Robusta materialskivor för tryck

Tommy Andersson i Swedboards Fespa-monter. Foto: Anja Degerholm

Swedboard tillverkar olika typer av materialskivor för bland annat den grafiska industrin. 95 procent går på export. På Fespa visades rigida pappersbaserade material i olika tjocklekar. De kommer i bredare format än de flesta andra på marknaden, enligt Tommy Andersson, marknadsansvarig.

Swedboard ställde ut på Fespa-mässan i Amsterdam, 12–15 oktober, med olika materialprodukter i olika tjocklekar. Miljöriktiga material, enligt försäljnings- och marknadsansvarige Tommy Andersson.

– Vi gör dem på lite annorlunda sätt och bredare än de flesta andra. Vi kan göra dem upp till 2,5 meter i bredd. Pappersbaserade skivor brukar annars stanna vid 1,6 meter.

Rigida pappersmaterial

Mässbesökarna fick se det robusta och FSC-märkta materialet av papper, SB Fibre. Ett annat var SB Composite. Ett pappersbaserat lättviktsmaterial med tre procent polystyren som tillverkas i tjocklekarna 5 till 40 millimeter, enligt Tommy Andersson:

– Det är så lätt men fortfarande väldigt stabilt. Många använder det istället för stadur, Forex och pvc-material så det har blivit ett otroligt positivt mottagande för oss med det här.

– Vi ser en jättepositiv ökning av den här typen av material där man vill ändra från plaster och metall till mer miljöriktiga material, säger han och tillägger att materialskivorna även kan användas för utomhusbruk tack vare deras speciella ytskikt.

Det FSC-märkta robusta materialet av papper, SB Fibre. Foto: Claes Nordström

På vilket sätt sticker ni ut med era material jämfört med andra tillverkare?

– Det större formatet och att vi gör skivorna på ett lite annorlunda sätt. De är helt dammfria samt att de har ett speciellt ytskikt som gör att det är vattentåligt. Det spricker heller inte endera riktning. Vi använder samma ytskikt på alla våra material så oavsett vad man trycker så blir det samma tryckresultat.

Merparten exporteras

Företaget med säte och tillverkning i Katrineholm har distributörer i flera länder, exempelvis, Frankrike, England, Ryssland och Mellanöstern. I övriga Europa arbetar de med direktförsäljning mot kunderna. 95 procent av alla material som tillverkas går på export.

– Vi växer väldigt kraftigt.

I den grafiska industrin används materialskivorna för att trycka displayer, kampanjmaterial, sekundärförpackningar och mässmontrar. Men produkterna kommer också till användning inom helt andra områden.

– Vi jobbar också mycket mot övrig industri. Betongindustrin använder till exempel våra material som mallar. Istället för att använda trä så använder de våra pappersbaserade skivor för att hålla bort betongen i gjutningar, säger Tommy Andersson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: