att öka vår produktivitet när det gäller broschyrframställningen och sådana saker.

Kan köra långa ark

Versafire EP skriver ut 135 A4-sidor i minuten (simplex), alternativt 4 500 A3-sidor i timmen, och hanterar papperstjocklekar upp till 470 gram per kvadratmeter. Det Tellogruppen har valt är en maskinkonfiguration med två pappersfack och en extra enhet med två fack till för longsheet. Totalt kan de processa fyra papperssorter. Plockmatics lösningar som kommer att kopplas på – en stacker, enhet för fyrkantsrygg, falsning, häftning och framkantsskärning –gör det möjligt att även köra fotoboksproduktion med liggande ark.

Får ut färdig produkt

Tonermaskinen, en investering på cirka 2,5 miljoner kronor, är tänkt att stödja företagets offsetproduktion i de mindre volymerna. Filip Ringqvist säger att de också sett tendenser över tid att volymerna blivit något lägre.

– Det är effektivare att köra i en sådan här maskin i och med att du framför allt får ut en färdig produkt.

– Offset och digitalt ligger så pass nära varandra nu så vi skulle nog kunna lägga över mer produktion i den här maskinen än vad vi gör i dag.

På den analoga sidan trycker företaget med uv-led. Tryckkvaliteten, offset jämfört med toner blir närmast likadan, enligt Ringqvist, och syftar på att teknikerna jobbar med färg som läggs på papperet och sedan härdas.

Investerar i workflow-mjukvara

Tellogruppen får även in mjukvarusystemet Prinect som kopplar samman alla tryckmaskiner i produktionen. Det har varit ett annat passande argument för valet av maskin och tillverkare:

– Det gör att vi kan koppla ihop vår digitala produktion med det med vår offsetproduktion så att de kommer närmare varandra, säger han och fortsätter:

– I ärlighetens namn finns det fler maskiner på marknaden som sköter den här typen av produktion, men helheten var viktig för oss med Heidelbergs mjukvara och hårdvara ihop.

Tellogruppen med 22 anställda omsatte 38 miljoner kronor i senaste bokslutet. Under hösten 2019 gick Norrköpings tryckeri i samman med Tellogruppen. Norrköpings Bildekor och Digitalprint har också blivit en del av företaget.

Ser ökad försäljning

Tellogruppen har ett brutet räkenskapsår. Kvartal ett som gick från 1 juli till sista september fick ett rejält uppsving:

– Om man ser från vårt pandemiår förra året så har vi haft en 40 procent ökning i vårt ordervärde. Det har verkligen vaknat till liv. Det är inte så mycket nya kunder utan det är våra befintliga kunder som har fått luft under vingarna igen, säger Filip Ringqvist och tillägger att många av kunderna är företag som återfinns inom besöksnäringen, vilka har fått lida mycket under pandemin. Men nu läggs alltså beställningarna igen på marknadsmaterial, informationsbroschyrer och andra trycksaker.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: