Välbesökt norsk mässa

Maskinerna fick stanna hemma och istället var det applikationerna som fick spela huvudrollen i Canons monter under Sign, Print & Promotion-mässan. Foto: Anja Degerholm

Den 20–21 oktober var det dags för Sign, Print & Promotion-mässan på X Meeting Point Norway utanför Oslo. Det var en bra uppslutning med ett fyrtiotal utställare och närmare tusen unika besökare. Efter en lång tid utan fysiska mässor presenterades det många nyheter, och i montrar och gångar hördes positiva tongångar.

Hos återförsäljaren Signcom serverades flera nyheter i produktportföljen, bland annat tre skrivare från Epson. Som Epson SureColor F500, en instegsmodell för det lilla tryckeriet. Mer exklusiva solventskrivaren Epson SureColor S80600 stod längst fram i rampljuset.

– Den är ny hos oss men har varit en riktig storsäljare de senaste åren hos Epson, berättar Simon Nyman, produktchef på Signcom.

Dessutom visades resinskrivaren Epson SureColor R5000 och XY-skäraren Miura Plus från nya leverantören Flexa. Även tre gravyrmaskiner från Roland, för märkning av allt ifrån skyltar till vvs- eller elprodukter, fanns till beskådan i montern.

 

Simon Nyman, produktchef på Signcom, framför storsäljaren Epson SureColor S80600. Foto: Anja Degerholm

Frågat montörerna

I grannmontern hos Papyrus visade leverantören Arlon upp sin senaste kollektion av folier för car wrapping. Arlon har frågat montörerna vilka förbättringar de ville se i materialet – och tillverkat produkten utifrån det.

Nya wrapfolien PCC, Premium Colour Change, släpptes tidigare i år med 20 färger. Anders Joki, business development manager Nordic hos Arlon Graphics, berättar att en rad förbättringar gjorts.

– Framför allt när det gäller luftkanalssystemet som gjorts osynligt. Det innebär att resultatet ser ut mer som lack än folie, säger han.

 

I Papyrus monter under mässan visades den nya serien med wrapfolier upp in action. Foto: Anja Degerholm

Förpackningsprinter fångade intresse

I våras lanserade Konica Minolta PKG-675i, en kompakt inkjetmaskin för förpackningar i små serier. Den visades upp för första gången i Norge under mässan.

– Feedbacken har varit fantastisk. Jag blir överraskad om vi inte säljer ett par maskiner, säger Stein Bjertnes, säljchef Industrial Printing Norden.

PKG-675i är framtagen speciellt för att klara förstansat material eller wellpapp och kan köra upp till 1080 kvadratmeter per timme. Den klarar tjocklekar från 0,1 millimeter till 1,5 centimeter.

– Fördelarna är framför allt tryckkvaliteten och hastigheten. Vi tror mycket på den här maskinen, säger Mikael Pettersson, produktchef Industrial Printing Norden.

 

Mikael Pettersson och Stein Bjertnes tror PKG-675i har en ljus framtid. Foto: Anja Degerholm

Applikationerna i centrum

Canon kom helt utan maskiner, däremot hade företaget med sig en mängd exempel på applikationer som kan tryckas med Canons senaste maskiner Colorado 1630 och Arizona 135 GT.

– Primärt vill vi visa vad maskinen kan göra, inte själva maskinen i sig, förklarar Anton Strand från Canon Norge om utställningskonceptet.

Det är första gången som Canon gör något liknande och i montern finns alla tänkbara applikationer. Som en akrylskylt med två olika budskap, beroende på om den är belyst eller inte. Ett fotografi, som är till salu för 35 000 kronor, en akrylspegel med tryckt budskap, ett folierat kylskåp och egendesignat presentpapper är andra exempel på det som visades i montern.

 

“För kunden innebär en maskin en kostnad. Vi vill visa vad de kan få ut av maskinen och hur de kan tjäna pengar på den”, säger Anton Strand på Canon Norge. Foto: Anja Degerholm

Presenterade ny bilfolie

Bredden av material och tillbehör, och framför allt tillgängligheten i en tid av råvarubrist. Det lyfte Scandraft fram i sin monter under mässan.

– Vi har även ett extra fokus på en ny typ av folie för car wrapping, som är en växande marknad. PPF eller paint protecting foil kallas den, berättar Trond Tokt från Scandraft.

Han poängterar att Scandraft också har ett stort utbud av printfolier.

– Det finns ett stort lager, så vi har varor tillgängliga. Det vet vi att konkurrenterna sliter med, säger han.

 

Trond Tokt (till höger) med sina Scandraft-kollegor som visar hur den nya PPF-folien fungerar. Foto: Anja Degerholm

Transferpress med hot peel

Fokus i Marabus monter var framför allt det egna bläcket DLE-JE som kan användas som tredjepartsbläck i Mimakis maskiner.

– Den stora fördelen är att det är enkelt att använda, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu.

Marabu visade även upp en transferprinter från Oki med en hot peel-process som kombinerar digitaltryckets och screentryckets fördelar, bland annat för tryck på sportkläder.

­– Transferpappret kan tas av medan plagget är varmt och därmed sparar man mycket tid. Dessutom blir trycket hållbart, berättar Victor Bildsten.

 

Victor Bildsten framför transferpressen från Oki. Foto: Anja Degerholm

Doldis stal uppmärksamheten

Längst fram i Plockmatics monter stod bland annat Morganas Digifold Pro XL för efterbehandling. Men det var en liten banderolleringsmaskin i bakgrunden som stal uppmärksamheten.

– Den är alla intresserade av, det är en riktig aha-produkt, säger Fredrik Thorsen, vd för Plockmatic Norge.

Huvudnumret för Plockmatic själva var dock efterbehandlingsmaskinen Morgana Digifold Pro XL som visas i Norge för första gången. Den falsar, bigar och perforerar och kan köra långa ark, upp emot 1,3 meter.

– Du kan få ut en färdig broschyr på sex sidor i en enda körning. Det ger en billigare produktionskostnad samtidigt som du får en produkt du kan ta ett högre pris för, säger Fredrik Thorsen.

 

Fredrik Thorsen, Plockmatic, med nya Morganas Digifold Pro XL. Foto: Anja Degerholm

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: