Stora variationer för Lasertryk

Det är stor skillnad när det gäller hur corona slog mot Lasertryk inom olika områden. Det säger koncernchef Esben Mols Kabell när han talar på Print Next-konferensen i Stockholm. Roll-ups och visitkort tog mycket stryk när inga event skulle hållas och inga människor skulle träffas. Men bannrar som hänger utomhus gick bra efter en initial broms och böcker har gått jättebra.

– De senaste månaderna har omsättningen stigit så att den är väsentligt högre än före corona, konstaterar Esben Mols Kabell.

Sign&Print frågar om hans bedömning om marknaden för onlinetryckerier. I Sverige står nu onlinetryckerierna för elva procent av marknaden.

– Tyskland är bäst på att köpa tryck online. Ändå ligger det runt 16-17 procent av volymerna. Så antagligen är det där taket för marknaden ligger. Resten är antingen stora volymer eller kräver någon typ av unika lösningar.

– Lasertryk har bara 4 procent av den skandinaviska marknaden, så vi har fortsatt mycket att hämta i marknaden, konstaterar Esben.

I Sverige har Scandinavian Print Group (koncernen där Lasertryk ingår) senast köpt Lenanders Grafiska i Kalmar. Sedan tidigare har de E-print,  EO Grafiska i Stockholm och Östertälje Tryckeri..

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: