Mästerlig start för nya kedjan WrapChamp

PUBLICERAD: 2 november 2021
UPPDATERAD: 2 november
WrapChamp finns i dagsläget på 14 platser runtom i landet. Inom en femårsperiod satsar företaget på 50 kontor i Sverige.

Vid årsskiftet sålde de tre bröderna Eriksson framgångsrika franchise-kedjan Skyltstället. Nu är målet att bli störst i Sverige och Europa på fordonsdekor och wrapping med nya kedjan WrapChamp. På bara nio månader har 14 studior öppnat runtom i landet och fler är på gång. Målet är att komma ut på den europeiska marknaden inom fem år.

Expansionen har gått betydligt snabbare än ägarna hade vågat hoppas på.

– Det är helt galet att vi redan har 14 kontor. Vi hinner knappt med att hitta lokaler, fylla dem med maskiner och utbilda personalen, säger koncernchefen Samuel Eriksson på telefon från Umeå där nästa filial ska öppna innan årsskiftet.

– Vi har växt dubbelt så fort som planerat och de kontoren som öppnat har också gått betydligt bättre än förväntat, så det är jätteroligt, fortsätter han.

Samuel Eriksson, koncernchef.
”Ett uppdämt behov”

Inspiration till konceptet har företaget hämtat från det stora landet i väst.

– USA ligger långt fram när det gäller fordonsdekor och wrapping och där finns de bästa killarna och tjejerna i branschen. Intresset växer även i Europa och Sverige, det ligger helt rätt i tiden och vi har sett ett uppdämt behov här hemma av en rikstäckande kedja som är serviceinriktad och som har kunden – och kvalitet – i fokus.

Även utformningen av lokalerna liknar de amerikanska förlagorna.

– Lokalerna ska vara ljusa och fräscha, inte någon lortig verkstad, förklarar Samuel Eriksson.

Huvudkontoret finns i Borlänge i Dalarna.

Samma maskinuppsättning

Signcom står för leverans av samtliga maskiner och allt material. Alla kontor har identiska uppsättningar av Mimiki-skrivaren JV100 med åtta färger, skärmaskinen CG-FX11 Plus Series från Mimaki, arbetsbord från RollX och Easy Mount laminator, men även datorer och mjukvara. Allt ska i minsta detalj vara samstämmigt och det enda företagarna ska behöva vid uppstart är lokal och bredband.

Fördelen med en rikstäckande kedja är, enligt Samuel Eriksson, att ett företag som till exempel vill ha tjänstebilar som ser exakt likadana ut kan få det oavsett var jobbet utförs, eftersom utrusningen, materialet och arbetsmetoderna är desamma.

Att huvudbolaget sköter allt det praktiska med allt ifrån ekonomi till leverans av material ska göra att franchisetagarna kan fokusera på det de är bra på: att ta fram designförslag och utföra själva monteringsjobbet. Som ”husmaterial” används Oracal-vinyler, men man erbjuder även andra produkter om kunden efterfrågar det.

 

Samtliga franchisetagare har exakt samma utrustning med bland annat en Mimaki JV100-skrivare.
Tre bröder med olika roller

Skyltstället öppnade 2011. Samuel Eriksson säger att de då startade med ett tomt papper. Den här gången har ägartrion betydligt mer erfarenhet i bagaget och har förfinat sitt franchisekoncept.

– Med den erfarenheten vi har med oss så är det som att WrapChamp redan har funnits i sju år. Vi behövde inte börja på noll den här gången.

De tre bröderna har olika roller i företaget. Samuel är den som ser till att WrapChamp kan expandera och åker land och rike runt för att leta nya lokaler. Han kontrakterar också nya franchisetagare och uppdaterar handböcker och manualer kontinuerligt så att allt ska vara tydligt för företagarna. Rickard är vd i bolaget och utbildar ny personal. Med tio års erfarenhet av wrapping är han den som är tekniskt kunnig i själva hantverket. Han ägnar sig även åt säljcoachning och företagsutveckling. Tredje brodern Pontus är utbildad ekonom och sköter bokföringen åt alla franchisetagare. Allt sköts centralt och i samma system.

Vd:n Rickard Eriksson har tio års erfarenhet av wrapping.
Vill växa i Europa

WrapChamp ser gärna samarbeten med skyltföretag runtom i landet framöver, men letar även ständigt efter nya orter att öppna på.

– Vi är intresserade av att föra dialog med företag som vill vara en del av en större kedja. Personligen tror jag på fler konverteringar, att till exempel ”Kalles vinyl” blir en del av WrapChamp.

Omsättningen för 2021 uppskattas i nuläget till drygt åtta miljoner kronor. Ambitionen är hög när det gäller den fortsatta utvecklingen.

– Vi har satt som mål att finnas i fem länder i Europa inom fem år, men även att öppna på 50 platser i Sverige. Fortsätter vi i den här takten är jag övertygad om att vi kommer att lyckas, säger Samuel Eriksson.

 

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)